جستجو

قیمت فلزات پایه در طول هفته گذشته به شدت ریزشی شد و به سطوح مهمی رسید. نیکل با ۶.۲ درصد افت بیشترین ریزش قیمت هفته را به ثبت رساند و آلومینیوم تنها با ۲.۲ درصد کاهش قیمت نسبت به سایر فلزات با فشار فروش کمتری مواجه شد.


انتشار داده‌های اقتصادی چین، آمریکا و اروپا، کاهش شدید تقاضا و رکود در بخش ساخت‌ و ساز چین باعث شد تا فلزات به خصوص فلزات پایه هفته گذشته را یک دست ریزشی پشت‌ سربگذارند. در حالی‌ که قبل از هفته‌ گذشته چشم‌انداز کوتاه مدت به افزایش قیمت فلزات مثبت بود.

کاهش سرعت رشد اقتصادی در چین باعث شد تا قیمت فلزات از ۵ ماه قبل ریزشی شود ولی در طول هفته‌های گذشته با افزایش امیدواری به اقتصاد جهانی و وعده دولت چین برای بسته‌های حمایتی باعث شد، قیمت فلزات پس از برخورد به کف‌های قیمتی صعودی شود. برای مثال قیمت هر تن مس به ۸ هزار دلار رسید و سپس با افزایش تقاضا تا ۸ هزار و ۶۰۰ دلار نیز افزایش پیدا کرد ولی هفته‌ گذشته مس در سقوط دسته‌جمعی قیمت فلزات به کانال ۸ هزار و ۲۰۰ دلار بازگشت.

شرایط بازار آلومینیوم به مراتب بهتر از مس است و در طول هفته گذشته نیز با افت ۲.۲ درصدی کمترین ریزش قیمت در میان فلزات را تجربه کرد. قیمت آلومینیوم در طول ۲ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد ریزش داشته ولی در طول ماه‌ گذشته در محدوده ۲ هزار و ۱۴۰ دلار با افزایش تقاضا مواجه شد و روند صعودی ضعیفی را تا ۲ هزار و ۲۲۵ دلار آغاز کرد. بازار روی نیز شبیه به آلومینیوم است.

روی پس از ریزش شدید قیمتی در طول دو سال گذشته در حوالی ۲ هزار و ۳۰۰ دلار با افزایش تقاضا مواجه شده بود و روند صعودی خوبی تا ۲ هزار و ۵۰۰ دلار آغاز کرد ولی این صعود را با ریزش ۳.۹ درصدی در طول هفته گذشته از دست داد و به کانال ۲ هزار و ۳۰۰ دلار بازگشت.

ریزش قیمت قلع و نیکل به مراتب بیشتر از روی، آلومینیوم و مس بود. قیمت قلع در این هفته ۴.۸ درصد کاهش پیدا کرد. درگیری قدرت در داخل میانمار باعث شد تا قیمت قلع صعودی شود. میانمار یکی از بزرگترین صادرکنندگان قلع است و پیش‌بینی می‌شد صادرات قلع میانمار متوقف شود. این اخبار قیمت قلع را بالا برد تا اینکه هفته‌ گذشته قیمت قلع از ریزش جا نماند و به شدت ریخت. در مقابل سنگین‌ترین ریزش قیمت در بازار فلزات مربوط به نیکل بود. قیمت نیکل در مدت یک هفته ۶.۲ درصد کاهش یافت و از سطح ۲۱ هزار و ۶۷۰۰ دلار به ۲۰ هزار و ۲۴۱ دلار رسید. در صورت تداوم روند ریزشی نیکل، قیمت این فلز در هفته پیش رو کانال ۲۰ هزار دلار را از دست خواهد داد.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.