جستجو

کشور بزرگ ایران از ظرفیت‌های قابل‌توجهی در حوزه صنایع‌معدنی و فلزی برخوردار است. فعالیت شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات به عنوان اولین شرکت پروژه‌محور بازارسرمایه حرکتی در جهت هدایت نقدینگی موجود در جامعه به سمت‌وسوی تولید و شکوفایی و توسعه صنعت به‌شمار می‌رود. این شرکت به‌عنوان شکل جدید و موثری از ابزارهای تأمین‌مالی برای اجرای سریع‌تر پروژه‌ها از سوی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به بازار سرمایه معرفی و در آذرماه سال ۱۴۰۰ بخشی از سهام آن در فرابورس پذیره نویسی شد.

درحال‌حاضر شرکت پروژه محور تجلی توسعه معادن فلزات با ارزش بازاری بالغ بر ۱۵۰ هزارمیلیارد ریال و با در اختیار داشتن ۱۶ شرکت زیرمجموعه، پروژه‌های متعددی را در زنجیره فولاد شامل گندله‌سازی، تولید آهن‌اسفنجی و فولادسازی در اقصا نقاط کشور در دست اجرا دارد. همچنین این‌شرکت به‌تازگی در حوزه عناصر نادر خاکی و لیتیوم واردشده و علاوه بر تامین‌مالی و سرمایه‌گذاری پروژه‌های آتی، همکاری خود را در بخش‌های تحقیقاتی نیز با شرکت‌های دانش‌بنیان گسترش داده است.

تجلی با در اختیار داشتن ۱۲ معدن نادر خاکی و لیتیوم به بازیگر اصلی این حوزه مبدل شده است که ۵ محدوده به لیتیوم و عناصر همراه و ۷ محدوده به حوزه عناصرنادرخاکی تعلق دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ سرمایه اسمی شرکت ۶.۲ همت است که در راستای تأمین مالی پروژه‌های شرکت، افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از محل آورده نقدی (معادل ۳ تا ۳.۷ همت) در نیمه دوم سال جاری در دستور کار هیئت مدیره قرار گرفته است همچنین عملکرد مالی این شرکت در سال گذشته از رشد چشمگیر سود خالص حکایت دارد کنه با افزایش ۲۵۸ درصدی همراه بوده است.

درآمدهای عملیاتی این شرکت با جهش ۲۵۷ درصدی از ۲۰۷ به ۷۴۳ میلیارد رسیده است. عمده درآمد شرکت از محل سود سهام دریافتی حاصل شده است. درآمد سود سهام تجلی در این دوره نسبت ۳.۱ برابر شده و به ۵۰۴ میلیارد تومان رسیده است. همچنین در سال گذشته با بهبود بازدهی و مدیریت صحیح گروه سرمایه گذاری ۱۷۰ میلیارد تومان سود عاید شرکت شده که نسبت به دوره زمانی سال ۱۴۰۰ و کسب سود ۱.۹ میلیارد تومانی جهش قابل توجهی را داشته است.

از نکات حائز اهمیت صورت‌های مالی شرکت می‌توان به بهبود چشمگیر وضعیت نقدینگی اشاره کرد. به گونه ای‌که در این دوره، وجوه نقد عملیاتی از منفی ۲.۳ همت کاهش چشمگیری را ثبت کرده و به منفی ۲۱۱ میلیارد تومان رسیده است.

بهای تمام شده پرتفوی سرمایه گذاری‌های شرکت در انتهای بهار ۱۴۰۲ به ۵.۶ همت رسیده که ۷۶ درصد آن معادل ۴.۲ همت در واحدهای غیر بورسی سرمایه گذاری شده است. شایان ذکر است که از مجموع ۱.۳۶ همت سرمایه گذاری در صنایع بورسی، ۷۰ درصد معادل ۹۵۵ میلیارد تومان در صنعت کانه‌های فلزی سرمایه گذاری شده است.

شرکت‌های معدنی صنعتی چادرملو، سنگ آهن گل گهر، معدنی صنعتی صبانور، سنگ آهن گهر زمین، فولاد امیر کبیر کاشان و ملی مس ایران از مهم‌ترین سرمایه گذاری‌های بورسی تجلی به شمار می‌روند. که تنها از دو شرکت کچاد و کگل بالغ بر ۴۴ میلیارد تومان سود عاید تجلی شده است

سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه در کنار طرح‌های سرمایه گذاری در حوزه مواد نادر خاکی به‌ویژه ماده ارزشمند لیتیوم این شرکت را به یکی از پر پتانسیل‌ترین‌های بازار سرمایه تبدیل کرده است؛ چرا که موارد فوق تأثیر شگرفی بر سود آوری تجلی و شرکت مادر یعنی ومعادن در سال‌های آتی خواهد داشت.

منبع: روابط عمومی شرکت «ومعادن»

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.