جستجو

یک تحلیلگر فولادی گفت: در صورتی که سیاست گذاران اجازه دهند ارز صنایع با نرخ منطقی‌تری در بازار عرضه شده و با قیمت گذاری‌های دستوری و قطعی برق و تصمیمات خلق الساعه فشاری به تولیدکنندگان تحمیل نکنند، حتی اگر نرخ حامل‌های انرژی افزایش یابد، مشکلی برای صنعت فولاد ایجاد نخواهد شد.


نادر خسروی درباره آخرین وضعیت صادرات فولاد کشور اظهار کرد: متاسفانه تصمیم اعمال محدودیت بر صادرات فولاد همزمان با شروع جنگ اوکراین، فرصت ارزشمندی را از کشور و زنجیره فولاد گرفت که البته این فرصت سوزی، مانع از توقف اینگونه اشتباهات نشد.
وی گفت: برنامه منسجمی برای رفع موانع صادرات زنجیره فولاد و تامین ارز کشور از این طریق وجود ندارد، این در حالی است که فرصت‌های خیلی خوبی برای صادرات فولاد در اختیار ما قرار دارد.
این تحلیلگر فولادی با اشاره به بازارهای صادراتی جذاب برای صادرات فولاد ایران، تصریح کرد: در حال حاضر بازارهای جذابی در بالکان، جنوب شرق آسیا به ویژه ویتنام و سایر کشورها برای محصولات فولادی کشور وجود دارد. همچنین فراهم شدن فضا برای صدور خدمات فنی مهندسی، سنگ آهن، گندله و محصولات ابتدای زنجیره می‌تواند صادرات فولاد را مقدار قابل توجهی افزایش دهد.
خسروی با بیان اینکه محدودیت‌ها و مداخله‌ها در تولید باعث کاهش جذابیت صادرات می‌شود و اولین لازمه رونق و رشد تولید در صنعت فولاد ایران، حمایت از صادرات است، خاطرنشان کرد: به دلیل تحریم‌ها، شمش فولاد کشور در بازارهای صادراتی ۶۰ تا ۹۰ دلار ارزان‌تر از قیمت‌های جهانی عرضه می‌شود و طبیعی است در شرایطی که تحریم‌ها موجب کاهش چشم‌گیر سود تولیدکنندگان شده، حمایت نکردن از صادرات به کاهش جذابیت صادرات دامن خواهد زد.
وی معتقد است: تا زمانی که تصمیمات خلق الساعه سیاست گذاران سد راه صادرات باشد، تولیدکنندگان رغبتی به سرمایه‌گذاری‌های جدید و افزایش حجم تولید نخواهند داشت.
این تحلیلگر صنعت فولاد در پایان با اشاره به اینکه چالش بعدی فولادی‌ها، قطعی برق است، اظهارداشت: وضعیت برق صنعت فولاد در سال ۱۴۰۱ بهتر از سال ۱۴۰۰ بود که امیدواریم امسال قطعی برق موجب اخلال در روند تولید نشود اما به طور کلی یکی از نیازهای اصلی صنعت فولاد، تامین انرژی است، بنابراین در صورتی که سیاست گذاران اجازه دهند ارز صنایع با نرخ منطقی‌تری در بازار عرضه شده و با قیمت گذاری‌های دستوری و قطعی برق و تصمیمات خلق الساعه فشاری به تولیدکنندگان تحمیل نکنند، حتی اگر نرخ حامل‌های انرژی افزایش یابد، مشکلی برای صنعت فولاد ایجاد نخواهد شد.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.