جستجو

ناامیدی از اقتصاد چین، رشد ارزش دلار و مازاد عرضه در کوتاه‌مدت موجب تداوم روند کاهشی قیمت فلزات غیرآهنی از جمله مس، آلومینیوم و روی شده؛ به طوری که بهای این فلزات در کمترین سطح خود در چند ماه گذشته تاکنون قرار گرفته‌ است.


با این حال، انتشار اخباری مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید انگلستان بر واردات این فلزات از روسیه، موجب رشد جزئی قیمت‌ها در روزهای گذشته شد. البته به نظر می‌رسد این اخبار نیز نتوانسته است بر داده‌های ناامیدکننده ناشی از کاهش فعالیت اقتصادی، به‌خصوص در شرق آسیا، غلبه کند.

نوسان جزئی قیمت مس به‌رغم روند کاهشی

افزایش ارزش دلار، رشد ذخایر انبار بورس‌های کالایی به همراه تداوم ناامیدی از اقتصاد چین، زمینه‌ساز تداوم کاهش قیمت فلز سرخ در بازارهای جهانی شده است. روز گذشته بهای معاملات آتی فلز مس در بورس شیکاگو به ۳/۷ دلار به ازای هر پوند رسید که پایین‌ترین سطح قیمتی پنج‌ماه گذشته را نشان می‌دهد. همچنین این فلز بازده ماهانه بیش از منفی ۸درصدی را به ثبت رساند. با وجود این، روند قیمتی کاتد مس در چند روز گذشته به دلیل حمایت‌های کوتاه‌مدت مثبت بوده، به‌طوری که از ابتدای هفته گذشته تاکنون رشد حدود ۲/۵ درصدی را تجربه کرده؛ گرچه این روند نیز با نوسان‌هایی همراه بوده است. انتشار اخباری مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید بر واردات مس روسی از سوی انگلستان را می‌توان دلیل این رشد قیمتی دانست؛ چرا که ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلستان به‌تازگی از اعمال ممنوعیت‌های جدید بر صادرات کامودیتی‌ها از روسیه خبر داد. با این‌حال این خبر نیز نتوانسته است تاثیر شدیدی بر قیمت‌ها بگذارد.
اوله هانسون، رئیس استراتژی کالایی بانک ساکسو معتقد است، قرار گرفتن شاخص دلار در بالاترین سطح از ماه مارس گذشته تاکنون را می‌توان از دلایل کاهش استقبال از مس و در نتیجه افت تقاضای این کالا دانست. همچنین کاهش تقاضا موجب شده است تا ذخایر مس در انبارهای بورس فلزات لندن با رشد مواجه شود. بررسی آمارها نشان می‌دهد که موجودی مس در انبارهای این بورس کالایی به بیش از ۹۰‌ هزار تن رسیده است که در بیشترین سطح طی ۶ماه گذشته قرار دارد. این درحالی است که موجودی کاتد مس در LME به زیر ۶۰‌هزار تن رسیده بود. داده‌های منتشرشده از شرق آسیا نیز نتایج ناامیدکننده‌ای به همراه داشته‌اند.
به گزارش مرکز ملی آمار چین، تقاضای ضعیف صنعتی در این کشور موجب شده است تا میزان واردات فلز سرخ در ماه میلادی گذشته در سطح حدود ۴۰۷‌هزار تن قرار گیرد که نشان‌دهنده کاهش ۱۲/۵ درصدی واردات این فلز نسبت به مدت مشابه سال میلادی گذشته است. همچنین بررسی آمارها نشان می‌دهد که تولید صنعتی این کشور با وجود ثبت رشد، فقط ۵/۶ درصد افزایش داشته است. این درحالی است که پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی از میزان رشد این متغیر، رقمی در حدود ۱۱‌درصد را نشان می‌داد. در نتیجه می‌توان گفت به‌رغم رشد اقتصادی مثبت چین در ماه آوریل، افزایش این متغیر بسیار کمتر از انتظارات فعالان بازار بوده است که خود می‌تواند هشداری برای وقوع رکود در ماه‌های آتی باشد.

کسری شدید عرضه در چند سال آتی

تحلیلگران صنعت معدن معتقدند بازار جهانی کنسانتره مس طی سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ با کسری شدید مواجه خواهد شد؛ چرا که کارخانه‌های ذوب آسیایی به‌رغم کمبود پروژه‌های معدنی ظرفیت تولید خود را افزایش داده‌اند. کنسانتره مس به عنوان ماده اولیه در ذوب مس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده معدنی به‌طور معمول حاوی ۳۰‌درصد مس خالص و ۷۰‌درصد آهن و گوگرد است. طبیعی است که ایجاد کسری در برداشت کنسانتره به کاهش تولید فلز مس نیز منجر می‌شود. کریژ لانگ، تحلیلگر بازارهای کالایی می‌گوید، پیش‌بینی می‌شود چین در سال آینده ظرفیت ذوب خود را تا بیش از ۲/۵ میلیون تن افزایش دهد. وی همچنین معتقد است؛ افزایش ظرفیت ذوب چین، به‌عنوان مصرف‌کننده برتر مس در دنیا، واردات مس تصفیه‌شده به این کشور را تا اواسط دهه جاری از ۳۰۰‌هزار تن در ماه (که رقم فعلی است) به ۱۵۰‌ هزار تن کاهش می‌دهد. در واقع اگر این تحلیل به وقوع پیوندد، می‌توان گفت که سهم چین از تقاضای جهانی مس کاهش پیدا می‌کند.
طبق گزارش تحلیلگران بورس شانگهای نیز، مازاد ۲۱۶‌هزار تنی در بازار کنساتره مس طی سال میلادی جاری به حدود ۱۰۰هزار تن در سال ۲۰۲۴ کاهش می‌یابد و در ۲۰۲۵ نیز به کسری ۱۵۰‌هزار تنی تبدیل می‌شود. این بورس پیش‌بینی می‌کند تقاضای کاتد مس چین در سال‌جاری با ۲/۴ درصد رشد به ۱۴/۱ میلیون تن و مصرف جهانی مس با ۲/۹ درصد رشد به ۲۵/۲ میلیون تن برسد. همچنین براساس این گزارش، تولید جهانی کاتد مس با رشد ۳/۵ درصدی در سال ۲۰۲۳ به ۲۵/۵ میلیون تن رسیده است و بازار کمی مازاد بر ۳۰۰هزار تن باقی می‌ماند.

بازار سایر فلزات غیرآهنی

بهای‌ آلومینیوم نیز پس از یک‌دوره کاهش شدید قیمت، رشد جزئی را تجربه کرد. روز گذشته بهای معاملات آتی آلومینیوم در بورس فلزات لندن به ۲‌هزار و ۳۰۰دلار به ازای هر تن رسید و بازده هفتگی مثبت ۱۴درصدی را به ثبت رساند. انتشار خبر اعمال تحریم‌های جدید بر صادرات آلومینیوم از طرف انگلستان را می‌توان یکی از عوامل این رشد قیمتی دانست. با این حال بهای آلومینیوم همچنان در کمترین سطح از نوامبر گذشته تاکنون قرار دارد؛ چرا که عرضه این فلز به دلیل کاهش هزینه‌های تولید با رشد مواجه شده است.
روی نیز دیگر فلز غیرآهنی است که بازار آن روند کاهشی را طی می‌کند. بهای این فلز در بورس فلزات لندن در سطح ۲‌هزار و ۵۰۰دلار به ازای هر تن قرار دارد که حدود هزار دلار کمتر از نرخ آن در ابتدای سال میلادی جاری است. این سطح قیمتی از اکتبر سال میلادی گذشته تاکنون مشاهده نشده است. علاوه بر افت تقاضا برای فلزات از جمله روی به دلیل ناامیدی از اقتصاد چین، کاهش قیمت این فلز علت دیگری نیز دارد. به گزارش رویترز، خریداران از معامله در قیمت‌های حال حاضر چشم‌پوشی می‌کنند و منتظر افزایش عرضه در ماه‌های آینده هستند. این مساله نیز بر قیمت‌ها فشار بیشتری آورده و روند کاهشی را سرعت بخشیده است.
پیش‌بینی بورس شانگهای نیز حاکی از آن است که تولید روی تصفیه‌شده در چین طی ماه میلادی جاری با ۸/۶۵ درصد رشد سالانه به حدود ۵۶۰‌ هزار متریک تن می‌رسد. پیش‌بینیS&P Global نیز حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۳ رشد مصرف جهانی روی تصفیه‌شده تنها ۱/۳ درصد افزایش خواهد داشت؛ در حالی که پیش‌بینی می‌شود تولید جهانی این کامودیتی حدود ۲‌درصد رشد کند. این مساله نیز می‌تواند موجب ناترازی عرضه و تقاضا و زمینه‌ساز کاهش بیشتر قیمت‌ها شود.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.