جستجو

قیمت مس در بازارهای جهانی در مدت ۴ ماه بیش از ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد ولی ماه گذشته وقتی به محدوده ۷ هزار و ۹۰۰ دلار رسید با افزایش تقاضا به روند صعودی بازگشت و خیلی زود تا ۸ هزار و ۶۰۰ دلار رشد کرد تا اینکه ۲ روز پایانی هفته‌ گذشته ۳ درصد ریزش کرد. آیا این باعث تداوم روند نزولی مس می‌شود؟


۶ ماه قبل در آغاز سال میلادی ۲۰۲۳ خوش‌بینی‌ها از صعودی قیمت مس هر روز بیشتر میشد و کارشناسان منتظر مس ۱۱ هزار دلاری در فصل بهار بودند ولی برخلاف پیش‌بینی‌ها مس در حفظ سنگر ۹ هزار دلار ناتوان بود. قیمت هر تن مس در ۴ ماه اول سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد و از ۹ هزار و ۳۰۰ دلار به ازای هر تن به ۷ هزار و ۹۰۰ دلار رسید. مس تنها یک روز در سطح ۷ هزار دلار باقی‌ماند و خیلی سریع به مدار صعودی برگشت تا در طول یک ماه با رشدی ۱۰ درصدی به کانال ۸ هزار و ۶۰۰ دلار برسد ولی انتشار جدیدترین داده‌های اقتصادی باعث شد تا روز پنجشبه و جمعه گذشته قیمت‌ جهانی مس با افت قابل توجهی به سطح ۸ هزار و ۳۹۰ دلار بازگردد.

قیمت مس در ۲ روز ۳ درصد کاهش یافت

قیمت مس در طول ۲ روز ۳ درصد کاهش پیدا کرد. آخرین بار مس در ماه گذشته چنین ریزشی را تجربه کرد و در ادامه‌ آن قیمت به کانال ۷ هزار دلار سقوط کرد ولی آیا ریزش ۳ درصدی قیمت مس در روزهای پایانی هفته گذشته منجر به سقوط دوباره به کانال ۷ هزار دلار خواهد شد؟ داده‌های اقتصادی همچنان سیگنال صعودی قوی برای کامودیتی‌ها صادر نمی‌کند. سرعت رشد اقتصادی در چین و اقتصادهای بزرگ کاهش یافته‌ است ضمن‌ اینکه ادامه سیاست‌های انقباضی بازارها را تحت فشار قرار می‌دهد.

هفته‌ گذشته پاول رییس فدرال رزرو گفت: شاید سیاست‌های انقباضی برای چند سال آینده ادامه‌دار باشد. همین مسئله باعث شده تا موجودی ذخایر انبارها کاهش پیدا کند. تجار از ترس رکود موجودی انبارها را با قیمت پایینی می‌فروشند. آخرین گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد موجودی مس در انبارهای بورس شانگهای، بورس فلزات لندن و بورس فلزات در آمریکا به کف ۸ سال گذشته نزدیک شده‌ است. کاهش موجودی مس در انبارها اگرچه دلیلی بر نزولی شدن قیمت‌هاست ولی به نقل از بلومبرگ از وجود تقاضا بالقوه در بازار خبر می‌دهد.

جذابیت مس ۸ هزار دلاری برای صادرات

سال ۱۴۰۱ کاهش قیمت مس در بازارهای جهانی، درآمدهای صادراتی را کاهش داد. در آن بازه زمانی قیمت هر تن مس از ۱۰ هزار و ۷۰۰ دلار تا ۷ هزار دلار کاهش پیدا کرد. با آغاز سال ۱۴۰۲ همه امیدوار بودند تا با افزایش قیمت مس درآمدهای صادراتی این بخش تقویت شود ولی قیمت مس نه تنها به کانال ۱۰ هزار دلار نرسید بلکه در کانال ۸ هزار دلار جاخوش کرده‌ است و در صورت تداوم این روند درآمدهای صادراتی ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته بسیاری از فعالان بازار عقیده دارند قیمت مس در سه‌ماهه‌ چهارم ۲۰۲۳ و سه ماهه‌ اول ۲۰۲۴ صعودی خواهد شد ولی در کوتاه مدت چشم‌انداز مثبتی وجود ندارد.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.