جستجو

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: در سال گذشته میزان صادرات محصولات فولادی با شیبی ملایم روند نزولی به خود گرفت و اگر امسال با محدودیت های بیشتری در تامین انرژی روبرو شویم، این کاهش ادامه دار خواهد بود.


امیرعلی اعلم با اشاره به چالش‌هایی که به جهت قطعی برق برای فولاد‌ی ها پیش خواهد آمد، اظهار داشت: چند عامل را می‌توان برای کاهش میزان صادرات فولاد در سال جاری برشمرد.

وی گفت: برخی به عوارضی که دولت بر صادرات محصولات فولادی در سال گذشته، اعمال کرد، اشاره می‌کنند و معتقدند که هرچند این عوارض پس از مدتی برداشته شد اما سبب شد که برخی کشورهای هدف از این بازار خارج شوند و فرصت مهم ارزآوری فولاد آن هم در قله قیمت‌های جهانی از دست برود.

این فعال بازار فولادی افزود: برخی هم معتقدند محدودیت‌های انرژی و قطعی برق و گاز به نوبه خود سبب کاهش تولید و به دنبال خود سبب کاهش میزان صادرات در سال گذشته شد که اگر همین روال در سال جاری ادامه یابد، باز هم شاهد کاهش صادرات فولاد خواهیم بود.

اعلم در ادامه با اشاره به اینکه افزایش میزان صادرات محصولات فولادی به چه استراتژی‌هایی نیازمند است، عنوان کرد: برای صادرات بیشتر دولت باید مشوق‌های صادراتی بیشتری در نظر بگیرد و موانع، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها را برطرف کند.

وب توضیح داد: برای مثال، عراق به خاطر مبادلات ارز و تحریم‌های آمریکا، ممنوعیت‌هایی را برای واردات ایران در نظر گرفته، این درحالی است که عراق یکی از مهم‌ترین کشورهای هدف صادراتی محصولات فولادی به شمار می‌رود. البته محصولات میانی مانند شمش بیشتر به شرق آسیا و چین و ترکیه صادر می‌شود و محصولات نهایی مانند میلگرد و تیرآهن به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: کشوهای همسایه به دلیل نداشتن زیرساخت‌های لازم، مواد اولیه و گاز برای تولید فولاد ندارد و به این دلیل می‌توانند جزو کشورهای هدف صادراتی برای ایران قرار گیرند.

این کارشناس صنعت فولاد اظهارداشت: به نظر می‌رسد در سال جاری قیمت جهانی فولاد مناسب باشد، به عبارتی برآیند افزایش قیمت فولاد در بازار جهانی، تقاضای آن و همین‌طور مسائل ساختاری نوید کاهش قیمت محصولات فولادی در سال جاری را نمی‌دهند. برهمین اساس، فولادسازان کشور با بهره‌گیری از این فرصت، می‌توانند در تولید و صادرات رشد خوبی داشته باشند.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.