جستجو

امروز نرخ دلار در بازار غیر رسمی در آغاز معاملات در کانال ۴۷ هزار تومانی قرار داشت ولی هم اکنون این ارز با نرخ ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می شود که این نرخ نسبت به روز گذشته افزایش نشان می دهد. با این حال، برخی محصولات فولادی در مبادی فروش با کاهش قیمت مواجه شدند.

در همن حال، در روزهای گذشته شاهد گرانی سیمان بودیم که به دلیل محدودیت برق صنایع بود اما نکته قابل توجه اینجاست که در بخش فولاد نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه رکود در این بازار عمیق‌تر شده است.

تا پیش از تابستان فولادسازان به دنبال بازارهای صادراتی بودند اما اکنون به دنبال تحریک تقاضا در داخل هستند. با اینکه برخی کارشناسان بر این باورند طرح نهضت ملی مسکن باعث تغییر خاصی در وضعیت بازار فولاد نمی‌شود به این دلیل که توان تولید فولاد مورد نیاز این طرح مشخص نیست اما شواهد نشان می‌دهد این طرح می‌تواند اقتصاد فولاد را از رکود خارج کند؛ به این صورت که همه نیاز طرح ملی مسکن به فولاد در یک روز ثبت نمی‌شود و به صورت خوشبینانه در چهار سال آینده باید انجام شود که تا آن زمان قطعا توان تولید و صادرات کشور تغییر خواهد کرد.

البته حتی در شرایط فعلی هم امکان تامین فولاد و مصالح مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد اما ظاهرا مشکل زمین برای این بخش هنوز حل نشده است.

از سوی دیگر، در بازار جهانی ترکیه به دنبال قراضه بیشتر است اما هنوز آمریکا چراغ سبزی در این مورد نشان نداده است. در چین نیز شاهد افزایش قیمت و تقاضای سنگ آهن هستیم به طوری که قیمت سنگ آهن در واکنش به تقاضای داخلی قوی تر در چین برای محصولات فولادی افزایش یافت. این اتفاقات در بازار جهانی نشان می‌دهد بازار فولاد از آن ثباتی که پیش بینی‌ می‌شد، فاصله گرفته و احتمالا این نوسانات شدت خواهد گرفت.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.