جستجو

بازار جهانی سرب تصفیه‌شده در سال جاری، تقریبا تعادل عرضه و تقاضای خود را حفظ خواهد کرد؛ این در حالی است که تولید سال گذشته به میزان ۱۴۱ هزار تن کاهش یافت اما طبق به‌روزرسانی ماه آپریل، کسری تولید سرب به ۲۰ هزار تن کاهش خواهد یافت.


گروه بین‌المللی مطالعات سرب و روی کمبود عرضه مورد انتظار را از ۴۲ هزار تن در زمان آخرین ارزیابی خود در ماه اکتبر کاهش داده است.
کسری بازنگری شده در چارچوب بازار جهانی ۱۲ میلیون تن است. با این حال، تعادل در بازار جهانی به معنای تعادل در بازارهای منطقه‌ای نیست. بازار فیزیکی در اروپا و ایالات متحده همچنان فشرده و سهام قابل مشاهده آن همچنان پایین است. خریداران اصلی غربی همچنان به صادرات چین برای هموارسازی زنجیره تامین جهانی متکی هستند.

ادامه صادرات پررونق چین

چین در سال گذشته، ۱۱۶ هزار و ۵۰۰ تن سرب تصفیه‌شده صادر کرد که بالاترین میزان صادرات سالانه از سال ۲۰۰۷ تاکنون است.
این کشور در بازه زمانی بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ واردکننده مطلق بود، اما در سال ۲۰۲۱ به دلیل اینکه مجموعه‌ای از موفقیت‌های تولید کارخانه ذوب شکاف‌ها را در زنجیره تامین غرب باز کرد، به صادرکننده خالص تبدیل شد.
صادرات در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ همچنان قوی بود، چین ۴۶ هزار تن فلز سرب به سایر نقاط جهان ارسال کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۲ درصد افزایش داشته است.
واردات در یک سال گذشته در حداقل ممکن بوده است؛ چراکه آربیتراژ در حال صادرات پسند باقی‌مانده است. محموله‌های ورودی طی ماه‌های ژانویه تا مارچ، تنها ۴۲۶ تن بود که ۲۷۵ تن آن از کشور مالاوی وارد شد.
جریان‌های صادراتی چین به روند خود ادامه می‌دهد. محموله‌های سه ماهه نخست شامل سه هزار و ۶۲ تن به ایالات متحده، سه هزار و ۳۲۴ تن به ایتالیا و سه هزار و ۵۰ تن به هلند بوده است.
بزرگ‌ترین مقصد صادرات چین، تایوان با ارسال محموله ۱۱ هزار تنی بوده است. بخشی از این فلز به انبارهای بورس فلزات لندن «LME» راه پیدا کرده است. طبق آخرین به‌روزرسانی ماهانه بورس، سهام سرب ثبت شده با برند چینی از صفر در ابتدای سال به ۶ هزار و ۷۵۰ تن در پایان ماه آپریل رسید.

بازار غرب همچنان کساد است

جریان ورودی چین به افزایش سهام «LME» کمک کرده است، اما افت سهام بورس فلزات لندن، منجر به دوره‌های منظم پراکندگی زمانی در سال جاری شده است، آخرین بار در ماه آپریل، معاملات زمانی اتفاق افتاد که حق بیمه نقدی فلزات سه ماهه به قیمت ۳۵ دلار در هر تن معامله شد. این دوره از آن زمان کاهش یافته و آخرین معامله روز دوشنبه ۱۵ ماه می‌انجام شد که ارزش آن ۱۵ دلار در هر تن بود.
آنچه در سیستم انبار بورس فلزات لندن وجود دارد، در کشورهای آسیایی متمرکز باقی می‌ماند. تنها یک هزار و ۲۷۵ تن سرب در اروپا وجود دارد که این رقم در ایالات متحده به صفر می‌رسد. حق بیمه‌های فیزیکی، منعکس‌کننده عدم تعادل منطقه‌ای در بازار معاملات این ماده معدنی است.
به گفته فست مارکت، خریداران آمریکایی تا ۲۰ سنت در پوند (۴۴۰ دلار در هر تن) بیش از قیمت نقدی بورس فلزات لندن برای ایمن کردن فلز نقطه‌ای پیدا می‌کنند. این حق بیمه تنها اندکی از رکورد ۲۲.۲۵ سنت در پوند در ماه‌های پایانی سال گذشته کاهش یافته است. در ابتدای سال ۲۰۲۱، این رقم تنها به ۱۲ سنت می‌رسید.

بازیابی تولید

پس از بسته شدن غیرمنتظره کارخانه بازیافت فلورانس در کارولینای جنوبی در سال ۲۰۲۱، بازار سرب ایالات متحده بیشتر به واردات وابسته شده است. با این حال، اروپا به لطف راه‌اندازی مجدد کارخانه ذوق سرب استولبرگ آلمان، در سال جاری احتمالا وضعیت بهتری خواهد داشت. این تاسیسات ۱۵۵ هزار تنی در سال، از زمان جاری شدن سیل در تابستان ۲۰۲۱ تولید را متوقف کرده است.
به گفته گروه مطالعات سرب و روی (ILZSG)، استولبرگ بزرگ‌ترین کارخانه ذوب طی دو سال گذشته بوده است و بازگشت آن تحت مالکیت جدید ترافیگورا، عامل اصلی افزایش ۲.۸ درصدی تولید سرب اولیه جهانی در سال جاری خواهد بود.
این گروه مطالعاتی تاکید کرد: استفاده اروپا از سرب در سال گذشته ضعیف بود و به دلیل کاهش مصرف در اتریش، لهستان، فدراسیون روسیه، اسپانیا و اوکراین، قیمت آن ۱.۹ درصد کاهش یافت.
پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری شرایط اندکی بهتر شود که همچنان به عنوان یک عقب‌نشینی بر رشد جهانی عمل می‌کند. تفاوت بین سرعت تولید و بهبود مصرف، توضیح دهنده شکاف عرضه جهانی در سال جاری است.

حفظ تعادل

سرب تحویل سه ماهه بورس فلزات لندن در بیشتر سال، در محدوده دو هزار و ۲۰ تا دو هزار و ۱۸۰ دلار به ازای هر تن معامله شد که ظاهرا منعکس‌کننده تغییر پویایی از کسری عرضه به سمت تعادل است، اما این صادرات چین است که مانند سال گذشته توازن جهانی را حفظ می‌کند.
صادرات، موجودی چین را در چند سال گذشته از بین برده است. سهام ثبت شده در بورس آتی شانگ‌های از بیش از ۲۰۰ هزار تن در سپتامبر ۲۰۲۱، به ۳۲ هزار و ۹۵ تن تا هفته گذشته کاهش یافته است.
بر اساس گزارش شرکت داده محلی شانگهای متال مارکت، به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان چینی در حال واکنش هستند و تولید سرب اولیه را طی ماه‌های ژانویه تا آپریل ۱۵.۵ درصد افزایش داده‌اند.

منبع: ایراسین

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.