جستجو

صندوق‌های تامین مس در بورس فلزات لندن سیگنالی منفی علیه قیمت مس ارسال کردند. برای نخستین‌بار از ژوئن۲۰۲۰ است که این صندوق‌ها پیام کاهش قیمت شدید را به بازار ارسال می‌کنند. دلیل این موضوع وضعیتی است که بر بازار چین حاکم است و اثر مشخصی روی مصرف مس دارد.


طی روزهای گذشته برای ۵روز متوالی ذخایر مس در بورس فلزات لندن صعودی بوده که بازتابی از عدم‌تحقق پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها پیرامون جهش تقاضای مصرفی در چین است. معامله‌گران پیشتر شرط بسته‌بودند که با جهش اقتصاد چین و رشد مصرف کالا، تمایل چین به تحقق اهداف در زمینه کربن‌‌‌‌‌‌‌‌‌زدایی و مهار تغییرات اقلیمی شدت گرفته و همین عامل تقاضای مس را به‌شدت تحریک کند. با این‌حال مشخص است که عرضه بر تقاضا پیشی‌گرفته و قیمت‌ها را نزولی کرده‌است. یکی از معامله‌گران ارشد مس در این‌باره اعلام کرده بزرگ‌ترین متغیری که همه را ناامید کرده‌است، سرعت بهبود تقاضا برای فلزات در چین است. در سالیان اخیر شرط‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی بلندمدت روی مس برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارانی که به‌دنبال سود بردن از انتقال انرژی هستند، یک انتخاب محبوب بوده‌است. توربین‌های بادی، وسایل نقلیه الکتریکی و شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها همگی از مقادیر زیادی مس استفاده می‌کنند و بسیاری از تحلیلگران در نهایت متوجه می‌شوند که رشد مصرف باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. فعلا اما وضعیت گویای تغییر شرایط است. این بین البته نباید اظهارات جو هارمنجیان، مدیر پورتفولیوی در Tiberius Group AG را فراموش کرد. وی گفته است: «من خوشبین هستم.»

منبع: دنیای اقتصاد

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.