جستجو

پس از یک‌دوره رشد قیمت ناشی از نگرانی در خصوص عرضه، بهای فلزات اساسی همچون مس و آلومینیوم وارد فاز نزولی شد.


ناامیدی نسبت به رشد اقتصادی در چین را می‌توان از عوامل اصلی این کاهش قیمتی دانست. همچنین در حالی طی هفته گذشته بسته‌های محرک اقتصادی توسط سیاستمداران چینی ارائه شد که سرمایه‌گذاران از آن استقبال نکردند. این مساله نیز روند نزولی بهای مس در بازارهای جهانی را تشدید کرد. از طرفی بررسی اخبار حاکی از آن است که ایالات‌متحده قصد دارد یکی از شرکت‌های اصلی تولید مس در روسیه را تحریم کند تا درآمدهای این کشور نیز کاهش یابد؛ مساله‌ای که می‌تواند موجب افزایش قیمت مس در آینده نزدیک شود.

سرمایه‌گذاران ناامید از شرق آسیا

با وجود رشد قیمتی چشمگیر بهای مس در بازارهای جهانی به دلیل ظهور نشانه‌هایی مبنی بر کمبود عرضه، اما نگرانی‌ در مورد رشد اقتصاد چین موجب شد تا قیمت این فلز وارد کانال نزولی شود. روز گذشته بهای معاملات آتی مس در بورس شیکاگو به ۳/۷ دلار به‌ازای هر پوند رسید و بازده هفتگی منفی ۳/۵درصد را به ثبت رساند. البته سطح قیمت‌ها همچنان بیشتر از کف قیمتی ۱۰ ماه گذشته تاکنون است. روند نزولی قیمت برای فلز مس از جمعه گذشته آغاز شد؛ چرا که بسته‌های محرک اقتصادی رونمایی‌شده توسط سیاستگذاران نتوانست خواسته‌های سرمایه‌گذاران این کشور را برآورده کند و موجب کاهش امید نسبت به چشم‌انداز اقتصادی در چین شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سیاست‌های مقامات دولتی برای تحریک تقاضا شامل اقداماتی در جهت افزایش مصرف خودرو و اقلام الکترونیکی به‌عنوان بخشی از یک‌برنامه گسترده برای تقویت اقتصاد متزلزل این کشور در نظر گرفته شده است. این درحالی است که پیش از این نیز رشد تولید ناخالض داخلی کمتر از حد انتظار در این کشور موجب افزایش ناامیدی سرمایه‌گذاران نسبت به آینده رشد اقتصادی در چین شده بود. از طرفی در غرب و به‌خصوص اتحادیه اروپا نیز تقاضا برای فلزات اساسی همچنان بسیار ضعیف است. تحلیلگران معتقدند که روند تقاضا برای این فلزات در چندماه آینده نیز تغییری نکند. شرکت تجاری Jinrui Futures نیز در گزارشی اعلام کرد، مصرف مس در صنایع پایین‌دست چینی طی ماه‌های گذشته که به طور سنتی تقاضا کاهش پیدا می‌کند محدود شده بود؛ اما همچنان ریسک کاهش قیمت‌ها برای این فلز باقی مانده است.

عرضه در نوسان

با وجود افت قیمت مس در روزهای گذشته، نگرانی درباره کاهش عرضه این فلز همچنان پابرجاست. به گزارش رویترز، تولید در شیلی، بزرگ‌ترین تولیدکننده مس دنیا طی ماه مه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴‌درصد کاهش را تجربه کرد. این درحالی است که پیش‌بینی می‌شود، در بلندمدت تقاضا برای این فلز به دلیل کاربرد فراوان آن در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر رشد چشمگیری را ثبت کند. همچنین برخی تحلیلگران می‌گویند، ممکن است تولید مس در شیلی بیشتر از پیش‌بینی ۷درصدی کاهش پیدا کند. با این‌حال جمعه گذشته شرکت معدنی گلنکور در گزارشی اعلام کرد، با وجود اینکه تولید مس، روی و نیکل طی نیمه اول سال میلادی کمتر از حد انتظار بوده است، انتظار دارد در نیمه دوم در برخی از معادن این شرکت حجم بیشتری از فلز استخراج و تولید شود.

شرکت معدنی گلنکور نیز جمعه گذشته اعلام کرد که انتظار دارد در بخش معاملاتی خود در سال‌جاری سودی بالغ بر ۴میلیارد دلار به دست آورد؛ چرا که این شرکت پیش‌بینی می‌کند استفاده از مس و کبالت در آینده به دلیل کاربرد گسترده در تولید خودروهای الکتریکی بسیار افزایش یابد. همچنین این گروه دستورالعمل خود برای میزان تولید در سال میلادی جاری را بدون تغییر و در سطح کمی بیش از یک‌میلیون تن باقی گذاشت. این درحالی است که در نیمه اول سال ۲۰۲۳ تولید این شرکت با کاهش ۱۰درصدی به حدود ۴۸۸‌هزار تن رسیده است.

تحریم‌های جدید علیه روسیه

طبق اعلامیه وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده، آمریکا تحریم‌های جدیدی را برUMMC ، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده مس در روسیه، اعمال خواهد کرد تا درآمدهای به‌دست‌آمده از بخش معادن و فلزات روسیه را کاهش دهد. از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین، واشنگتن به همراه متحدان اروپایی‌اش تحریم‌های متعددی را بر اشخاص حقیقی و حقوقی روسی اعمال کرده‌اند. با این‌حال شرکت UMMC تاکنون نظری در این‌باره نداده است. این درحالی است که طبق اعلامیه ایالات‌متحده این تحریم از ۱۸اکتبر سال میلادی جاری اجرا خواهد شد. بورس فلزات لندن نیز در پی تحریم سهامداران این شرکت توسط بریتانیا، محدودیت‌هایی را بر دریافت محموله‌های جدید مس از شرکت UMMC اعمال کرده است. به گزارش رویترز، از اکتبر سال میلادی جاری مس تولیدشده توسط UMMC تنها در صورتی می‌تواند در انبارهای LME ثبت شود که مالک آن بتواند ثابت کند این محموله موجب نقض موارد تحریمی نمی‌شود. بررسی آمارها حاکی از آن است که ۴۰‌درصد مس روسیه توسط این شرکت تولید می‌شود.

بازار آلومینیوم

پس از رشد قیمتی ناشی از انتشار اخباری در مورد اعمال تحریم‌های جدید بر آلومینیوم صادراتی از روسیه توسط اتحادیه اروپا، نرخ این فلز دوباره کاهش پیدا کرد. روز گذشته بهای معاملات آتی آلومینیوم در بورس فلزات لندن به ۲‌هزار و ۲۱۲دلار به ازای هر تن رسید و بازده هفتگی حدود منفی ۳درصد را به ثبت رساند. ارائه شواهدی مبنی بر افزایش عرضه همراه با نگرانی درباره کاهش تقاضا به‌خصوص در شرق آسیا و چین را می‌توان از عوامل اصلی این افت قیمتی نامید. بررسی اخبار حاکی از آن است که تولید مناطق کلیدی در چین که به دلیل کاهش انرژی برق‌آبی کاهش یافته بود به مدار سابق باز خواهد گشت.

فعالان بازار تخمین می‌زنند که فعالیت در این منطقه تا ماه اوت سال میلادی جاری به ۵۰‌ درصد ظرفیت محدودشده باز خواهد گشت که موجب افزایش قابل‌توجه موجودی این فلز می‌شود. از طرفی به‌دلیل کاهش رشد اقتصادی این کشور تقاضا برای آلومینیوم همچنان در سطوح پایینی قرار دارد که ممکن است به قیمت‌های کمتر نیز منجر شود. بررسی داده‌های ماه مه گذشته نشان می‌دهد که واردات آلومینیوم به چین ۱/۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. با این‌حال این مقدار ناامیدکننده بوده و میزان واردات همچنان نتوانسته است به سطوح پیش از قرنطینه نزدیک شود.

منبع: دنیای اقتصاد

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.