جستجو

بازارهای صادراتی وضعیت مطلوبی ندارد به طوری که براساس آمار گمرک ترکیه، صادرات میلگرد این کشور حدود ۵۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.


دلار امروز در بازار غیر رسمی با قیمت ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان در بازار معامله شد که این نرخ نسبت به روز گذشته ثبات نسبی را شاهد هستیم. این موضوع تاثیر چندانی بر بازار فولاد نگذاشت.

در همین حال، فولاد در بازارهای صادراتی وضعیت مطلوبی ندارد به طوری که براساس آمار گمرک ترکیه، صادرات میلگرد این کشور حدود ۵۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. این آمار در نیمه نخست سال میلادی ۲۰۲۳ محاسبه شده است. کشورهای حوزه خلیج فارس مشتریان اصلی فولاد ترکیه هستند و به نظر می‌رسد سفر اردوغان رییس جمهور این کشور به این منطقه به همین منظور باشد تا بتواند بازار صادراتی خود را احیا کند.

از سوی دیگر، کشور هند که در رتبه‌های نخست کشورهای تولید کننده فولاد قرار دارد، همچنان مجبور به واردات فولاد است. برخی از کارخانه‌های فولاد هند به چینی‌ها واگذار شده که این موضوع اعتراض هندی‌ها را به دنبال داشته است. البته براساس آمارهای این کشور تولید فولاد در هند حدود ۶ درصد در ماه ژوئن نسبت به ماه گذشته و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷ درصد رشد داشته است. این رشد اما نتوانست خیلی منجر به رفع تقاضای داخلی شود. فولادسازان هندی اکنون به حضور فولادسازان دیگر در کشورشان اعتراض دارند.

چین هم که متوجه شده اکنون مشوق‌های تولید فولاد و ساختمان در کشورش جذابیت گذشته را ندارد، فعالیت خود را در کشورهای دیگر گسترش داده است. یزهمین اساس، هند میزبان فولاد از کشورهای چین، ژاپن، ویتنام و روسیه شده است. سهم چین ۲۶.۱ درصد از واردات فولاد هند بود، در حالی که سهم ویتنام ۱ درصد بود. با این حال، تا ژوئن ۲۰۲۳، سهم واردات از چین به ۳۷.۱ درصد افزایش یافت، در حالی که سهم ویتنام به ۴.۸ درصد افزایش یافت.

به هر حال، در ایران فعلا شرایط وارد بحران نشده اما با بحران فاصله‌ای ندارد.

در همین حال، در بازار میلگرد تاکنون قیمت محصولات یک شرکت رشد ۶۰۰ تومانی و یک شرکت کاهش ۱۳۰۰ تومانی داشته است.

علاوه بر این، در بازار نبشی و ناودانی قیمت همه شرکت ها ثابت بوده است.

در بازار تیرآهن در بخش کیلویی تا این لحظه قیمت محصولات شرکت ها از ۳۶۷ تا ۶۴۲ تومان رشد داشته است، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای شرکت ها قیمت محصولات ۹۱ هزار تومان افزایش داشته است.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.