جستجو

در اواخر ژوئن، رابرت فریدلند، رئیس یک معدن کانادایی، هشدار داد که جهان در معرض بحران عرضه مس است که انتقال انرژی را از مسیر خارج می‌کند. این فلز در همه چیز از سیم‌کشی گرفته تا توربین‌های بادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دستورات سبز در آمریکا، آسیا و اروپا به زودی موارد بیشتری آن را طلب می‌کنند. آقای فریدلند پیش بینی کرد که قیمت مس می تواند ده برابر شود.
با این حال، در حال حاضر این قطار قیمت آنقدرها از ریل خارج نشده و با خوشحالی در حال حرکت است. قیمت مس در بورس فلزات لندن که در مارس سال گذشته به 10700 دلار در هر تن رسید، از ژانویه حدود 10 درصد کاهش یافته و به 8300 دلار در هر تن رسیده است. قیمت‌های لحظه‌ای همتراز یا بالاتر از قیمت‌های تحویل سه ماهه باقی می‌مانند و این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران انتظار ندارند به‌زودی بازگردند.
قیمت مس به دلیل طیف وسیعی از کاربردهای آن، که شامل ساخت و ساز، الکترونیک و تسلیحات می شود، سلامت اقتصاد جهانی را نشان می دهد و به این فلز لقب دکتر مس را داده است. بنابراین نگرانی در مورد اقتصاد ممکن است سرمایه گذاران را نسبت به چشم انداز مس نگران کند. بازگشت پس از کووید در چین، که 55 درصد از عرضه جهانی را مصرف می کند، در حال محو شدن است. با افزایش نرخ بهره، رشد در غرب نیز در حال کاهش است.
با این حال، داستان عدم تقاضا به طور کامل کاهش قیمت را توضیح نمی دهد. علیرغم رکود ساخت و ساز، چین در سال جاری 5 درصد بیشتر از مس استفاده می کند، احتمالاً به این دلیل که این فلز که برای شکل دادن به روکش ها، لوله ها و سقف ها استفاده می شود. جهش 7 درصدی در ساخت واحدهای خنک کننده در پیش بینی تابستان گرم نیز از این تقاضا حمایت می کند.
سردی بازار مس به طور قطع به این دلیل است که عرضه افزایش یافته است. در طول زمستان، مجموعه ای از اختلالات، از اعتراضات در پرو تا سیل در اندونزی، تولید جهانی را کاهش داد. اکنون این مشکلات کم شده است.
در عین حال، سرمایه گذاران مالی مس را نباید نادیده گرفت. با افزایش نرخ های بهره، آنها ترجیح می دهند دارایی های مولد پول نقد را به جای کالاهایی که هیچ بازدهی ندارند، نگهداری کنند.
افزایش سرعت انتقال انرژی، باید تقاضا را تکان دهد. انتظار می‌رود فروش خودروهای الکتریکی (EVS) که در حال حاضر در حال افزایش است، در سال‌های آینده به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد. حتی در سناریویی که انتقال به کندی اتفاق می‌افتد، آژانس بین‌المللی انرژی (iea)، تخمین می‌زند که تقاضای مس در استفاده‌های سبز، که به دلیل رونق برق و کابل‌کشی زیردریایی برای نیروگاه‌های بادی افزایش می‌یابد، تا سال 2040 تقریباً دو برابر خواهد شد.
کارشناسان امیدوارند فناوری جدید در بازیافت نیز بتواند بخش زیادی از شکاف عرضه را در این دهه کاهش دهد. زمان برای جلوگیری از بیرون افتادن قطار مس از ریل وجود دارد.

منبع: ایفنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.