جستجو

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران با اشاره به چشم انداز سال ۱۴۰۴، گفت: تولید ۵۵ میلیون تُن فولاد در سال ۱۴۰۴ محقق نمی شود.


سجاد غرقی اظهار داشت: صنعت فولاد به عنوان یک صنعت ملی کشور ما مطرح بوده و رشد بخشی از زنجیره آهن و فولاد، از دیدگاه اقتصادی رویکرد مثبتی است اما باید دید که آیا این رشد تولید، به صورت رقابتی و متوازن اتفاق افتاده یا نه؟
وی گفت: رشد متوازن به این معناست که آیا این رشد، در سایر حلقه های زنجیره بالادست، به صورت متعادل تحقق پیدا کرده یا اینکه این رشد به صورت بخشی، اتفاق افتاده است.
عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران افزود: افزایش تولید فولاد و محصولات فولادی به میزان ۵۵ میلیون تن در سال نیازمند توسعه زیرساخت‌ها از جمله صنعت حمل و نقل به روز، جاده، بندر، آب، فناوری برق و حتی بازار است.
وی در ادامه به اخذ عوارض صادراتی و قیمت گذاری دستوری برخی دستگاه‌ها و نهاده‌ها اشاره کرد و گفت: این امر سبب شده است تا انباشت سرمایه مولد در بخش معدن صورت نگیرد و بخش معدن چه درحوزه اکتشافات و چه در تامین ماشین آلات، بضاعت سرمایه گذاری نداشته باشد و باید توجه داشت که استهلاک سرمایه در این حوزه در سنوات آتی در بخش معدن و در صنایع پایین دست نظیر فولاد تاثیرات منفی بر جای خواهد گذاشت.
سجاد غرقی عنوان کرد: انتظار می‌رود قیمت گذاری دستوری در بازار داخلی حذف شود و نسبت منطقی میان قیمت فروش داخلی با نرخ صادراتی برقرار شود.
این فعال معدنی اظهارداشت: این اتفاق زمانی رقم می‌خورد که پس از کسر هزینه‌های حمل و قیمت نهاده‌ها به قیمت جهانی نزدیک بوده و تفاوت ویژه‌ای میان نرخ داخلی و صادراتی وجود نداشته باشد.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.