جستجو

سه ماه از ریزش قیمت فلزات در بازارهای جهانی گذشت ولی در طول چند هفته‌ گذشته شدت ریزش قیمت محصولات فولادی کاهش یافته‌ است. با این حساب آیا باید به صعودی شدن قیمت‌ها در بازارهای جهانی امیدوار باشیم؟ کیوان جعفری طهرانی، کارشناس حوزه فولاد گفت: ریزش قیمت‌ فلزات متوقف نشده‌ است و دست‌کم برای یک ماه و نیم آینده ادامه‌ خواهد داشت.


با آغاز فروردین‌ماه ریزش قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی آغاز شد و کمتر از دو هفته بعد به بازار سایر فلزات و محصولات فولادی رسید تا درنتیجه انواع فلزات به کف‌های حمایتی بلندمدت خود نزدیک شوند. سنگ‌آهن در این مدت از ۱۳۰ تا ۱۰۰ دلار کاهش پیدا کرد، میلگرد نیز از کانال ۷۲۰ دلار تا ۶۰۰ دلار ریخت و قراضه آهن کانال ۴۰۰ دلار را از دست داد.

کاهش شدید قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی حاشیه سود فولادسازان چین را کاهش داد تا در صورت‌های مالی زیان قابل‌توجهی شناسایی کنند. بااین‌حال خبر بسته حمایتی ۵ تریلیون یوانی چین باثبات و افزایش قیمت نسبی محصولات فولادی در بازارهای جهانی همراه شد. میلگرد خیلی سریع از کف ۶۰۰ دلار فاصله گرفت و سنگ‌آهن به کانال ۱۱۰ دلار برگشت. اکنون با توجه به این افزایش قیمت آیا ریزش قیمت فلزات در بازارهای جهانی متوقف‌شده است؟ کیوان جعفری‌طهرانی کارشناس حوزه فولاد در پاسخ به این سؤال گفت: ریزش قیمت‌ها متوقف نشده‌ است و دست‌کم برای دو ماه آینده ادامه‌دار خواهد بود.

جعفری‌طهرانی با اشاره به اینکه نوسانات در ماه جولای کمتر خواهد بود افزود: پیش‌بینی من این است که نوسانات قیمت در چند روز باقی‌مانده از ماه جولای با شدت کمتری ادامه‌ پیدا کند، در ماه آگوست نیز با توجه به تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های چین در فصل تابستان اگرچه ثبات نسبی داریم ولی بازار پرتقاضا نخواهد بود.

با این حساب ریزش قیمت فلزات در بازارهای جهانی تا چه زمانی ادامه‌دار خواهد بود؟ جعفری طهرانی پاسخ داد: انتظار دارم از ماه سپتامبر هم‌زمان با شهریور قیمت‌ها روند صعودی پیدا کنند و پس‌ازآن بازار ۳ ماه بهتری را تجربه خواهد کرد.

تأثیر ریزش قیمت‌ بازارهای جهانی بر بازار داخلی

بر اساس گزارش‌ها ذخایر در انبارهای فلزات صادراتی کشور طی ماه‌های گذشته رشد داشته‌ است، زیرا پس از کاهش شدید قیمت‌ها در بازارهای جهانی تمایل به صادرات کمتر شده است. جعفری طهرانی دراین‌باره گفت: کاهش جذابیت صادرات باعث شده تا حجم سنگینی از محصولات فلزی در کشور باقی بماند، ضمن اینکه قیمت بالای این محصولات در داخل کشور منجر به کاهش تقاضا شده‌ است. این کارشناس حوزه فولاد عقیده دارد شکاف قیمت در بازار داخلی و بازارهای جهانی اتفاق خوبی در بازار داخلی رقم نمی‌زند. جعفری دراین‌باره گفت: بالا بودن قیمت‌ها در بازار داخلی و کاهش تقاضا منجر به رکود خواهد شد زیرا با کاهش شدید خریدوفروش روند گردشی پول نیز نزولی خواهد شد.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.