جستجو

مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به اینکه در حال حاضر عرضه نیروگاه خورشیدی در تالار برق سبز بورس انرژی انجام می‌شود، بیان کرد: به زودی نیروگاه‌های بادی نیز به جمع عرضه‌کنندگان بورس می‌پیوندند.


علی نقوی اظهار کرد: تا پایان خرداد امسال ۶۴ میلیون و ۹۰۰ کیلووات‌ساعت برق سبز در بورس انرژی معامله شده است.
او با اشاره به اینکه معاملات برق سبز از ابتدای خردادماه سال جاری در تالار برق سبز بورس انرژی ایران آغاز شد، گفت: البته زیرساخت‌های برق سبز به لحاظ فنی از اسفند سال گذشته فراهم بود اما با توجه به لزوم پذیرش شرکت‌ها، تدوین و ابلاغ دستورالعمل مربوطه توسط وزارت نیرو، از ابتدای خردادماه سال جاری معاملات برق سبز در بورس انرژی کلید خورد.
نقوی با بیان اینکه تمامی صنایع و مشترکان بالای یک مگاوات طبق ماده ۱۶ قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان امکان خرید برق سبز را دارند، افزود: صنایع مختلفی از بخش‌های دولتی و خصوصی از جمله فولاد و سنگ آهن نسبت به خرید برق سبز اقدام کرده‌اند اما طبق ماده ۱۶ قانون حمایت از دانش‌بنیان‌ها مشترکان بالای یک مگاوات باید یک درصد از برقشان را از طریق برق سبز تامین کنند.
او درباره مزیت‌های برق سبز برای صنایع نیز توضیح داد: مهمترین مزیت برق سبز این است که صنایعی که خریدار برق سبز و پاک هستند طبق مصوبه وزارت نیرو مشمول مدیریت بار به میزانی که خریداری کرده‌اند، نخواهند بود و خاموشی به میزانی که در بورس خریداری می‌کنند به این صنایع تعلق نمی‌گیرد بنابراین، این موضوع به نوبه خود جذابیت و انگیزه‌ای را ایجاد می‌کند تا صنایع بزرگی که در فصل تابستان مشکل ناترازی دارند از طریق تامین برق سبز مشکلاتشان را حل کنند.
نقوی استفاده از برق سبز در نیروگاه‌های تجدیدپذیر را مزیت دیگر آن ذکر کرد و گفت: با توجه به سازوکار بورس، نیروگاه جریان نقدینگی مستمرو منظمی خواهند داشت که خود می‌تواند زمینه‌های سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران این صنعت فراهم کند.
مدیرعامل شرکت بورس انرژی، جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه صادرات را مزیت دیگر برق سبز برشمرد و تاکید کرد: البته این موضوع در دست پیگیری بوده و قرار است در دوران غیر پیک از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر عملیاتی شود. در واقع با سرمایه‌گذاری دراین حوزه، بخش ناترازی‌های حوزه برق کشور نیز کاهش می‌یابد.
او در پایان این را هم یادآوری کرد: از آنجا که برق سبز، برق پاک است، سبب کاهش آلودگی هوا، انتشار کربن و مواردی از این دست می‌شود.

محلی برای عرضه انرژی‌های پاک

جواد عشقی‌نژاد، کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه تالار برق سبز محلی برای عرضه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر است، گفت: با توجه به حجم تولیدی انرژی‌های پاک در کشور، مشکل برق صنایع از این مسیر حل نمی‌شود اما هر بازاری با تبعیت عرضه و تقاضا رخ می‌دهد. از این رو، انرژی‌های تجدیدپذیرعلاوه بر ایجاد انگیزه و جذابیت لازم برای سرمایه‌گذاران، این امکان را فراهم می‌کند تا پروژه‌های نیمه‌تمام تکمیل و به سرانجام برسد. اما در شرایط فعلی کشور این حجم از انرژی پاک مشکل صنایع را حل نمی‌کند مگر اینکه میزان حجم برق تولیدی کشور با میزان برق صنایع و مصرف خانگی متعادل شده و افزایش یابد.
به گفته او، استفاده از برق سبز برای همه صنایع از جمله پتروشیمی می‌تواند شروعی برای یک اقدام باشد. در گذشته صنعت پتروشیمی‌ سعی کرده با برنامه‌ریزی و تمرکز به احداث نیروگاه مصارف مورد نیاز خود در حوزه‌های آب، برق و اکسیژن را رفع کند. حتی با اتصال به شبکه توزیع به تامین برق کشور کمک کند؛ هرچند که دوره طولانی مطالبات نیروگاه‌ها بخشی از نگرانی صاحبان این صنعت است. به هر حال، صنعت نیاز جدی به برق دارد و باید راهکارهای لازم برای تولید برق و نه بازار برق صنعتگران اندیشه شود.

منبع: روابط عمومی بورس انرژی ایران

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.