جستجو

آرمان خالقی، عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: انتظار داریم جلسات شورای عالی معادن در فواصل زمانی کوتاه‌تری برگزار شوند، زیرا سال گذشته موضوعاتی نیازمند مصوبه فوری بود ولی یا به موقع بررسی نشد و یا مصوبات قابلیت اجرایی نداشت.


آرمان خالقی، عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به مناسبت روز ملی معدن اظهار کرد: تأخیر در تصمیم‌گیری‌ حقوقی در حوزه معدن و فرسودگی ماشین‌آلات معدنی به‌عنوان اصلی‌ترین مشکلات حوزه معدن در طول یک سال گذشته بوده است.
وی با تأکید بر اینکه انتقادات بسیاری از معدن کاران در مورد معطلی در تصمیم‌گیری شورای عالی معدن دریافت شده‌ است؛ گفت: معادن برای مصوبات موردنیاز از شورای عالی معادن مدت زیادی معطل می‌مانند؛ زیرا یا جلسات در موعد مقرر برگزار نمی‌شود و یا با توجه به حجم پرونده‌ها و بررسی‌ها زمان‌بر خواهد بود.
خالقی با تأکید بر اینکه موضوعات حقوقی معدن‌کاران باید موردتوجه ویژه‌ای قرار بگیرد، ادامه داد: انتظار داریم جلسات شورای عالی معادن در فواصل زمانی کوتاه‌تری برگزار شود، زیرا سال گذشته موضوعاتی نیازمند مصوبه فوری بود ولی یا به‌موقع بررسی نشد و یا مصوبات قابلیت اجرایی نداشتند.
عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصمیم‌گیری معادن بلاتکلیف را یکی دیگر از مسائل مهم حوزه معدن عنوان کرد و افزود: بررسی این مسئله باید با سرعت بیشتری انجام شود. چراکه مسائلی مانند صرفه اقتصادی و نبود امکانات باعث شده تا بسیاری از معادن واگذارشده راکد باقی بمانند، اما درنهایت این موضوع باید تعیین تکلیف شود. باید با ورود دولت معادن راکد دوباره به مزایده گذشته شود و این فرایند با سرعت بیشتری انجام شود.

تسهیل در ورود ماشین‌آلات معدنی

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بابیان اینکه فرسودگی ماشین‌آلات معدنی به چاشی بزرگ معادن کشور تبدیل‌شده است؛ گفت: تأمین تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی به‌سختی انجام می‌شود؛ درحالی‌که بسیاری از ماشین‌آلات حوزه معدن به‌شدت فرسوده‌ شده‌اند. خالقی بابیان اینکه به دلیل تحریم‌ها امکان واردات تجهیزات نو یا کم‌کار از بعضی از کشورها وجود ندارد؛ ادامه‌ داد: معتقد هستم که وقتی امکان تهیه ماشین‌آلات از بعضی از کشورها وجود دارد نباید در مسیر تأمین آن سخت‌گیری وجود داشته‌ باشد.
تسهیل فرآیند واردات تجهیزات و ماشین‌آلات معدن از چند ماه قبل موردبررسی قرار گرفت. خالقی دراین‌باره گفت: موضوع واردات ماشین‌آلات مطرح‌شده‌ است و باید مورد تصمیم‌گیری قرار بگیرد. من توصیه می‌کنم حتی اگر لازم باشد لایحه‌ای تنظیم شود تا بخش معدن بتواند خودش را نوسازی کند.

معدن و چالش تعیین دستمزد

معادن جهان در طول ماه‌های گذشته با چالش تعیین دستمزد مواجه بوده‌اند، زیرا در بسیاری از کشورها کارگران دیگر حاضر نیستند با دستمزدهای قبلی در معادن فعالیت کنند. عضو هیئت‌مدیره خانه صمت ایران در مورد تعیین دستمزد گفت: گاهی افزایش حقوق معدن‌کاران را با مشکل مواجه می‌کند. مانند دو سال قبل که حقوق‌ها افزایش فاحشی پیدا کرد، پرداخت‌ها قاعدتاً از توان معدن‌کاران خارج بود.
خالقی از دولت خواست شرایط یکسانی را برای تمام معادن کشور در نظر نگیرند. وی دراین‌باره گفت: نوع برخورد با معادن باید ازنظر مقیاس متفاوت باشد، دولت نباید به همان نگاهی که به معادن بزرگ دولتی دارد به معادن کوچک نگاه کند.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.