جستجو

دبیر انجمن سنگ‌آهن گفت: هیات دولت باید در پی لغو این بخشنامه گام بردارد و در سالی که با عنوان رشد تولید نامگذاری شده، راضی به تعطیلی بنگاه‌های تولیدی نشوند، چراکه این بخشنامه، نتیجه‌ای جز این به دنبال نخواهد داشت.


سعید عسکرزاده با اشاره به اینکه برای تعیین وضع عوارض صادراتی هیچ مشورتی با انجمن‌های زنجیره فولاد صورت نگرفته است، اظهار داشت: هیات دولت باید در پی لغو این بخشنامه گام بردارد و در سالی که با عنوان رشد تولید نامگذاری شده، راضی به تعطیلی بنگاه‌های تولیدی نشوند، چراکه این بخشنامه نتیجه‌ای جز این به دنبال نخواهد داشت.

وی گفت: اجرایی کردن اینگونه بخشنامه های کارشناسی نشده، حاصلی جز ضرر به تولید و صادرات کشور وارد نخواهد کرد.

دبیر انجمن سنگ آهن به مازاد محصولات تولیدی مانند گندله و کنسانتره اشاره کرد و افزود: تصمیم‌گیران باید محصولات مازاد موجود را تعیین‌ تکلیف کنند، چرا که با وضع این عوارضٌ صادرات کاهش خواهد یافت.

به گفته این فعال معدنی، عوارض این‌چنینی منجر به تعطیلی بنگاه‌ها ‌می‌شود، بنابراین دولت مکلف است در سال رشد تولید اعلام کند که آیا قصد دارد توقف تولید و تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی را رقم بزند یا اینکه زیرساخت‌های لازم برای دستیابی آنها به افزایش تولید و توسعه تجارت را فراهم کند؟

عسکرزاده اظهار کرد: این بخشنامه با فرض سود ۲۰ درصدی شرکت‌ها از صادرات، برخی از محصولات را مشمول عوارض ۲۰ درصدی کرده در حالی که این فرض کاملا اشتباه است، چراکه کل سود حاصل از صادرات حدود ۲ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم‌تر اینکه با توجه به عوارض ۰٫۵ درصدی که در گذشته وجود داشت، صادرکنندگان برنامه‌ریزی کردند و سود حدود ۱ تا ۱٫۵ درصدی را برای خودشان در نظر گرفتند در حالی که با این شرایط، طبیعتا تمام صادراتی که انجام شده یا خواهد شد، تحت تاثیر قرار می‌گیرد. برهمین اساس، قطعا برای شرکت‌ها سود اقتصادی نخواهد داشت، چرا که در همه جای دنیا عوارض را به مثابه مالیات دریافت می‌کنند که برای این منظور، درصدی از سود در نظر گرفته می‌شود اما در ایران، عوارض را بر مبنای رقم فروش در نظر می‌گیرند.

عسکرزاده با اظهار نگرانی از تصمیمات اقتصادی انتزاعی و غیرعملیاتی دولت، عنوان کرد: وقتی وضع عوارض ۲۰ درصدی برای صادرات کنسانتره، گندله و سنگ‌آهن هماتیت وضع می‌شود، باید نگران وضعیت تولید در کشور بود، چراکه این تصمیمات به خوبی بیانگر این است که دولت درک درستی از شرایط تولیدی کشور ندارد.

وی با تاکید بر اینکه عدم آگاهی دولت از شرایط تولیدی واحدهای بالادست زنجیره فولاد، زنگ خطری برای کشور است، خاطرنشان کرد: در این شرایط حتما تصمیمات دیگر هم بر مبنای چنین مفروضاتی گرفته می‌شود در حالی که به عنوان مثال تصور بیش از ۲۰ درصد سود مازاد برای صادرکنندگان، امر درستی نیست و باید مورد بازنگری قرار گیرد.

دبیر انجمن سنگ‌آهن اظهارداشت: پیرو مذاکرات مختلف با وزارت صمت، برنامه بر این قرار شد تا وزیر صمت در جلسه هیات دولت، مذاکرات لازم را انجام دهد تا بلکه این بخشنامه لغو شود.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.