جستجو

قیمت سنگ آهن برای دومین بار در سال ۲۰۲۳ به سنگر ۱۰۰ دلار به ازای هر تن نزدیک شد و با وجود اینکه انتظار می‌رفت افزایش تقاضا منجر به رشد قیمت سنگ آهن شود اخبار منفی از حوزه میلگرد بازار سنگ آهن را تحت تاثیر قرار داد. داده‌ها نشان می‌دهد. موجودی انبارهای میلگرد قبل از ماه آگوست ۳۵ درصد بیش از مدت مشابه سال قبل است.


موجودی میلگرد در انبارهای چین تا ابتدای ماه آگوست نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد رشد کرده‌ است و این خبر بدی برای برای بازار سنگ آهن است. قیمت سنگ آهن پس از اینکه تا محدوده ۱۰۰ دلار به ازای هر تن ریزشی شده‌ بود، با اخبار مثبت تا ۱۱۲ دلار رشد کرد ولی داده‌های اقتصادی چین در طول هفته‌ گذشته باعث شد تا سنگ آهن یک بار دیگر به محدوده ۱۰۳ دلار بازگردد و اکنون خبر افزایش موجودی میلگرد کار را برای حفظ سنگر ۱۰۰ دلاری سنگ آهن دشوار خواهد کرد.

قیمت سنگ آهن به پایین‌ترین عدد در طول دو ماه گذشته رسید و فعالان عقیده دارند اگر به کمتر از ۱۰۰ دلار سقوط کند قیمت محصولات فولادی به شدت ریزشی خواهند شد.

افزایش موجودی میلگرد

رکود بخش مسکن در چین، بازار فلزات به ویژه میلگرد را بحرانی کرد. ضمن اینکه کانتری گاردن غول ساخت و ساز چینی موفق به دریافت اوراق قرضه نشد، تلاش مسئولان این شرکت برای تعلیق بدهی‌ها نیز ناموفق بود تا چشم‌انداز مصالح ساختمانی منفی باشد. از طرفی داده‌های اقتصادی چین نشان می‌دهد تقاضا برای خانه در سال جاری کاهش یافته‌است و سیاست‌های حمایتی موفق به تحریک بخش تقاضا نشد تا شرکت‌های ساخت‌ و ساز بزرگ چینی به جای آغاز پروژه‌های جدید مشغول تکمیل پروژه‌های قبلی باشند.

قیمت هر تن میلگرد در بورس فلزات لندن به ۵۵۷ دلار رسید و در بازار آتی شانگهای نیز هر تن میلگرد ۳۶۵۷ یوآن معامله می‌شود. در هر دو بازار قیمت میلگرد به سطح نامطلوبی برای تولیدکنندگان رسیده‌ است. با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهد موجودی میلگرد انبارهای چین در ابتدای ماه آگوست ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر است و این به معنای کاهش تقاضا در بازار میلگرد خواهد بود.

دردسر میلگرد برای سنگ آهن

کاهش تقاضا برای میلگرد دردسر جدید بازار سنگ آهن است زیرا پیش از این انتظار می‌رفت تقاضا برای سنگ آهن در محدوده ۱۰۰ دلار افزایش پیدا کند ولی حالا سنگ آهن بیشتر از هر زمان دیگری خطر از دست دادن محدوده ۱۰۰ دلار را حس می‌کند. قیمت هر تن سنگ آهن در سال ۲۰۲۲ تا ۸۴ دلار کاهش پیدا کرد و خیلی زود افزایشی شد البته باید در نظر داشت امسال برخلاف سال گذشته عرضه سنگ آهن در اوج قرار دارد. رویترز در گزارشی در این‌باره نوشت تولید سنگ‌آهن در استرالیا به عنوان قطب سنگ‌آهن جهان در بالاترین میزان قرار دارد و طی ماه‌های پیش‌رو نیز افزایش می‌یابد حالا باید منتظر ماند و دید اگر سنگ‌آهن به قیمت کمتر از هر تن ۱۰۰ دلار سقوط کند تولیدکنندگان همچنان بر حجم عرضه می‌افزایند یا خیر؟

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.