جستجو

با توجه به داده های منتشر شده، سطح قیمت های صادراتی در بازار جهانی فولاد در ماه ژوئن نسبت به ماه قبل با کاهش همراه شد.


سطح پیشنهادات قیمت صادراتی در بازار جهانی فولاد در ژوئن ۲۰۲۳ نسبت به ماه های قبل کاهش یافته است. بررسی ها نشان می دهد تولید کنندگان مستقر در چین مزیت قیمتی خود را حفظ می کنند، اما هند نمی تواند در برابر رقابت با چین مقاومت کند.

فعالان بازار در روز شنبه (۱ ژوئیه) اعلام کردند متوسط پیشنهادات شنیده شده برای کویل نورد گرم فولادی (HRC) چین در ماه ژوئن به ۵۵۴ دلار در تن فوب رسید. این در حالی است که قیمت این محصول در ماه ژوئن ۲۰۲۳ با کاهش ۲ درصدی یا ۱۳ دار در هر تن نسبت به ماه می همراه بوده است.

به نقل از چندین منبع خبری، پیشنهادات اعلام شده از طرف کارخانه های هندی برای کویل نورد گرم فولادی (HRC) چین در ماه ژوئن ۲۰۲۳ به ۵۶۸ دلار در هر تن فوب رسید. این در حالی است که قیمت این محصول در ماه ژوئن حدود 5 درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت.

در این میان معامله گران در روز شنبه (۱ ژوئیه) گزارش دادند قیمت میلگرد فولادی تولید شده در ترکیه در ژوئن ۲۰۲۳ به ۶۳۰ دلار در هر تن رسید. این در حالی است که قیمت این محصول در ماه ژوئن با کاهش ۶ دلاری نسبت به ماه می همراه بود.

به نقل از برخی تاجران، تعدادی از عوامل بر سطح پیشنهادات شنیده شده برای محصولات فولادی در بازار جهانی تأثیر گذاشته است. اول از همه، هنوز کمبود تقاضای کافی برای فولاد در اقتصادهای پیشرو وجود دارد که تولید کنندگان را مجبور به کاهش مداوم قیمت های صادراتی می کند. بررسی ها نشان می دهد تقاضا از سوی مصرف کنندگان نهایی تحت تأثیر تورم و قیمت انرژی است که اگرچه کاهش می یابد، اما همچنان اثر منفی بر بازار دارد.

همچنین تحلیل گران بازار در روز شنبه (۱ ژوئیه) اعلام کردند چین در حال حاضر از مزیت قیمتی خود استفاده می کند. باید توجه داشت تقاضای داخلی آنطور که انتظار می ‌رود رشد نمی ‌کند و سیگنال‌ های جهانی خاموش می باشد، بنابراین کارخانه ‌های فولاد چین در تلاش برای تصرف بازارها بوده و عرضه‌ صادراتی خود را کاهش خواهند داد.

منابع خبری اعلام کردند در ژوئن ۲۰۲۳ ، بازار محصولات فولادی در منطقه خاورمیانه و شرق آفریقا به روی قیمت های پایین باز شد. علاوه بر این محدودیت هایی در کشور اعمال می شود که تولید را کند می کند و بازار منتظر اقدامات جدید دولت برای رونق اقتصادی است.

در این میان معاله گران گزارش دادند تولید کنندگان مستقر در هند نمی توانند با محصولات چینی رقابت کنند. علاوه بر این، تقاضای داخلی نیز کاهش یافته و بنابراین کارخانه ها و معامله گران قیمت محصولات فولادی را در ماه ژوئن کاهش داده اند.

فعالان بازار اعلام کردند صادرات میلگرد فولادی ترکیه نیز در ماه ژوئن به میزان قابل توجهی کاهش یافت. در نتیجه انتظار می رود تقاضای داخلی برای پوشش تقاضای بازسازی پس از زلزله فوریه ۲۰۲۳ و همچنین برای بهسازی ساختمان ها در سایر نقاط کشور افزایش یابد. با این حال باید توجه داشت افزایش تقاضا برای ایجاد اطمینان بیشتر در کارخانه های فولاد ترکیه کافی نخواهد بود. علاوه بر این بررسی ها نشان می دهد کارخانه های فولاد ترکیه تحت فشار روند صعودی اخیر قیمت قراضه فولادی و تضعیف لیر ترکیه هستند.

به نقل از چندین منبع خبری، آژانس رتبه ‌بندی Fitch در ماه ژوئن پیش ‌بینی خود را در مورد بخش جهانی فولاد از ضعیف به خنثی بررسی کرده است. بررسی ها نشان می دهد این امر با ارقام قوی ‌تر از حد انتظار از چین حمایت می ‌شود، اگرچه تقاضا از سوی بخش ‌های کلیدی مصرف‌ کننده فولاد با هم برابر نمی باشد.

در این میان معامله گران گزارش دادند بخش تولید محصولات فولادی در جهان با نوسان همراه است. باید توجه داشت که اگرچه شاخص مدیران خرید حاکی از بهبود است، اما در بخش املاک و مستغلات در حال کاهش بوده و پیش ‌بینی می ‌شود در ماه های آینده نیز ضعیف باقی بماند.

برخی تاجران گزارش دادند رشد قوی تر از حد انتظار زیرساخت ها و افزایش فصلی ساخت و ساز در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ تقاضای فولاد را افزایش می دهد و احتمالا حجم تولید ثابت خواهد ماند. باید توجه داشت که این امر در کنار اصلاح قیمت مواد اولیه باعث افزایش حاشیه سود تولید کنندگان مستر در چین خواهد شد.

همچنین تحلیل گران بازار اعلام کردند در اروپا، افزایش قیمت انرژی منجر به کاهش فعالیت های صنعتی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ شده است. این در حالی است که ذخایر بالای فولاد منجر به کاهش تولید در برخی مناطق شده است. بررسی ها نشان می دهد برخی از کارخانه ها در میان بهبود جو بازار تولید خود را از سر گرفتند و با پیش بینی چرخه ذخیره مجدد به بازار بازگشته اند.

به نقل از برخی تاجران، اگرچه بهبود تقاضای فولاد در اروپا همچنان ضعیف می باشد، اما سود تولیدکنندگان به لطف قراردادهایی با قیمت های پایدارتر قابل قبول می باشد و قیمت‌ ها نیز با ایجاد تعادل در سمت عرضه حمایت می شود.

انجمن جهانی فولاد (WorldSteel) پیش بینی می کند تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۳ به میزان ۲.۳ درصد بهبود یابد.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.