جستجو

شرکت معدنی بی اچ پی که بزرگترین شرکت معدنی دنیاست برنامه‌های خود را برای کربن‌زدایی فعالیت‌های معدنی اعلام کرد و روندی را ترسیم کرده که می‌تواند به عنوان الگویی برای این صنعت به کار رود، اما همچنین نشان می‌دهد واقعیت امر چیزی متفاوت از دادن امید واهی است.
بی اچ پی معتقد است می تواند انتشار گازهای گلخانه ای سطح 1 و 2 خود را که فرآیند تولید را پوشش می دهند تا سال 2030 حداقل 30 درصد نسبت به سال 2020 کاهش دهد و سپس تا سال 2050 به انتشار صفر کربن برساند. کاهش 30 درصدی تا سال 2030 ممکن است فعالان محیط زیست را که می‌خواهند روند کربن‌زدایی سریع‌تری را ببینند ناامید کند ولی واقعیت امر این است.
بی اچ پی بزرگترین معدن زغال سنگ کک در جهان را دارد که برای تولید فولاد استفاده می شود و در بازار سنگ آهن، رتبه سوم را دارد. این شرکت همچنین یک تولید کننده عمده مس و نیکل است و در حال افزایش فعالیت های تولید پتاس خود نیز می باشد.
بی اچ پی قصد دارد کامیون‌های دیزلی خود را به خودروهای باتری‌دار تغییر دهد، اما این کار مدتی طول می‌کشد و فراتر از تنها خرید تجهیزات جدید است و نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی در تولید انرژی های تجدیدپذیر و ذخیره سازی باتری دارد. انتظار می رود که کامیون‌های برقی در نهایت هزینه‌ای کم و بیش به اندازه ناوگان دیزلی فعلی داشته باشند.
این امر هم مثبت و هم منفی است، زیرا به این معنی است که انگیزه مالی در تغییر خودروها وجود ندارد ولی تحقق اهداف کربن زدایی را توجیه می کند. در مجموع بی اچ پی نشان داده که می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای در عملیات تولید خود را به گونه‌ای کاهش دهد که منطقی اقتصادی داشته باشد، حتی اگر سرعت آن بسیار کند باشد.

منبع: ایفنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.