جستجو

یک کارشناس فولادی معتقد است دولت برای حل مشکلات، قیمت‌گذاری دستوری را آغاز کرد و سپس به بورس دستوری رسید؛ اما هیچ یک از برنامه‌ها راهگشای حل مشکل نبود.


علی زینلی به چالش‌های موجود در صنعت فولاد به خصوص کمبود انرژی، مطرح کرد: مشکلاتی که در کشور مثل کمبود آب، برق و گاز، نبود جاده و حمل‌ونقل مناسب و سایر مشکلات ایجاد شد، باعث برهم خوردن توازن بین حلقه‌های صنعت فولاد شد. در این راستا، ظرفیت و تناژ تولید، نامتوازن شدند و عرضه بیشتر از تقاضا شد که این مشکلات، همه حلقه‌های صنعت فولاد را درگیر کرد و همین موضوع، باعث خروج برخی از محصولات از چرخه فولاد شد.
وی گفت: در برخی از محصولات عرضه از تقاضا بیشتر شد که در واقع علتی برای رقابتی نبودن قیمت بازار به وجود آمد و در برخی دیگر از محصولات، تقاضا از عرضه بیشتر شد و هزینه به‌ طور چشمگیری افزایش یافت؛ تا جایی که حلقه‌های قبلی و بعدی نیز دچار مشکل شدند.
این کارشناس فولادی با اشاره به روند نرخ‌گذاری در این حوزه اظهارداشت: دولت برای حل مشکلات، قیمت‌گذاری دستوری را آغاز کرد و سپس به بورس دستوری رسید اما هیچ یک از برنامه‌ها راهگشای حل مشکل نبود. برای خروج زنجیره فولاد از رکود، دولت باید در این بخش سرمایه‌گذاری کند و سرمایه‌گذاری نیز باید در بخش تامین ماشین‌آلات و اکتشاف صورت گیرد.
به گفته زینلی، در صورت عملی نشدن این سرمایه‌گذاری، معدن توانایی حرکت با بخش پایین‌دستی را نخواهد داشت و باید با ابتکار عمل به بازاریابی در بازار داخلی و خارجی پرداخت.
وی تصریح کرد: هم اکنون در صنعت فولاد سه برابر مصرف داخل فولاد تولید می‌کنیم و برای صادرات بخش عمده مازاد تولید برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است اما برای صادرات با مشکل مواجه هستیم و هر محدودیتی در صادرات باعث آسیب به یکی از حلقه‌های زنجیره تولید می‌شود.
این کارشناس صنعت فولاد اظهارداشت: این اتفاق، باعث ایجاد دو خطر می‌شود؛ خطر اول کوچک شدن بازار داخلی و خارجی و خطر دوم در واحدهای کوچک و متوسط رکود و ورشکستگی خواهد بود. صنعت فولاد ایران در مقایسه با رقبا در بازار از جایگاه خوبی برخوردار است و در صورت حل مشکلات، قادر به تامین منطقه هستیم؛ اما تصمیمات غلط اتخاذ شده، قیمت تمام‌شده محصولات را افزایش و رقابت را برای تولیدکننده سخت و کاهش حاشیه سود می‌شود.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.