جستجو

یک کارشناس بازار ارز گفت: با افزایش نرخ دلار، میل و رغبت تولید‌کننده به دلیل کسب درآمد بیشتر در بازار صادراتی، برای عرضه آهن آلات در داخل کشور کاهش پیدا می‌کند.


احسان کاظمی درباره تأثیر نوسانات ارزی بر بازار فولاد اظهارداشت: در حال حاضر با افزایش قیمت ارز در کشور، تولیدکنندگانی که برای تولید آهن نیاز به خرید مواد اولیه دارند، باید هزینه بیشتری برای خرید مواد اولیه بپردازند و در نتیجه قیمت آهن آلات نیز افزایش خواهد یافت. در واقع، می‌توان گفت هر نوسانی که در خرید مواد اولیه از دیگر کشورها صورت گیرد، قیمت آهن آلات در کشور نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
وی گفت: با افزایش قیمت‌ها در این حوزه، قدرت خرید مصرف‌کنندگان و افرادی که به مقاطع فولادی نیاز دارند، کاهش پیدا خواهد کرد. کاهش قدرت خرید آهن آلات باعث کاهش تقاضا شده و شرایط برای ایجاد یک رکود اقتصادی در بازار کشور به وجود خواهد آمد.
این کارشناس بازار ارز افزود: متاسفانه مشکلی که در این حوزه مشاهده می‌شود، آن است که با کاهش عرضه آهن آلات، قیمت آن‌ها افزایش پیدا می‌کند که یکی از دلایل آن را می‌توان صادرات عنوان کرد.
کاظمی با اشاره به رابطه مستقیم افزایش صادرات و کاهش عرضه محصولات فولادی در داخل کشور، گفت: با افزایش نرخ دلار، میل و رغبت تولید‌کننده به دلیل کسب درآمد بیشتر در بازار صادراتی، برای عرضه آهن آلات در داخل کشور کاهش پیدا می‌کند. بر همین اساس، برخی تولیدکنندگانی که برای شروع کار خود به آهن آلات نیاز دارند، با مشکلات عدیده‌ای رو به رو می‌شوند و این از جمله تاثیرات منفی است که نوسانات ارزی در داخل کشور به وجود می‌آورد.
به گفته کاظمی، این احتمال وجود دارد که با رفع محدودیت منابع انرژی برای کارخانجات تولید فولاد کشور، نرخ تولیدات افزایش و قیمت مقاطع کاهش یابد اما بزرگ‌ترین عامل موثر بر قیمت آهن‌آلات، قیمت دلار است.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.