جستجو

شاخص قیمت مواد حیاتی که توسط «Project Blue» رصد و ارزیابی می‌شود، به پایین‌ترین سطح ۱۲ ماه گذشته در ماه می رسید.


شاخص قیمت مواد حیاتی در ماه مارچ سال گذشته، به بالاترین سطح خود رسید که دلیل آن هم بهبودی اقتصادی پس از شیوع کرونا عنوان شده بود اما این شاخص به سرعت به دلیل تضعیف تصویر اقتصاد کلان جهانی، افزایش هزینه‌های انرژی و بهبود کمتر الهام‌بخش در چین که در بیشتر بخش‌ها بالاترین تقاضا را در اختیار دارد، پایین آمد.
استیون سگت، مدیر و یکی از بنیان‌گذاران «Project Blue» بیان کرد: افزایش قیمت مواد حیاتی در کوتاه‌مدت، عمدتا ناشی از قیمت فلزات باتری و مواد برقی الکتریکی خواهد بود و بر همین اساس، قیمت لیتیوم، نیکل سولفات و عناصر نادر خاکی به شدت طی سه ماه آینده بهبود خواهد یافت.
با بازگشت خریداران به بازار و ایجاد موجودی کافی برای برآورده کردن چشم‌انداز بهبود تقاضای باتری، قیمت لیتیوم حدود ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. بر اساس گزارش «Project Blue»، فعالیت خرید با حمایت تولیدکنندگان با هزینه بالاتر در چین ادامه خواهد یافت.
با این حال در میان قیمت ۳۰ مواد حیاتی مختلف، تصویر در کوتاه‌مدت همچنان متفاوت خواهد بود. قیمت برخی از مواد حیاتی از جمله گرافیت، منیزیم و تیتانیم، احتمالا به روند کاهشی در این دوره ادامه خواهد داد؛ چراکه آن‌ها به چالش‌های خاص بازار که بر زنجیره تامین آنها تاثیر می‌گذارد، رسیدگی می‌کنند.

نوسان در بازار کبالت

بازار کبالت می‌تواند در یک نقطه عطف باشد. پس از عقب‌نشینی‌های شدید، قیمت کنسانتره کبالت صادراتی به چین ۷۵.۴ درصد کاهش یافته؛ در حالی که قیمت این فلز در بورس فلزات لندن ۵۷ درصد افت پیدا کرده است. «Project Blue» در حال یافتن شواهدی مبنی بر اینکه به لطف مشکلات لجستیکی در کنگو، وجوه پرداختی در حال افزایش بوده، است.
رویترز در اواخر ماه می گزارش داد که دولت جمهوری دموکراتیک کنگو، برنامه‌هایی برای افزایش سهام خود در سرمایه‌گذاری مشترک سیکوماینز با شرکت‌های چینی، از ۳۲ به ۷۰ درصد به عنوان بخشی از بازنگری توافق‌نامه ۶ میلیارد دلاری زیرساخت‌ها برای مواد معدنی این کشور آفریقای مرکزی دارد.
«Project Blue» همچنین تاکید کرد: به نظر می‌رسد دولت در جمهوری دموکراتیک کنگو نگران این است که بسیاری از منابع مس و کبالت این کشور در دوره ریاست جمهوری پیشین تخصیص داده شده و معاملات انجام شده در آن دوران، سود کمی برای این کشور داشته است.
جمهوری دموکراتیک کنگو همچنین پروژه باس ماینینگ مس کبالت گروه منابع اوراسیا را به دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی متوقف کرد اما بعید است که تعلیق بر بازار کبالت تاثیر بگذارد و این مسئله می‌تواند تقریبا دو تا سه کیلو تن مواد را از بازار با عرضه بیش از حد در سال ۲۰۲۳ حذف کند.
«Project Blue» با این وجود اشاره می‌کند که قیمت‌های فعلی کبالت، احتمالا یک کف را تشکیل می‌دهند و بازار در هفته‌های آینده تثبیت خواهد شد.

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.