جستجو

هفته گذشته قیمت مس و روی در بازارهای جهانی افزایشی شد ولی قیمت دقیقا تا محدوده‌ای رشد پیدا کرد که در طول سه ماه گذشته بارها برای عبور از آن ناتوان بوده‌ است. مس به قیمت هر تن ۸ هزار و ۶۰۰ دلار رسید ولی در طول ۹۴ روز گذشته ۳ مرتبه برای عبور از این سطح ناتوان بود، روی نیز در طول ۷۰ روز گذشته برای عبور از قیمت ۲ هزار و ۵۰۰ دلار ناتوان بود و هفته گذشته به همین محدوده قیمتی رسید.


داده‌های مثبت اقتصادی به خصوص صحبت‌های رییس فدرال رزرو باعث شد تا قیمت مس و روی هفته‌ گذشته صعود قابل توجهی داشته باشد ولی هر دو به محدوده مهمی نزدیک شدند و پیش از این بارها برای عبور از آن ناتوان بوده‌اند. آیا مس و روی موفق به شکست مقاومت قیمتی پیش‌رو خواهند شد؟ فعالان بازار عقیده‌ دارند داده‌های اقتصادی چین یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار است ولی اگر خوش‌بینی به رشد اقتصادی جهان ادامه‌ دار باشد هفته‌های پرتقاضایی در انتظار مس و روی خواهد بود.

قیمت مس و روی از اواسط سال ۲۰۲۲ نزولی شد و تا به حال بارها تلاش کرده‌ از روند نزولی خارج شود ولی موفق نبوده است. اکنون با توجه به نزدیک‌شدن قیمت هر دو فلز به محدوده کلیدی، هفته پیش‌رو اهمیت زیادی دارد. اگر مس و روی موفق به شکست سطح پیش‌رو نشوند قیمت آنها به شدت نزولی خواهد شد.

مس

قیمت هر تن مس به ۸ هزار و ۶۶۲ دلار رسید و اگر موفق به رشد از این محدوده شود تا ۹ هزار دلار مقاومت قیمتی دیگری ندارد ولی مس در طول ۹۴ روز گذشته هر بار برای گذشتن از محدوده ۸ هزار و ۶۶۰ دلار ناموفق بود. در این بازه زمانی قیمت ۳ مرتبه دیگر به این سطح قیمتی نزدیک شد ولی با افزایش عرضه دوباره ریزشی شد. هفته گذشته نیز اگرچه مس با تقاضای خوبی تا سطح ۸ هزار و ۶۶۰ دلار رشد کرد ولی کار اصلی پشت سر گذاشتن این سطح قیمتی است.

اگر این هفته قیمت مس موفق به شکست سطح ۸ هزار و ۶۶۰ دلار نشود احتمال ریزش قیمت تا ۸ هزار و ۲۰۰ دلار و سپس ۸ هزار دلار وجود دارد. در میان کارشناسان و فعالان بازار نسبت به روند بلند مدت مس خوش‌بینی زیادی وجود دارد ولی برای کوتاه مدت تحلیل‌ها متفاوت است.

روی

هفته گذشته قیمت هر تن روی از ۲ هزار و ۳۷۰ دلار تا ۲ هزار و ۵۰۰ دلار افزایش پیدا کرد ولی حالا روی به مقاومت قیمتی رسیده‌ است که ۷۰ روز گذشته برای عبور از آن ناتوان بود. ۷۰ روز قبل قیمت روی به کمتر از ۲ هزار و ۵۰۰ دلار کاهش پیدا کرد و پس از آن با وجود اینکه روند نزولی ضعیف شد ولی قیمت‌ بارها برای عبور از این سطح ناتوان بود.

اگر روی در هفته پیش‌ رو برای شکست سطح ۲ هزار و ۵۰۰ دلار ناتوان باشد بار دیگر قیمت تا ۲ هزار و ۳۰۰ دلار ریزشی خواهد شد. در غیر این صورت باید منتظر روی ۲ هزار و ۶۸۰ دلاری باشیم.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.