جستجو

گزارش‌های مالی در بازار سهام کشورهای بزرگ از کاهش سود فعالان بخش معادن و تولیدکنندگان فولاد حکایت می‌کند. ریزش قیمت فلزات در طول سه ماه گذشته حاشیه سود تولیدکنندگان بزرگ محصولات فولادی به خصوص چینی‌ها را کاهش داده‌است. در ایران نیز آخرین اخبار از افزایش موجودی انبارها و کاهش میل به صادرات حکایت می‌کند.


سه ماه پس از ریزش شدید قیمت فلزات پایه و محصولات فولادی در بازارهای جهانی دوشنبه گذشته سهام شرکت‌های معدنی در بورس لندن ریزشی شد و سپس گزارش‌های مالی از شرکت‌های چینی نشان می‌دهد حاشیه سود فولادسازان این کشور با کاهش شدیدی مواجه شده‌است تا در ماه‌های گذشته متحمل زیان سنگینی شوند . اگرچه هفته گذشته بلومبرگ در گزارشی مدعی شد پایین‌ بودن قیمت سنگ آهن و قراضه‌آهن باعث شده تا حاشیه سود فولادسازان حفظ شود و گزارش‌های مالی فولادسازان بزرگ چین از زیان آنها در طول ماه‌های گذشته خبر می‌دهد.
زیان فولادسازان چینی در روزهایی اوج می‌گیرد که انجمن فولاد اروپا تعرفه‌های ضد دامپینگ بر واردات فولاد ورق سنگین چین را از ۶۵.۱ درصد تا ۷۳.۷ درصد افزایش داد و برای پنج سال دیگر تمدید کرد. اکسل اگرت، مدیرکل یوروفر مدعی است با تمدید ۵ ساله این تعرفه‌ها واردات فولاد از چین محدودتر خواهد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد با آغاز محدودیت‌های ‌وارداتی از چین، در طول ۵ سال گذشته واردات فولاد اروپا از کره جنوبی، اندونزی، هند، ژاپن و ترکیه بیش از ۵ برابر رشد کرده‌ است و اکنون با افزایش تعرفه و تمدید آنها برای ۵ سال دیگر فولادسازان چینی در خطر از دست دادن سهم بیشتری از بازار اروپا هستند.

فولاد از چین تا ایران

فولادسازان ایران در آخرین صورت‌های مالی سود قابل قبول و خوبی شناسایی کرده‌اند و برخلاف چین با مشکل کاهش حاشیه سود مواجه نشدند. فولاد خوزستان در طول اردیبهشت‌ماه با وجود ریزش قیمت محصولات فولادی نسبت به فروردین‌ماه بهتر عمل کرد و به فروش ۸۴ هزار و ۳۳۴ میلیارد ریالی رسید، فولاد سپید فراب کویر نیز مانند فولاد خوزستان در اردیبهشت‌ماه بهتر از فروردین‌ بود و فولاد امیر کویر کاشان در دو ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته دست‌کم ۱۰ درصد فروش بالاتری داشت.
فولادسازان ایران برخلاف همتایان چینی خود در آخرین صورت‌های مالی سود قابل قبول شناسایی کرده‌اند البته امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو خبر از افزایش ۳۷.۴ درصدی موجودی انبارها محصولات فولادی کشور خبر داد. موجودی شمش فولاد و ورق گرم به ترتیب با رشد ۱۵۴ درصدی و ۳۵ درصدی مواجه شده‌اند زیرا با کاهش شدید قیمت‌های جهانی میل به صادرات کاهش پیدا کرده‌است. این مسئله شاید در طول ماه‌های آینده صورت‌های مالی فولادسازان داخلی را متاثر کند.
ازطرفی باید در نظر گرفت با وجود رشد انبار محصولات فولادی در کشور آمار غیر رسمی نشان می‌دهد صادرات محصولات فولادی در طول فروردین‌ ماه از نظر ارزش با رشد ۱۲ درصدی مواجه‌ بود ولی از نظر وزنی نسبت به فروردین ۱۴۰۱ بیش از ۵۵ درصد رشد کرده‌ است.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.