جستجو

پیشرفت و توسعه پایدار یک کشور در گرو توسعه صنایع مادر از جمله زنجیره آهن و فولاد است. با توجه به اینکه دستیابی به فناوری‌های جدید و توسعه و بومی‌سازی آنها، نیاز به صرف زمان و هزینه زیاد و بکارگیری محققین دانشگاهی و نخبگان صنعتی دارد، طی سالیان اخیر با محوریت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و همکاری ۶ شرکت بزرگ فعال حوزه معدن و صنایع معدنی زنجیره آهن و فولاد (شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، سنگ آهن گهرزمین، معدنی و صنعتی چادرملو، مجتمع فولاد خراسان، آهن و فولاد ارفع، معدنی و صنعتی صبانور) شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا شکل گرفت.

مقداد ملکی مدیرعامل شرکت راشا با عنوان این مطلب که آنچه تحت عنوان تئوری در دانشگاه‌ها وجود دارد اغلب با نیاز صنعت متفاوت است، در خصوص فعالیت‌های جاری شرکت گفت: در این راستا شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا با ایجاد شبکه‌ای تخصصی که ارتباط تنگاتنگی با صنایع فعال این حوزه دارد موفق شده تا در این حوزه اقدامات مؤثری را رقم بزند که در این راستا پروژه هوشمندسازی مدار آسیاب کنی گندله‌سازی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با موفقیت به اتمام رسیده که در آن پارامترهای مهم فرآیند از جمله میزان رطوبت خوراک ورودی و عدد بلین محصول خروجی با استفاده از داده‌های سیستم، به صورت لحظه‌ای اعلام می‌شود.

وی با اشاره به نقش فناوری‌های نوین در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی گفت: ایران در حوزه فناوری همواره مصرف کننده تکنولوژی بوده اما در سال‌های اخیر و با تشدید تحریم‌ها که مراودات و انتقال تکنولوژی از سوی شرکت‌های برتر دنیا تحت الشعاع قرار گرفته باعث شد تا شرکت‌ها متوجه شوند که ورود به حوزه توسعه تکنولوژی و بومی‌سازی فناوری‌های نوین اجتناب‌ناپذیر است.

ملکی گفت: البته در خلال این سال‌ها شاهد برخی اقدامات از سوی دانشگاه‌ها و مراکز علمی بوده‌ایم که به دلیل عدم ارتباط تنگاتنگ با بدنه صنعت هیچ‌گاه به مرحله تجاری‌سازی جدی نرسیده است . در این راستا شرکت راشا از سال ۹۸ با مشارکت ۷ غول بزرگ معدنی و صنعتی در جهت توسعه فناوری در این حوزه راه اندازی شده است.

این فعال حوزه معدن و صنایع معدنی با عنوان اینکه شرکت راشا پل ارتباطی بین شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و صنعت و معدن به شمار می‌رود گفت: باید توجه داشت آنچه تحت عنوان تئوری در دانشگاه‌ها وجود دارد با نیاز صنعت متفاوت است. در این راستا شرکت راشا با سرمایه گذاری بسیار سنگین و با ایجاد شبکه‌ای تخصصی از نخبگان علمی و صنعتی موفق شده تا در حوزه توسعه فناوری و حل چالش‌های پیچیده صنایع معدنی اقدامات مؤثر و عملیاتی را رقم زند.

ملکی در پاسخ به دلایل عدم توسعه هوشمندسازی در حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: در خصوص هوشمند‌سازی یا همان نسل چهارم فناوری اظهارت مختلفی مطرح می شود، اما اینکه به چه معناست و چه کارهایی می توان انجام داد، متاسفانه استراتژی تدوین شده‌ای در بسیاری از شرکت‌ها وجود ندارد.

به گفته این مدیر صنعتی و معدنی شرکت راشا در این زمینه نیز با اتکا بر بازدیدهای مستمر و کسب اطلاعات از صنایع مختلف، پروژه‌هایی را نیز آغاز کرده است که در این راستا پروژه هوشمندسازی کوره احیا مستقیم آهن اسفنجی شرکت‌ جهان‌فولاد سیرجان برای نخستین بار در کشور به مرحله اجرا درآمده است که در این پروژه درجه فلزی و میزان کربن آهن اسفنجی به صورت آنلاین به اپراتور اعلام می‌شود که تاکنون امکان اندازه‌گیری این پارامترها به غیر از روشهای آزمایشگاهی که هزینه‌بر و بسیار زمان‌بر است امکان پذیر نبوده است.

مدیرعامل شرکت راشا افزود: شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا در سایر حوزه‌های توسعه فناوری نیز اقدامات قابل توجهی را انجام داده که از جمله آنها می‌توان به خط بومی فراوری فناورانه سرباره کوره قوس الکتریکی با استفاده از ظرفیت متخصصان علمی و صنعتی اشاره کرد که انقلابی در این حوزه به‌شمار می‌رود و چالش بزرگ فولادسازان را حل نموده است.

از دیگر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های راشا، بهینه‌سازی نوآورانه و فناورانه فرآیندها و خطوط تولید صنایع معدنی است که پروژه‌های زیادی در راستای افزایش ظرفیت تولید، کاهش مصارف، افزایش طول عمر تجهیزات و … به انجام رسانده است.

منبع: روابط عمومی شرکت «معادن»

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.