جستجو

اورگراند غول ساخت و ساز چینی‌ هفته‌گذشته اعلام ورشکستگی کرد و کانتری گاردن یکی دیگر از بزرگان حوزه مسکن نیز از احتمال ضرر ۷.۶ میلیارد دلاری خبر می‌دهد. اخبار منفی از حوزه مسکن چین طی سال‌های گذشته باعث ریزش قیمت کامودیتی‌ها شد و اکنون ورشکستگی اورگراند بازار جهانی فلزات را شوکه کرد.


کامودیتی‌ها به خصوص فلزات چشم‌انتظار کوچکترین نشانه‌های مثبت از بخش ساخت و ساز چین بودند ولی خبر ورشکستگی اورگراند بازارهای جهانی را شوکه کرد. غول حوزه املاک چینی پس از ۲ سال تلاش برای پرداخت بدهی‌ها به صورت رسمی اعلام ورشکستگی کرد. سال ۲۰۲۱ وقتی اخبار منفی اورگراند مانند بدهی ۳۰۰ میلیارد دلاری منتشر شد بازارهای مالی واکنش منفی شدیدی نشان دادند و قیمت‌ها در حوزه فلزات ریزشی شد ولی وعده دولت مردان چینی برای کمک به پرداخت بدهی‌های اورگراند بازارها را آرام کرد تا ‌اینکه هفته‌ گذشته اورگراند اعلام ورشکستگی کرد. از طرفی کانتری گاردن یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ ساخت و ساز چینی نیز از احتمال ضرر ۷.۶ میلیارد دلاری در طول ۶ ماه اول سال ۲۰۲۳ خبر داده‌است.

با انتشار این اخبار در روزهای پایانی هفته‌گذشته بازار جهانی فلزات ریزشی شد. قیمت‌ فلزات همبستگی مستقیمی با بخش ساخت و ساز چین دارد. ۲ سال قبل با آغاز بحران در اورگراند، روند کلی قیمت بسیاری از فلزات منفی شد.

هفته گذشته قیمت هر تن فلز روی به سطح ۲ هزار و ۳۰۰ دلار برگشت. قیمت روی در اوایل سال ۲۰۲۲ حدود ۴ هزار و ۴۰۰ دلار بود و ۳ ماه قبل وقتی به سطح ۲ هزار و ۲۰۰ دلار رسید با افزایش تقاضا مواجه شد تا دو ماه‌گذشته قیمت روی صعودی باشد. ولی اخبار منفی حوزه مسکن در چین دلیلی شد تا روی تمام رشد قیمت دو ماه‌گذشته را در طول چند روز پس بگیرد. در میان فلزات همبستگی روی با بخش ساخت و ساز چین بیشتر است.

قیمت آلومینیوم نیز مانند روی تمام رشد ماه گذشته را پس گرفت. هر تن آلومینیوم اوایل سال ۲۰۲۲ به قیمتی بالاتر از ۳ هزار و ۹۰۰ دلار رسیده‌ بود ولی با سرعت تا کانال ۲ هزار و ۱۰۰ دلار ریزشی شد. افزایش تقاضا در این محدوده باعث شد قیمت آلومینیوم رشد کند ولی آلومینیوم با بحران اورگراند با سرعت به سطح قیمتی ۲ هزار و ۱۰۰ دلار بازگشت. سایر فلزات مانند مس نیز در واکنش به اخبار منفی چین ریزشی شدند ولی حال بازار محصولات فولادی به مراتب بدتر است. بعضی از فعالان بازارهای جهانی عقیده دارند با تشدید بحران در بخش ساخت و ساز چین شاید قیمت فلزات و محصولات فولادی بیش از این ریزشی شود. البته حمایت چینی‌ها از بخش ساخت و ساز نیز می‌تواند بازی را تغییر دهد اکنون داده‌های اقتصادی چین در شرایط خوبی قرار ندارد. چینی‌ها در سال جاری واردات کمتری داشته‌اند و در مقابل صادرات آنها کاهش پیدا کرده‌ است. رشد اقتصادی پایین نیز باعث شده، آمار بیکاری در چین صعودی شود و در فصل افزایش تقاضا، بازار مسکن درگیر رکود سنگینی شود.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.