جستجو

قیمت فلز روی در سال ۲۰۲۳، بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است. برخی موسسات ارزیابی قیمت فلزات پیش‌بینی می‌کنند این روند کاهش قیمتی برای فلز روی در این سال ادامه داشته باشد.


تحلیلگران بر این باورند که چشم‌انداز روند تقاضا برای فلز روی با در نظر گرفتن افزایش حجم عرضه این فلز در واحدهای ذوب، کاهش حجم تقاضا و تصمیم چین به ایجاد محدودیت در فرایند تولید فولاد کاهشی است.

قیمت فلز روی که عمدتا به عنوان روکش برای محافظت از فولاد و آهن استفاده می‌شود، به پایین‌ترین میزان خود در دو سال اخیر رسید و در حال حاضر قیمت سه ماهه آن در بورس فلزات لندن «LME»، حدود دو هزار و ۳۲۸ دلار در هر تن است. همچنین پریمیوم این فلز در بازار فیزیکی رقم حدود دو هزار و ۳۳۱ دلار و ۵۰ سنت را نشان می‌دهد.

قیمت فلز روی در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است و موجودی‌های ثبت شده در انبار ذخایر بورس فلزات لندن، تقریبا دو برابر افزایش یافته و به بالاترین میزان خود در ۱۲ ماه گذشته رسیده است.

کاهش قیمت روی برخی از آژانس‌های تحقیقاتی مانند «BMI» که زیر مجموعه شرکت‌های «Fitch Solutions» و «Goldman Sachs» است را مجبور به تغییر و کاهش چشم‌انداز قیمتی خود برای این فلز کرد.

مقایسه تولید و مصرف روی

آژانس‌ «BMI» در چشم‌انداز قیمتی خود، پیش‌بینی میانگین قیمت روی خود را برای سال ۲۰۲۳، از سه هزار دلار در هر تن، به دو هزار و ۵۵۰ دلار در هر تن کاهش داد. این چشم‌انداز به معنی میانگین قیمت حدود دو هزار و ۲۷۵ دلار در ماه‌های ژوئن تا دسامبر ۲۰۲۳ است.

شرکت «Goldman Sachs» نیز پیش‌بینی خود را به چشم‌انداز نزولی تغییر داد و اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳، فلز روی وضعیت مازاد عرضه را تجربه خواهد کرد.

دفتر اقتصاددانان ارشد استرالیا، اوایل سال ۲۰۲۳ قیمت روی بورس فلزات لندن در بازار فیزیکی را به طور متوسط حدود سه هزار و ۱۰۰ دلار در هر تن برای سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرده بود. با این حال پیش‌بینی می‌شود قیمت این فلز تا سال ۲۰۲۸، به تدریج به دو هزار و ۶۰۰ دلار در هر تن کاهش یابد.

بر اساس داده‌های گروه بین‌المللی مطالعات سرب و روی «ILZSG»، بازار جهانی فلز روی تصفیه‌شده در چهار ماهه اول سال ۲۰۲۳، حدود ۱۳۸ هزار تن حجم مازاد را به ثبت رساند. همچنین مجموع موجودی انبارهای ذخایره فلز روی تصفیه‌شده، حدود ۵۸ هزار تن افزایش یافت.

مقدار تولید روی از معادن جهان، حدود ۰٫۵ درصد افزایش یافت و مقدار تولید فلز روی تصفیه‌شده، حدود ۱٫۲ درصد افزایش یافت که چین بیشترین سهم تولید آن را داشت.

کاهش روند بازیابی تقاضا برای فلز روی در چین

موسسه تحلیلی «ING Think» به عنوان زیرمجموعه شرکت خدمات مالی «ING»، اعلام کرد که موجودی انبار دارای حواله‌های خرید فلز روی در اوایل ماه ژوئن ۲۰۲۳ با ۱۳ هزار و ۷۷۵ تن افزایش، به ۸۱ هزار و ۸۲۵ تن رسید.

بر اساس گزارش‌های دریافتی، حجم ورودی خالص روی به انبارها در ماه می ۲۰۲۳، به ۳۴ هزار و ۹۵۰ تن در مقایسه با حجم ورودی خالص چهار هزار و ۱۷۵ تنی در ماه آپریل ۲۰۲۳ رسید.

برخی تحلیلگران عنوان کردند که روند تقاضای چین برای فلز روی، با سرعت کمتری نسبت به پیش‌بینی‌های اولیه در حال بازیابی است. با این حال، به نظر می‌رسد تولیدکنندگان در چین پس از خرید حجم مازاد کنسانتره‌های فلز روی، مقدار تولید خود را افزایش دهند.

آژانس‌ «BMI» تاکید کرد که روند تقاضا برای فلز روی در چین به دلیل روند نزولی در تولید فولاد، احتمالا در ماه‌های ژوئن تا دسامبر ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت. در گزارش این آژانس بیان شده است: مقدار تولید فولاد در چین برای دستیابی به هدف تعیین شده دولت این کشور در کل سال ۲۰۲۳، نیازمند کاهش حجم سالانه در بازه زمانی ماه‌های ژوئن تا دسامبر ۲۰۲۳ است.

بررسی میزان استفاده از فلز روی تصفیه‌شده

دفتر اقتصاددان ارشد استرالیا اعلام کرد که انتظار می‌رود حجم تقاضا برای فلز روی افزایش یابد؛ چراکه به نظر می‌رسد سرعت بازیابی اقتصاد در چین افزایش یافته و قیمت انرژی نیز روند نزولی به خود گرفته است.

گروه بین‌المللی مطالعات سرب و روی «ILZSG» خاطرنشان کرد: کاهش میزان مصرف فلز روی تصفیه‌شده در اروپا، برزیل، کره‌جنوبی، تایوان، تایلند و ترکیه، تا حدی با افزایش استفاده از فلز روی تصفیه‌شده در چین، هند و ایالات متحده آمریکا جبران شد. این مسئله منجر به رشد کلی ۱٫۶ درصدی مصرف فلز روی تصفیه‌شده در جهان شد.

آژانس‌ «BMI» بیان کرد: احتمالا واحدهای ذوب در اروپا دوباره ظرفیت تولید خود را در سال ۲۰۲۳ افزایش دهند. در ماه فوریه ۲۰۲۳، شرکت «Nyrstar» فرایند تولید در واحد ذوب خود در شهر «Auby» فرانسه که در سال ۲۰۲۲ به دلیل هزینه‌های بالای انرژی برق در فاز مراقبت و نگهداری قرار داشت را از سر گرفت.

علاوه‌براین، تولید روی از معادن علی‌رغم کاهش قیمت آن، به تدریج در دهه آینده به رشد خود ادامه خواهد داد. این آژانس تحقیقاتی اضافه کرد که کشورهای استرالیا، هند و ایالات متحده آمریکا، بیشترین سهم در این رشد تولید را خواهند داشت.

چشم‌انداز منفی برای قیمت فلز روی در آینده

دفتر اقتصاددان ارشد استرالیا پیش‌بینی می‌کند مقدار تولید روی در استرالیا با ۲٫۵ درصد افزایش در سال، به حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تا سال ۲۰۲۸ برسد. به گفته این موسسه، افزایش قیمت‌ها منجر به افزایش هزینه‌های اکتشافی شده است که در بلندمدت، موجب رشد تولید خواهد شد.

همچنین آژانس‌ «BMI» چشم‌انداز منفی برای فلز روی پس از سال ۲۰۲۳ را ترسیم کرده است. این آژانس عنوان کرد که دیدگاه منفی نسبت به قیمت روی در بلندمدت دارد. به علاوه این آژانس پیش‌بینی‌های میانگین قیمت خود در رابطه با فلز روی را کاهش داده‌ است.

این آژانس همچنین روند نزولی شدیدتری را برای قیمت روی پیش‌بینی می‌کند. آژانس‌ «BMI» افزود: انتظار می‌رود قیمت روی در سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷، به طور متوسط به دو هزار و ۱۵۰ دلار در هر تن در مقایسه با پیش‌بینی قبلی این آژانس‌ که دو هزار و ۵۰۰ دلار در هر تن بود، برسد.

منبع: فلزات آنلاین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.