جستجو

با توجه به داده های منتشر شده، پیش بینی شده است که قیمت سنگ آهن چین در سال ۲۰۲۳ به ۹۰ تا ۱۰۰ دلار در هر تن کاهش یابد.


بانک سرمایه گذاری Goldman Sachs پیش بینی قیمت سنگ آهن خود را برای نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به ۹۰ دلار در هر تن رساند. این در حالی است که قیمت پیش بینی شده برای سنگ آهن برای نیمه دوم سال به میزان ۱۲ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. باید توجه داشت که کاهش قیمت سنگ آهن به دلیل پیش بینی مازاد عرضه سنگ آهن به میزان ۶۸ میلیون تن و تولید کمتر فولاد در چین است.

فعالان بازار در روز جمعه (۱۸ اگوست) اعلام کردند کاهش تولید فولاد در چین به دلیل تقاضای ضعیف فولادسازان چینی در میان تضعیف وضعیت بخش ساخت و ساز در این کشور است.

به نقل از چندین منبع خبری، تحلیل گران ING همچنین معتقدند که چشم انداز بازار سنگ آهن چین در کوتاه مدت نامطلوب باقی خواهد ماند و قیمت ها در میان تقاضای ضعیف فولادسازان چینی به دلیل وضعیت رکود در بخش املاک و مستغلات، نوسان خواهند داشت. بررسی ها نشان می دهد تحلیل گران ING قیمت سنگ آهن چین را ۱۰۵ دلار در هر تن در سه ماهه سوم و ۱۰۰ دلار در هر تن در سه ماهه چهارم پیش بینی کردند.

در این میان معامله گران اعلام کردند در عین حال، انتظارات منفی در بازار سنگ آهن ممکن است بهبود یابد، زیرا در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳، شاخص های بخش آهن و فولاد چین نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش قابل توجهی داشته است.

بررسی ها نشان می دهد میزان واردات سنگ آهن به چین در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ به به ۵۷۶.۱ میلیون تن رسید که نسبت به سال قبل با افزایش ۷.۷ درصدی همراه بوده است.

باید توجه کرد که میزان تولید سنگ آهن در ۶ ماه نخست ۲۰۲۳ در چین ۴۷۶.۷ میلیون تن بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل حدود ۵.۷ درصد رشد داشته است.

طبق داده های منتشر شده، میزان تولید محصولات فولادی در چین در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به ۵۳۵.۶ میلیون تن رسیده است که نسبت به سال قبل افزایش ۱.۳ درصدی را تجربه کرده است.

علاوه بر این تحلیل گران بازار گزارش دادند شاخص جو بازار چین (Yicai) از ۵۰.۲۱ واحد در ژوئن به ۵۰.۴۶ واحد در ژوئیه افزایش یافت. بررسی ها نشان می دهد پاسخ دهندگان از مقامات جمهوری خلق چین انتظار مشوق های بودجه ای، مالیاتی و مالی دارند. بنابراین، در پایان ماه ژوئیه، آنها وعده اقداماتی را برای تحریک مصرف از جمله خودرو و لوازم الکترونیکی دادند. همچنین، مقامات به سرعت سیاست خود را در مورد بازار املاک و مستغلات در میان تغییرات در پویایی عرضه و تقاضا تعدیل خواهند کرد.

از سوی دیگر باید توجه داشت که تحلیل گران هنوز محرک کافی برای احیای قابل توجه در بخش ساخت و ساز چین نمی بینند.

تحلیل گران ING اعلام کردند وعده‌ های پکن برای حمایت از اقتصاد هنوز چشمگیر نیست. بعید است که حمایت از بخش املاک و مستغلات در چین منجر به توسعه املاک و مستغلات در مقیاس بزرگ شود. باید توجه داشت که توسعه املاک و مستغلات می تواند باعث احیای تقاضا برای فولاد در این کشور و افزایش قیمت سنگ آهن شود.

به نقل از چندین منبع خبری، تحلیلگران Goldman Sachs و Fitch در نیمه اول سال ۲۰۲۳، پیش بینی قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ را از ۱۱۰ دلار در هر تن به ۱۲۰ دلار در هر تن در پیش بینی اولیه و سپس به ۱۲۵ دلار در هر تن افزایش دادند که نشان دهنده افزایش ۲۰ درصدی قیمت این محصول است. بررسی ها نشان می دهد سپس در میان خوش بینی بازار به دلیل بهبود اقتصاد چین، پیش بینی ها بهبود یافت.

قیمت جهانی سنگ آهن تا حد زیادی به وضعیت اقتصاد چین بستگی دارد. وب سایت خبری S&P Global تخمین می زند که بازار سنگ آهن آسیا احتمالاً در سه ماهه سوم به دلیل انتظارات ضعیف تر تقاضای فولادسازان چینی در میان شرایط آب و هوایی شدید و حاشیه سود نامطلوب حاصل از تولید، شاهد کاهش قیمت خواهد بود.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.