جستجو

پس از یک نوسان شدید قیمت عناصر کمیاب که دو ماه به طول انجامید و همچنین شایعات مبنی بر شیوع مجدد ویروس کووید در چین، چندین کشور به کار خود ادامه می دهند تا وابستگی خود را به عناصر کمیاب چینی قطع کنند. برخی حتی وارد رقابت مستقیم با ابرقدرت شرق می شوند. در نتیجه، بازار جهانی عناصر کمیاب، حتی پس از هموار شدن اخیر، هنوز هم خود را در وضعیتی تا حدی نوسان می‌بیند.
بسیاری از کارشناسان می گویند که این عناصر هنوز برای آینده اقتصاد ایالات متحده حیاتی هستند. در واقع، این مواد معدنی نقش مهمی در امنیت ملی، استقلال انرژی و رشد اقتصادی دارند. اگر ذخایر عناصر کمیاب ایالات متحده تمام شود، احتمالاً هر چهار منطقه را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار می دهد. به عنوان مثال، ایالات متحده نمی تواند فناوری های مدرنی را ایجاد کند که به این عناصر نیاز دارند، که منجر به رکود اقتصادی عمومی می شود. علاوه بر این، ایالات متحده همچنان برای تامین منابع به سایر کشورها متکی خواهد بود، بنابراین امنیت ملی را به خطر می اندازد.
کارشناسان پیش بینی می کنند که تقاضای جهانی برای این مواد معدنی مهم طی چند دهه آینده بین 400 تا 600 درصد افزایش یابد. تبدیل جهان به اقتصاد انرژی پاک تنها به افزایش این تقاضا کمک می کند.
چین همچنان اکثریت بازار کبالت، لیتیوم و پردازش و پالایش عناصر کمیاب را در اختیار دارد. در واقع، به عنوان بخشی از مناقشه تجاری 2018-2019 بین چین و ایالات متحده، واردات خاک های کمیاب ایالات متحده از چین برای مدت کوتاهی مشمول تعرفه های 25 درصدی شد.
ایالات متحده 35 ماده معدنی خاص از جمله 17 عنصر خاکی کمیاب را برای امنیت اقتصادی و ملی تعیین کرده است. در حالی که تلاش ها برای بدست آوردن عناصر کمیاب بیشتر برای ایالات متحده ادامه دارد، دولت ایالات متحده همچنان نگران اتکای این کشور به چین است.
در حال حاضر، تنها حدود 1 درصد از عناصر خاکی کمیاب از اقلام قدیمی بازیافت می شوند. با این حال، افزایش استراتژیک در تلاش‌های بازیافت می‌تواند تا یک چهارم تقاضا برای خاک‌های کمیاب را در دهه آینده ایجاد کند. بازیافت انحلال بدون اسید (ADR) و بازیافت شیمیایی دو تا از امیدوارکننده ترین فرآیندهای بازیافت هستند.
موسسه Critical Materials (CMI) از سال 2016 روی ADR و بازیابی شیمیایی عناصر کمیاب خاکی کار کرده است. روش آنها شامل حل کردن آهنرباهای حاوی عناصر کمیاب در محلول بدون استفاده از اسید است. این باعث می شود که فرآیند به طور کلی رویکردی سبزتر و سازگار با محیط زیست باشد. در نهایت، بازیافت این عناصر از آهن ربا به تولیدکنندگان یک منبع ثابت و داخلی از خاک های کمیاب می دهد و در عین حال ضایعات را به حداقل می رساند.

منبع: ایفنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.