جستجو

برخلاف سال ۱۴۰۰ که قطعی برق در بخش خانگی و صنعت بیداد می‌کرد، در ۲ سال گذشته تامین برق علاوه بر جلوگیری از خاموشی در بخش خانگی، جهش تولید در بخش صنعت کشور را تضمین کرده است.


مسئله تامین انرژی پایدار موضوعی است که می‌تواند هر کشوری با مشکلات بسیار پیچیده مواجه کند.پس از درگیری‌های روسیه و اوکراین که منتهی به کاهش 10 درصدی تامین انرژی قاره سبز شد، کشورهای توسعه یافته اروپایی که از ابزار قیمتی برای کنترل انرژی بهره‌مند بودند دچار گرفتاری بزرگی شدند. در این رابطه هفته‌نامه بریتانیایی اکونومیست نوشت:« کمبود انرژی در اروپا بیشتر از کویید-19 از اروپایی‌ها کشته گرفته و پیش‌بینی می‌شود، بیشتر از 68 هزار نفر به دلیل ناتوانی در تامین انرژی از سرما تلف شدند.»

در ایران و همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم، زمانی‌که اوج بار مصرف برق از 65 هزار مگاوات فراتر نمی‌رفت، ناترازی انرژی به 15 هزار مگاوات رسیده بود.

به عبارت دیگر، 23 درصد از نیاز به انرژی برق کشور تامین نمی‌شد و همین مسئله زمینه قطعی گسترده برق در بخش خانگی، صنایع و سایر مصارف برق را به وجود آورد.

در این راستا، انجمن فولاد در سال 1400 طی نامه‌ای تایید کرد، قطعی برق در این سال زمینه بروز خسارت 6 میلیارد دلاری به صنعت فولاد کشور را فراهم کرده است.

تغییر شرایط و رکوردزنی رشد تولید فولاد ایران در سایه تامین برق مناسب

با وجود شرایط نامناسب تامین برق در بخش خانگی و صنایع در سال 1400، سال 1401 و سال 1402 در شرایطی به پیش رفت که اثر از قطعی برق خانگی نبود و همچنین آمار رشد تولید قابل توجه از صنعت کشور نیز به ثبت رسید.

بر اساس آمار انجمن فولاد جهانی فولاد در تیرماه و مردادماه سال 1401، ایران رکوردار رشد تولید فولاد در دنیا بود.

به نحویکه طی ماه جولای 2022، رشد تولید 34.1 درصدی تولید فولاد ایران به ثبت رسیده و این آمار در آگوست همان سال به بیشتر از 64.7 درصد افزایش پیدا کرد.

بر اساس آمار توانیر، فولادی‌های در تابستان سال 1401 نسبت به سال قبل 13.23 درصد برق بیشتری دریافت کردند و در مجموع سه ماه 28.3 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته تولید ثبت کردند.

رشد 32 درصدی تامین برق فولادی‌های نسبت به سال 1400

شرایط تامین برق متناسب با نیاز در سال 1402 نیز ادامه یافت. در این راستا، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق گفت: در سال 1402 هدف‌گذاری برای تامین برق صنایع از جمله صنایع انرژی‌بر مانند سیمان که 300 واحد در کشور هستند، به صورتی انجام شده که مدیریت توان در کنار تامین حداکثر انرژی در دستور کار قرار گیرد.

رجبی مشهدی عنوان کرد: فولادی‌های از ابتدای دوره مدیریت مصرف برق یعنی 15 خرداد تا 2 مرداد نسبت به دوره مشابه سال گذشته 17.84 درصد برق بیشتری دریافت کرده‌اند.

سخنگوی صنعت برق گفت: این میزان تامین انرژی نسبت به 2 سال گذشته یعنی سال 1400، 31.84 درصد رشد کرده است.

برق تامین شد، فولاد رکورد زد

آمار منتشر شده از سوی انجمن جهانی فولاد برای ماه ژوئن 2023 (13 خرداد تا 10 تیر 1402) از اثر افزایش تامین برق صنعت در این سال خبر می‌دهد. بر اساس این آمار، ایران بازهم رتبه اول رشد تولید فولاد در میان 10 کشور برتر تولیدکننده این محصول را به خود اختصاص داده و علاوه بر این، از جایگاه دهم تولیدکننده فولاد دنیا به جایگاه هفتم رسیده است.

بر اساس اطلاعات انجمن جهانی فولاد، رشد تولید صنعت فولاد 17.4 درصد بوده است.

رضایت بخش خصوصی از تامین برق صنعت فولاد

در همین راستا، سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور گفت: امیدواریم در سایه برنامه ریزی‌های دقیق وزارت نیرو در سال جاری نیز شاهد افزایش میزان تأمین برق و در نتیجه تولید صنعت فولاد باشیم.

خلیفه‌سلطانی تاکید کرد: در یک ماه گذشته نیز که از فصل گرم سال جدید آغاز شده است، میزان تأمین برق صنایع فولاد افزایش قابل توجهی داشته است نتیجه و آثار مثبت آن را در پایان سال مشاهده خواهیم کرد.

با توجه به روند تامین برق صنعت، به نظر می‌رسد، علاوه بر تامین برق بخش خانگی در 2 سال گذشته، رشد تامین برق صنایع کشور زمینه جهش تولید را فراهم کرده است.

منبع: تسنیم

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.