جستجو

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: محقق شدن اهداف کلی در چشم‌انداز فولاد به برنامه‌ریزی دقیقی نیاز دارد تا دستیابی به منابع اولیه و انرژی ارزان در صورتی تأمین شود که با آسیب به بهداشت و سلامت عمومی و از بین بردن منابع محیط زیستی کشور و در نتیجه ایجاد هزینه برای دولت همراه نشود.


حامد احمدی در خصوص چالش‌ها و موانع فولادسازان مطرح کرد: با نادیده گرفتن چالش‌های جهانی پیشرفت صنعت فولاد مانند کرونا، رکود در اقتصاد و اخلال در زنجیره تأمین به دلیل جنگ اوکراین، چالش‌های داخلی صنعت فولاد، هر یک به تنهایی می‌توانند مانع از دستیابی این حوزه به چشم‌اندازهای خود شود.
وی گفت: در این راستا، از جمله موانع داخلی پیشرفت صنایع فولاد می‌توان به تحریم‌ها، رکود در صنایع و عدم تناسب در عرضه و تقاضا، دسترسی دشوار به بازارهای جهانی، عدم تناسب با پیشرفت‌های صنایع پایین‌دست و در پایان محدودیت‌های منابع انرژی مانند برق، آب و گاز اشاره کرد.
این کارشناس صنعت فولاد، دست‌یابی به منابع اولیه و انرژی را یکی از بزرگ ترین چالش‌های صنعت فولاد ایران عنوان کرد و افزود: برخی از این چالش‌ها به شرایط کلی اقتصاد و سیاست‌های کلان کشور مربوط می‌شوند و برخی مانند همگامی با فناوری نوین و هم‌چنین تأمین آب و منابع انرژی، نیاز به برنامه‌ریزی دارد و در صورت عدم چاره‌اندیشی، صدمات جبران‌ناپذیری به چشم انداز صنعت فولاد تا سال ۱۴۰۴ وارد می‌کند.
به گفته احمدی، محقق شدن اهداف کلی در چشم‌انداز فولاد به برنامه‌ریزی دقیقی نیاز دارد تا دستیابی به منابع اولیه و انرژی ارزان در صورتی تأمین شود که با آسیب به بهداشت و سلامت عمومی و از بین بردن منابع محیط زیستی کشور و در نتیجه ایجاد هزینه برای دولت همراه نشود.
وی در پایان با بیان اینکه یکی دیگر از چالش‌ها و موانع صنعت فولاد، مشکل حمل و نقل به دلیل ضعف در زیرساخت‌ها و فاصله جغرافیایی میان صنایع بالادستی، میانی و پایین‌دستی است، اظهارداشت: همچنین فاصله با بنادر آبی مانند فاصله مجتمع فولاد مبارکه با دریا، علاوه بر هزینه‌های منابع آبی، باعث افزایش هزینه‌ها و اتلاف سرمایه در بخش حمل و نقل نیز می‌شود.
این کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: در خط تولید فولاد نیز با مشکلات عدیده در به روز شدن با تکنولوژی نوین مواجه هستیم به گونه‌ای که عدم دسترسی به منابع تکنولوژی به دلیل تحریم و انحصار فناوری توسط کشورهای صنعتی از جمله مواردی هستند که مانع از به روز شدن صنعت فولاد ایران می‌شوند.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.