جستجو

در ادامه نهضت رکوردشکنی‌های گروه فولاد مبارکه در سال 1401، در دو ماه ابتدایی سال جدید نیز کارکنان بلندهمت فولاد مبارکه در فروردین و اردیبهشت‌ماه با ثبت 9 رکورد و همکاران سایر شرکت‌های گروه هم با ثبت 5 رکورد جلوه‌های ارزشمندی از هنر به‌کارگیری حداکثری از ظرفیت‌های موجود و افزایش بهره‌وری را به نمایش گذاشتند.


محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، با بیان این مطلب گفت: همان‌گونه که پیش از این نیز تأکید شده است، متأسفانه در حال حاضر صنعت کشور به‌طور میانگین با 60 درصد ظرفیت در حال تولید است، اما از ابتدای بهره‌برداری فولاد مبارکه و مشخصاً طی دو سال اخیر شاهد هستیم که تمامی خطوط تولید در گروه فولاد مبارکه با بیش از ظرفیت اسمی خود تولید کرده‌اند.
وی ضمن قدردانی از زحمات همه کارکنان گروه فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: یکی از اصولی که فولاد مبارکه تحقق اهداف خود را بر آن مستقر ساخته، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های خطوط تولید است؛ ازاین‌رو تلاشگران گروه فولاد مبارکه در سایه باور به اهداف سازمان، همدلی و تخصص نهادینه‌شده، توانستند در سال جاری نیز به رکوردهای پیاپی در سال جاری دست یابند.
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با تأکید بر اینکه افزایش کمی تولید در حفظ جایگاه ایران بین تولیدکنندگان بزرگ فولاد دنیا از اهمیت خاصی برخوردار است خاطرنشان کرد: با اهدافی که برای ادامه کار در دستور کار شرکت و سایر بخش‌های زیرمجموعه قرار گرفته است، اهتمام بیشتری بر ارتقای سطح کیفی و همچنین تنوع محصولات خواهیم داشت.
طیب‌نیا گفت:اردیبهشت‌ماه سال 1402 یکی از تاریخی‌ترین رکوردهای تولید در فولاد مبارکه با تولید 800 هزار و 150 تن تختال به ثبت رسید. این میزان تولید بیش از 25 درصد ظرفیت اسمی ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری فولاد مبارکه است. این در حالی است که ظرفیت برخی از کارخانه‌های فولادسازی 800 تا یک‌میلیون تن است، اما همکاران ما در شرکت فولاد مبارکه با عبور از ظرفیت اسمی ناحیه فولادسازی توانستند به بیشترین میزان بهره‌وری تجهیزات و نیروی انسانی از ابتدای بهره‌برداری تا کنون دست یابند.

فولاد مبارکه سال 1402 را پرقدرت آغاز کرده است

غلامرضا سلیمی معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه نیز ضمن ابراز خرسندی از دستاوردهای اخیر شرکت گفت: تمرکز بر افزایش تولید که از سوی رهبری معظم انقلاب نیز همواره مورد تأکید قرار گرفته است به‌درستی می‌تواند در مهار تورم و رونق اقتصادی کشور مؤثر باشد.
وی از ثبت رکورد تولید در واحدهای فولادسازی و ریخته‌گری مداوم و نورد گرم و سرد فولاد مبارکه و رکوردشکنی در واحدهای آهن‌سازی مجتمع فولاد سبا، فولاد هرمزگان، ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری و احیا مستقیم فولاد سفیددشت خبر داد و گفت: گروه فولاد مبارکه سال ۱۴۰2 را نیز پرقدرت شروع کرده است و اینکه در یک ماه ۸۰۰ هزار و 150 تن فولاد خام، یعنی بیش از 25 درصد از ظرفیت اسمی ناحیه تولید می‌شود مهر تأییدی است بر به بار نشستن عزم و اراده، همت، همدلی و اعتماد کارکنان به راهبردهای سازمانی که شایسته قدردانی است.
معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در راهبردهای اساسی گروه فولاد مبارکه در سال 1402 بر کیفیت و تولید انواع محصولاتی که ارزش‌افزوده بیشتری برای شرکت و ذی‌نفعان و به‌طورکلی رونق اقتصادی کشور به همراه دارند تأکید و تمرکز بیشتری شده است.

تولید 800 هزار و 150 تن تختال در یک ماه، رکوردی بی‌نظیر در فولاد مبارکه

مدیران این ناحیه در متن حاضر از چگونگی به ثبت رسیدن این دستاورد ارزشمند سخن می‌گویند. در ادامه با ما همراه باشید.

قاسم خوشدل‌پور، مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه:

در سایه درایت و برنامه‌ریزی بلندمدت شرکت و با تلاش کارکنان و حمایت مدیران ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، رکورد قبلی ماهانه تولید این ناحیه که به میزان ۷۸۶ هزار و ۱۰۲ تن در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ به ثبت رسیده بود پشت سر گذاشته شد.
پس از رسیدن به رکورد فروردین‌ماه، برای دست‌یابی به رکورد تولید در اردیبهشت‌ماه نیز برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفت که به لطف الهی در پایان ماه به رکورد مذکور رسیدیم.
یکی از نقاط قوتی که در این رکوردشکنی بیش‌ازپیش شاهد آن بودیم، همدلی کارکنان ناحیه آهن‌سازی برای افزایش کیفیت حداکثری در این ناحیه بود تا مواد اولیه موردنیاز برای کوره‌ها به‌خوبی مدیریت شود و درنهایت شاهد این اتفاق خوب باشیم.
نکته‌ای که به پیچیدگی‌های این رکورد افزود، ثبت رکورد تولید در ماه گذشته بود، زیرا حجم زیاد کار در برخی موارد باعث فرسودگی تجهیزات شده بود و به همین علت نیاز بود برخی توقفات صورت گیرد که به لطف الهی و با تلاش همکاران، این امر در مدتی کوتاه انجام شد تا خطوط تولید لحظه‌ای از کار باز نایستد. در همین راستا، تمرکز تیم تعمیرات نیز بر پایش تجهیزات قرار گرفت و بر همین مبنا همه همکاران در بخش تولید نیز حفظ سلامت تجهیزات را در کنار ثبت رکورد در دستور کار خود قرار دادند.
علاوه بر موارد فوق، ثبت این رکورد نتیجه دغدغه هرروزه کارکنان ناحیه و سایر همکاران ما در فولاد مبارکه برای برنامه‌ریزی دقیق و انجام همه ‌کارهای لازم برای دست‌یابی به این رکورد بود. رکورد ثبت‌شده بالغ‌بر 25 درصد بیشتر از ظرفیت اسمی ناحیه است که در سایه درایت و برنامه‌ریزی بلندمدت صورت گرفت.
افزایش کیفیت در کنار تولید کمّی یکی دیگر از بارزترین نکات مهم و قابل‌توجه این رکوردشکنی است. تولید کیفی در کنار تولید کمی با رعایت حداکثری نکات ایمنی در بالاترین سطح ممکن افتخاری است که با مشارکت جمعی همکاران به بار نشست. از سوی دیگر همان‌طور که گفته شد، حفظ سلامت تجهیزات نیز در دستور کار قرارگرفت که این موضوع نیز با تلاش کارکنان به‌خوبی محقق شد و درمجموع افزایش تولید را رقم زد.

کامران مرادی، مدیر ریخته‌گری مداوم:

روندی که جهت دست‌یابی به رکوردهای تولید از ابتدای سال آغاز شده بود، با ثبت دو رکورد ارزنده در دو ماه متوالی به ثمر نشست. با تمهیدات صورت‌گرفته جهت ایجاد جریان روان ذوب در سایت، برنامه‌ریزی روزانه، پیگیری لحظه‌ای وضعیت سایت، تلاش مجدانه جهت آماده‌به‌کار نگه‌داشتن تجهیزات باوجود زمان‌های محدود توقف و از همه مهم‌تر همراهی، همکاری، همت و تلاش همه همکاران امانی و پیمانکار در ناحیه و کلیه واحدهای پشتیبانی، تولید ناحیه از مرز ۸۰۰ هزار تن تختال عبور کرد.

عباس محمدی، مدیر تولید فولاد مذاب:

عبور از مرز 800 هزار تن تختال و فراتر از ظرفیت اسمی ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم با همدلی و مساعدت کلیه نواحی فولاد مبارکه حاصل شد و بار دیگر ثمره کار گروهی را به نمایش گذاشت. رشد 2.7 درصدی ازلحاظ تعداد ذوب نسبت به رکورد قبلی و همچنین افزایش میانگین وزنی تخلیه مذاب از کوره‌های قوس حدود 0.4 تن در هر ذوب نسبت به رکورد قبلی از دیگر دستاوردهای به‌دست‌آمده هم‌زمان با این رکوردشکنی است.

محمدعلی شفیعی، رئیس گروه فنی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم:

دست‌یابی به رکورد تولید 800 هزار و 150 تن تختال در اردیبهشت‌ماه ناشی از روحیه شجاعت و خودباوری کارکنان ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم در فتح قله‌های افتخارآفرینی است؛ ضمن اینکه رکورد تولید در فروردین‌ماه پایه‌گذار و زمینه‌ساز این موفقیت بزرگ شد. در ارزیابی به ثبت رسیدن این رکورد، این عوامل هم به چشم می‌خورد: درایت، دانش و همدلی کارکنان، بررسی حوادث و مشکلات حین کار، چابکی گروه‌های فنی، رعایت حداکثری دستورالعمل‌های کاری و عملیاتی با توجه به شرایط تولید، پیگیری در تأمین به‌موقع مواد اولیه و مصرفی مانند پودر قالب جدید برای ریخته‌گری جهت کاهش حوادث و بهبود کیفیت، پیگیری در رفع موانع و مسائل حین کار حتی در روزهای تعطیل، هم‌اندیشی و هماهنگی کارکنان شیفت در رفع گلوگاه‌های تولید و همراهی و مشارکت فعال پیمانکاران سخت‌کوش ناحیه.

غلامرضا کمالی، مدیر مرکز تعمیرات نسوز:

تولید این میزان تختال در اردیبهشت‌ماه سال جاری حاصل همت، تلاش و همدلی یکایک کارکنان امانی و پیمانی ناحیه فولادسازی و سایر واحدهای پشتیبانی است. فولاد مبارکه به‌عنوان سکان‌دار تولید فولاد کشور توانسته است با بهره‌گیری از توان کارکنان متخصص، مجرب و متعهد از تمام ظرفیت خود استفاده و این موفقیت ارزشمند را محقق سازد.
در این میان کارکنان مرکز نسوز با انجام دقیق و به‌موقع تعمیرات سرد و گرم نسوز شِل و سقف کوره‌های قوس الکتریکی، واحد گاززدایی، پاتیل و تاندیش‌های ریخته‌گری و تأمین و آماده‌سازی به‌موقع پاتیل‌ها و تاندیش‌های در گردش توانستند توقفات تولید را به حداقل برسانند و در تولید حداکثری ایفای نقش کنند.

پدرام فتاح المنان، مدیر متالورژی ثانویه:

در اردیبهشت‌ماه نیز مشابه شرایط فروردین در واحد متالورژی ثانویه با کمبود یکی از جرثقیل‌های اصلی سایت مواجه بودیم که وظیفه ارسال پاتیل مذاب برای کوره‌های قوس جهت تخلیه فولاد مذاب را دارد. در کوران تولید حداکثری و حجم زیاد فعالیت‌ها و جریان بالای گردش پاتیل مذاب در سایت فولادسازی، انتقال پل‌های اصلی و فرعی و سایر تجهیزات، جرثقیل تعمیرشده شماره 18 با همت کارکنان تعمیرات جرثقیل‌های سقفی ناحیه فولادسازی بر روی ریل‌ها در ارتفاع 27 متری مونتاژ، تست و بدون هیچ حادثه‌ای راه‌اندازی شد.
جهت تحقق رکورد 800 هزار تن در اردیبهشت‌ماه لازم بود که شش LF تک‌ارابه‌ای (به‌طور متوسط 20 ذوب در روز) و LF شماره 5 با دو ارابه (بیش از 28 ذوب در روز) بدون وقفه و پیوسته در طی 31 روز اردیبهشت‌ماه، ذوب‌ها را با آنالیز، دما و کیفیت مناسب در زمان مقتضی برای ریخته‌گری ارسال کنند. خارج از استاندارد شدن آنالیز تنها سه ذوب در این واحد منجر به تنظیم کیفیت 4424 ذوب در واحد متالورژی ثانویه با دقت 99.93 درصد شد. دستاوردی که گویای حفظ و کنترل کیفیت بالا توأم با تولید حداکثری به دست توانمند کارکنان پرتلاش کوره‌های پاتیلی و گاززدایی است. همچنین در قسمت مدیریت گردش پاتیل مذاب، کارکنان این قسمت توانستند با کنترل زمان‌های سیکل گردش پاتیل خالی و کاهش آن، توقفات کوره‌های قوس ناشی از پاتیل را نسبت به ماه قبل به میزان 545 دقیقه کاهش دهند که این بهبودها به‌اضافه سایر بهبودها در واحدهای کوره‌های قوس الکتریکی و ماشین‌های ریخته‌گری مداوم و دیگر واحدهای ناحیه توانست میزان تولید ماهانه را به میزان 14 هزار تن بیشتر از تولید فروردین‌ماه سال جاری محقق کند.
قاسم خوشدل پور مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه در بخش پایانی این خبر ثبت این رکورد را مرهون حمایت‌های مدیرعامل، معاونان و مدیران ارشد شرکت و همکاری‌های سایر مدیران در بخش‌های تولید، ستاد و پشتیبانی و درنهایت حاصل پیگیری، همدلی و کار شبانه‌روزی کارکنان ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم دانست و از همه آن‌ها صمیمانه قدردانی کرد.

منبع: روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.