جستجو

قیمت لیتیوم، فلز پر حاشیه بازارهای جهانی از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ حدود ۱۰ برابر رشد کرد و پس از کاهش یارانه دولت چین برای خودروهای برقی، قیمت لیتیوم در مدت ۵ ماه بیش از ۷۰ درصد ریخت. حالا بررسی‌ها نشان می‌دهد عرضه لیتیوم پاسخگوی تقاضا نیست.


یاسمین لیو، معاون اجرایی Tianqi Lithium در مورد شرایط عرضه و تقاضای لیتیوم گفت: ظرفیت فرآوری کربنات لیتیوم، به ویژه در چین، به شدت افزایش یافته است، در حالی که رشد عرضه سنگ معدن لیتیوم محدود شده است. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که قیمت لیتیوم در طول ۵ ماه گذشته بیش از ۷۰% کاهش یافت ولی آیا افزایش تقاضا برای لیتیوم شرایط را برای بازگشت به سقف قیمتی ۵ ماه قبل مهیا خواهد کرد؟
سال ۲۰۲۰ با افزایش تقاضا برای خودروهای برقی قیمت لیتیوم صعودی شد و تا سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۰ برابر رشد کرد. با وجود تقاضای سنگین صنعت خودروهای الکتریکی برای لیتیوم ولی دولت چین یارانه این بخش را کاهش داد تا لیتیوم در یک رالی نزولی ۵ ماهه نزدیک به ۷۲ درصد قیمت خود را از دست بدهد. حالا در روزهایی که لیتیوم با سقف قیمتی خود فاصله زیادی دارد معاون اجرایی Tianqi Lithium از شکاف میان عرضه و تقاضا لیتیوم خبر داد. رویترز در گزارش مدعی شد در زمان ریزش قیمت لیتیوم شرکت‌هایی که موجودی لیتیوم آنها کم بود اقدام به خرید کرده‌اند و همین افزایش تقاضا در کنار شکاف عرضه و تقاضا سنگ لیتیوم کربنات بازار این فلز گران‌بها را شوکه کرد.
اگرچه با طرح‌های توسعه‌ای انتظار می‌رود عرضه لیتیوم طی سال‌های آینده رشد کند ولی شرکت‌های ساخت باتری الکتریکی نیز مدعی‌اند تقاضا برای لیتیوم تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۵ برابر خواهد شد. با این تفاسیر انتظار می‌رود دست کم روند پرقدرت نزولی قیمت لیتیوم کنترل شود. به همین دلیل قیمت لیتیوم پس از ۵ ماه، در روزهای گذشته افزایشی شد و از سطح ۱۸۰ هزار یوان برای هر تن تا ۲۱۷ هزار یوان افزایش پیدا کرد.

نگرانی‌ها از عرضه سنگ لیتیوم

نگرانی از عرضه لیتیوم در بازارهای جهانی اوج گرفت در حالی‌که چند ماه قبل ذخایر بزرگی از لیتیوم در دشت قهاوند همدان کشف شد و به گفته مسولان وزارت صنعت تا دو سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد. ایران با ذخایر لیتیوم قهاوند به چهارمین تولیدکننده بزرگ لیتیوم در جهان تبدیل شد.
پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای خودروهای الکتریکی در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ بیش از ۵ درصد افزایش پیدا می‌کند و در طول ۱۰ سال آینده بیش از ۱۰۰ درصد خواهد شد. این درحالی است که مواد عمده مورد نیاز برای ساخت باتری اتومبیل‌های الکتریکی لیتیوم است و هر چه تقاضا برای این سنگ گران‌بها افزایش پیدا کند در واقع به معنای افزایش تقاضا برای لیتیوم خواهد بود.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.