جستجو

مقدار تولید نفت خام ایالات متحده آمریکا طی ماه می در مقایسه با ماه آپریل ۲۰۲۳، اساسا با روند نزولی همراه بود. این اتفاق در واقع نشانه‌ای از کاهش قیمت‌ها و کندی فعالیت حفاری چاه‌های نفت است که در نهایت باعث نوسانات در مقدار تولید نفت می‌شود.


مقدار تولید نفت خام و میعانات گازی برای ۴۸ ایالت آمریکا به استثنای آب‌های سرزمینی آمریکا در خلیج مکزیک در مقایسه با ماه جولای ۲۰۲۳، تنها ۱۹ هزار بشکه در روز افزایش یافت. البته مقدار تولید همچنان بیش از یک میلیون بشکه در روز (۹ درصد) در مقایسه با مدت مشابه در ماه جولای سال ۲۰۲۲ افزایش داشت.

افزایش سریع قیمت‌ نفت ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین، مربوط به تحریم‌های کشورهای عضو گروه اقتصادی «G7» است که در پاسخ به آن اعمال شد. در پی این اتفاقات، قیمت‌های شاخص نفت وست تگزاس اینترمیدیت بین ماه‌های فوریه و آگوست ۲۰۲۲ به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه رسید.

بر همین اساس قیمت‌های شاخص نفت وست تگزاس اینترمیدیت بر اساس تورم در تمام ماه‌ها از ابتدای قرن حاضر، حدود ۶۰ درصد یا بیشتر افزایش یافتند و این امر موجب افزایش قابل‌ توجه حفاری و تولید نفت شد.

این افزایش تولید قیمت نفت ایالات متحده آمریکا، با آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت و رکود اقتصادی این کشور برای بالا نگه داشتن ذخایر نفت خام علی‌رغم چندین دور کاهش مقدار تولید نفت توسط عربستان سعودی و متحدان وی در سازمان اپک پلاس از ماه اکتبر ۲۰۲۲ همراه شد.

البته شرایط در حال حاضر در حال تغییر کردن است و اوضاع برای افزایش دور بعدی قیمت‌ها در اواخر سال ۲۰۲۳ و تا سال ۲۰۲۴ ایجاد شده است؛ مشروط بر اینکه اقتصادهای بزرگ وارد رکود تمام عیار نشوند.

تجربه نشان می‌دهد که نرخ حفاری نفت، حدود چهار تا پنج ماه پس از اعلام قیمت آتی کاهش می‌یابد و نرخ تولید حدود ۱۲ ماه پس از پیش‌بینی قیمت کاهش پیدا می‌کند.

قیمت‌های شاخص نفت وست تگزاس اینترمیدیت هم‌زمان با تورم ایجاد شده در ماه ژوئن ۲۰۲۲، به ۱۲۰ دلار در هر بشکه رسید و قیمت آن در ماه ژوئن ۲۰۲۳، به کمتر از ۷۱ دلار در هر بشکه کاهش یافت.

تعداد دکل‌های فعال حفاری نفت در ماه دسامبر ۲۰۲۲، به طور متوسط با بیش از ۱۴ درصد کاهش، به ۶۲۳ عدد رسید و در ماه جولای ۲۰۲۳، به طور میانگین عدد ۵۳۴ را به ثبت رساند.

اگر وضعیت فعلی ادامه پیدا کند، کاهش سرعت حفاری باید باعث کاهش مقدار تولید نفت از سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ و در ادامه تا نیمه اول سال ۲۰۲۴ شود. در صورتی که عامل رکود اقتصادی را در نظر نگیریم، کاهش مقدار تولید نفت ایالات متحده آمریکا هم‌زمان با کاهش مقدار تولید نفت توسط عربستان سعودی و کشورهای عضو سازمان اپک پلاس، منجر به کاهش قابل‌ توجه ذخایر نفت شده است.

از سوی دیگر، کاهش مقدار تولید نفت خام عربستان سعودی موجب شد تولیدکنندگان آمریکایی حجم انبار ذخایر نفت را افزایش ندهند که این موضوع باعث ثابت ماندن قیمت‌ها و جلوگیری از کاهش بیشتر در فعالیت‌های حفاری ایالات متحده آمریکا شد.

متوسط تولید ماهانه نفت خام آمریکا (میلیون بشکه)

برخی معامله‌گران پیش‌بینی کردند مقدار تولید نفت خام در اواخر سال ۲۰۲۳ و در سال ۲۰۲۴، روند نزولی به خود خواهد گرفت. تاکنون قیمت معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمیدیت در ماه آگوست، به طور میانگین به بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه رسیده است.

شاخص اختلاف قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، حدود یک دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه کاهش یافت که نسبت به قیمت ثابت به ثبت رسیده در پایان ماه ژوئن ۲۰۲۳ افزایش داشت. این موضوع نشان می‌دهد معامله‌گران کاهش قابل‌ توجهی را در ذخایر نفت خام جهانی پیش‌بینی می‌کنند.

در بخش گاز، تولید گاز خشک به رکورد سه هزار و ۱۹۶ میلیارد فوت مکعب در ماه می ۲۰۲۳ رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۲، حدود ۵ درصد افزایش داشت.

در مجموع تولید این گاز در پنج ماهه اول سال ۲۰۲۳، به رکورد ۱۵ هزار و ۴۶۲ میلیارد فوت مکعب رسید که در مقایسه با سال ۲۰۲۲، حدود ۷ درصد افزایش داشت.

گفتنی است مقدار تولید گاز نیز همانند قیمت نفت خام در واکنش به افزایش قیمت‌ها در سه ماهه دوم و سوم سال ۲۰۲۲، به روند صعودی خود ادامه داد.

در حالت کلی، میانگین ماهانه قیمت‌های آتی گاز، به بیش از ۹ دلار در هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا در ماه آگوست ۲۰۲۲ رسید اما در ماه آپریل ۲۰۲۳، به تقریبا ۲٫۲ دلار کاهش یافت.

با کاهش قیمت‌ها، تعداد دکل‌های حفاری گاز از میانگین ۱۶۲ عدد در ماه سپتامبر ۲۰۲۲، به میانگین ۱۳۲ عدد در ماه جولای ۲۰۲۳ کاهش پیدا کرد.

انتظار می‌رود رشد مقدار تولید گاز در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ و در نیمه اول سال ۲۰۲۴، به شدت کاهش یابد که این امر ممکن است میزان ذخایر مازاد برای زمستان سال ۲۰۲۴ را کاهش دهد.

حجم ذخایر گاز فعال ایالات متحده آمریکا در انبارهای ذخایر زیرزمینی، به حدود ۲۲۲ میلیارد فوت مکعب (مثبت ۸ درصد یا مثبت ۰٫۶۷ انحراف معیار) رسید که بالاتر از میانگین فصلی ۱۰ سال قبل در روز ۲۸ جولای ۲۰۲۳ بود.

همچنین حجم ذخایر مازاد گاز آمریکا به ۲۹۷ میلیارد فوت مکعب ( مثبت ۱۱ درصد یا مثبت ۰٫۸۱ انحراف معیار) در روز اول جولای ۲۰۲۳ کاهش یافت که بیشترین میزان کاهش از ماه دسامبر ۲۰۲۲ بود.

به شرطی که دمای زمستان تقریبا با میانگین ذخایر و تولید گاز اخیر مطابقت داشته باشد، کاهش رشد تولید با حجم مازاد در زمستان ۲۰۲۴ سربه‌سر خواهد شد.

با پیش‌بینی معامله‌گران برای کسری تولید و کاهش موجودی ذخایر انبار زیرزمینی گاز در زمستان ۲۰۲۴، قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.

متوسط تولید ماهانه گاز طبیعی آمریکا (میلیارد مترمکعب)

قیمت‌های کاهش یافته‌ بر اساس تورم، به‌ طور متوالی در سه ماه گذشته روند صعودی را تجربه کرد‌ند و به‌ طور متوسط به ۲٫۳ دلار در ماه می، حدود ۲٫۴۷ دلار در ماه ژوئن ۲۰۲۳ و حدود ۲٫۶۳ دلار در ماه جولای ۲۰۲۳ رسیدند.

با این حال، قیمت‌ها همچنان روند نزولی خود را حفظ کرده‌اند که این موضوع نشان‌دهنده کاهش فعالیت‌های حفاری احتمالا در کوتاه‌مدت خواهد بود.

منبع: فلزات آنلاین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.