جستجو

وزیر کشور با اشاره به اهمیت موضوع صادرات گفت: محصولات تولید شده ما را با استانداردهای بالا، غربی‌ها می‌پذیرند و بر همین اساس اقتصادمان باید صادرات محور باشد.


احمد وحیدی وزیر کشور عصر امروز در نشست با فعالان اقتصادی و دانش‌بنیان استان اصفهان اظهار داشت: کشور و ایران عزیز ما در نقطه تحولی قرار گرفته که این نقطه تحولی امروز با موضوع اقتصاد تعریف می‌شود.
وی افزود: اگر از گردنه توسعه و رشد اقتصادی به خوبی عبور کنیم، از نظر ظرفیت‌های ملی در نقطه بسیار تعیین‌کننده در منطقه و حتی جهان قرار خواهد گرفت.
وحیدی عنوان کرد: اتفاقاتی که امروز در منطقه رقم می‌خورد به این صورت نیست که می‌خواستند اینطور شود بلکه مجبور شدند اینگونه تصمیم بگیرند و در این راستا همگی جمع شدند تا مانع رشد این کشور شوند و باورشان این بود که می‌توانند ایران به زانو در بیاوند.
وزیر کشور یادآور شد: از توطئه تا درگیری ایران با بی‌ثباتی دائمی و عقب ماندگی کشور را دنبال کردند و در این راستا وقتی فشار حداکثری را مطرح کردند، حوزه اصلی آن موضوع اقتصاد بود و در این مسیر تردید نداشتند که ما یا تسلیم می‌شویم و یا فرو پا می‌پاشیم و برای این کار تلاش‌های زیادی کردند اما در نهایت خودشان اعتراف کردند این فشار حداکثری شکست مفتضحانه خورد.
وی با اشاره به اقدامات مختلف دشمنان برای مقابله با ایران اظهار کرد: آن‌ها با تمام ظرفیت تلاش کردند حلقه محاصره علیه ما و کشورهای همسایه را درست کنند اما خودشان شکست خوردند و موفق نشدند زیرا متوجه شدند ما بالاتر آن‌ها اقدام کردیم.
وحیدی گفت: زمانی که آمریکا قصد داشت سوریه را بشکند به این دلیل بود که رابطه خوبی با ایران داشت اما در نهایت خود آمریکا شکست خورد.
وی با تاکید بر اینکه ما در شرایط رو به جلویی هستیم و دشمن گام به گام عقب می‌نشیند، خاطرنشان کرد: اینکه موقعیت خود را بدانیم مهم است و قدم بعد از این مسیر، توجه به حوزه اقتصاد است هرچند در این بخش نیز پیشرفت‌های فروانی داشتیم.
وحیدی اظهار داشت: در حوزه فولاد و سیمان در رتبه هفتم جهان قرار داریم و در این مسیر زیرساخت‌های خوب و آماده‌ای داریم که در ادامه می‌توانیم آماده جهش‌های بعدی باشیم.
وزیر کشور با اشاره به اهمیت موضوع صادرات تأکید کرد: محصولات تولید شده ما را با استانداردهای بالا غربی‌ها می‌پذیرند و بر همین اساس اقتصادمان باید صادرات محور باشد و حتما این کار را خواهیم کرد همانطور که در حال انجام این امر هستیم و شاهدیم که بعضی از ابر قدرت‌ها هواپیماهای خود را برای تعمیر به ایران می‌آورند.
وی توضیح داد: به ظرفیت‌های بزرگی رسیدیم و این امر را مدیون تلاش، همت و جهادگری جهادگران هستیم و البته این تلاش‌ها هرروز ثمرات جدید نیز خواهد داد.
وحیدی عنوان کرد: معتقدم تا ۱۵ سال آینده، جزو ۱٠ اقتصاد برتر جهان خواهیم بود هرچند در حال حاضر نیز در برخی عرضه‌ها جزو ۵ کشور برتر هستیم اما برخی نمی‌خواهند این موارد را باور کنند.
وزیر کشور با تاکید بر اینکه باید بهره‌بری خود را در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی و آب بالا ببریم، گفت: رهبر انقلاب تاکید داشتند یک سوم رشد از مسیر بهره‌بری رقم بخورد و اگر این امر رقم بخورد، در مجموع قیمت تمام شده کاهش پیدا می‌کند و می‌توانیم با بازارهای جهانی رقابت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه باید ظرفیت‌های پراکنده‌مان را تجمیع کنیم، یادآور شد: شرکت‌های کوچک با تلاطم‌های بازار زود به‌هم می‌ریزند اما اگر تجمیع شوند این اتفاق رقم نخواهد خورد.
وحیدی با یادآوری اینکه در صادرات در موضوع بازاریابی ضعف داریم، مطرح کرد: در ایران بهترین قالی‌ها را درست می‌کنیم اما در این مسیر بازاریابی و ذائقه‌یابی‌مان ضعیف است و وقتی بانوان و هنرمندان چنین آثار هنری خلق می‌کنند، باید در این مسیر نیز تلاش کنیم.
وزیر کشور با بیان اینکه زنجیره ارزش از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کنیم، اعلام کرد: اعتقاد دولت و شخص رئیس‌جمهور این است که دولت نباید دخالت کند بلکه وظیفه حمایت و هدایت تسهیل‌گری را به عهده دارد.
وی با اشاره به افزایش نقدینگی در کشور گفت: اگر نقدینگی به تولید بیاید عالی است اما اگر این امر رقم نخورد، فاجعه خواهد شد.
وحیدی با تأکید بر اینکه باید یک جبهه اقتصادی تشکیل دهیم، اظهار داشت: توسط فعالان اقتصادی از ستاد تنظیم بازار ایراداتی گرفته شد، در این امر دولت قصد قیمت‌گذاری ندارد بلکه در برخی نقاط احساس اجبار می‌شود و در این راستا در این حوزه نیازمند پیشنهادات فعالان اقتصادی و اقتصاددانان هستیم و در این مسیر اگر قیمت‌ها به‌طور واقعی در بازار مشخص شود، شخصی دنبال نیست تولید کننده ضرر کند.
وزیر کشور با اشاره به انتقاد برخی از فعالان اقتصادی در خصوص دستورالعمل‌های متفاوت ادامه داد: رهبر انقلاب در این باره تذکر دادند و بنا نیز بر این نیست که این اتفاق رقم بخورد و در این حوزه باید انتقال‌دهنده مشکلات باشیم.
وی خطاب به فعالان اقتصادی بیان‌ داشت: باید صبر کنید زیرا مطمئناً مسیرمان مسیر پیروزی است، کار در مسیر خود قرار دارد و مشکلات به مرور حل خواهد شد.
وحیدی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین حامی شما رهبر انقلاب است همچنین رئیس‌جمهور تمام وقت خود را صرف شنیدن مسائل می‌کند و خواهشم این است وظیفه انقلابی، ملی و ایرانی خود را ایفا کنید و در این جایگاه بمانید و دلسرد و خسته نشوید و وظیفه تمام مسؤولان نیز این است که پیگیر باشند.
وزیر کشور با تأکید بر الگو شدن استان اصفهان در مسیر توسعه و پیشرفت گفت: اصفهان شرایط الگو شدن برای توسعه و پیشرفت مانند مردم پرتلاش و موقعیت جغرافیایی را دارد و در این راستا باید مشکلات را حل کرده و به دیگر نقاط نیز صادر کنید.
وی با یادآدری اینکه سال قبل قرارگاه دانش‌بنیان در استانداری‌ها شکل گرفت، تأکید کرد: رؤسای قوای سه‌گانه با ممانعت از تولید مخالف هستند و در این راستا اگر موردی مطرح بود، اعلام کنید.
وحیدی با اعلام اینکه با تفویض اختیارات به استان‌ها به‌طور کامل موافق هستیم، عنوان کرد: اگر اتحادیه‌ها و اصناف در زمینه‌ قیمت‌گذاری میدان‌داری کنند اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد زیرا بخش واقعی اقتصاد هستند.

منبع: خبرگزاری فارس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.