جستجو

با توجه به داده های منتشر شده، میزان صادرات جهانی سنگ آهن در نیمه اول سال ۲۰۲۳ حدود ۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.


میزان صادرات جهانی سنگ آهن در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ به ۷۱۳ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان صادرات جهانی سنگ آهن در ۶ ماه نخست ۲۰۲۳ با رشد ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ همراه بوده است.

فعالان بازار در روز چهارشنبه (۲۳ اگوست) اعلام کردند دلیل اصلی رشد ضعیف صادرات جهانی مواد خام، تقاضای پایین برای محصولات فولادی بوده است که در نیمه اول سال ۲۰۲۳ مشاهده شد. بررسی ها نشان می دهد تولید جهانی فولاد در نیمه اول ۲۰۲۳ حدود ۱.۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت. به ویژه بررسی ها نشان می دهد در اتحادیه اروپا میزان تولید محصولات فولادی در ۶ ماه نخست ۲۰۲۳ حدود ۱۱ درصد و در سایر کشورهای اروپایی حدود ۱۴.۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. باید توجه داشت که با وجود کاهش قیمت انرژی و گاز، کشورها همچنان با تورم بالا و کاهش ارزش ارز درگیر هستند.

به نقل از چندین منبع خبری، رشد صادرات جهانی سنگ آهن به لطف افزایش واردات سنگ آهن به چین در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ به میزان ۸ درصد امکان پذیر شد. باید توجه داشت که این امر ناشی از افزایش ۱.۳ درصدی تولید فولاد در چین، کاهش تولید داخلی مواد خام و کاهش ذخایر سنگ آهن در بنادر این کشور بوده است.

در این میان معامله گران در روز چهارشنبه (۲۳ اگوست) گزارش دادند در نیمه اول سال ۲۰۲۳، هند ۲۱ میلیون تن سنگ آهن صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل حدود ۷۴ درصد افزایش یافته است. بررسی ها نشان می دهد کشور استرالیا نیز در ۶ ماه نخست ۲۰۲۳ حدود ۴۲۰ میلیون تن سنگ آهن صادر کرده است که نسبت به سال قبل با رشد ۰.۱ درصدی همراه بوده است.

به نقل از چندین منبع خبری، برزیل ۱۷۰ میلیون تن سنگ آهن در ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۳ صادر کرد. این در حالی است که میزان صادرات سنگ آهن از برزیل در ۶ ماه نخست ۲۰۲۳ حدود ۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. همچنین طبق بررسی های انجام شده، اوکراین نیز در نیمه اول سال ۲۰۲۳ حدود ۸ میلیون تن سنگ آهن به کشورهای خارجی صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۵۱ درصد افت داشته است.

همچنین تحلیل گران بازار در روز چهارشنبه (۲۳ اگوست) اعلام کردند انتظار می رود تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۳ به میزان ۲.۳ درصد افزایش یابد. باید توجه داشت که اگر تورم و کاهش ارزش ارز متوقف شود، احتمالاً تقاضای فولاد بهبود یافته و تقاضا و صادرات سنگ آهن را در نیمه دوم سال افزایش می دهد.

بررسی میزان صادرات سنگ آهن از اوکراین

به نقل از برخی تاجران، طبق نتایج ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۳، اوکراین ۹.۶۸ میلیون تن سنگ آهن به ارزش ۱.۰۴ میلیارد دلار برای صادرات ارسال کرده است. بررسی ها نشان می دهد حجم سنگ آهن حمل و نقل شده از اوکراین در ۶ ماه نخست ۲۰۲۳ نسبت به ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۲ حدود ۴۷.۹ درصد کاهش یافته است، در حالی که درآمد سالانه حاصل از صادرات سنگ آهن از اوکراین در مدت ذکر شده حدود ۵۶ درصد نسبت به سال قبل افت داشته است.

فعالان بازار در روز چهارشنبه (۲۳ اگوست) اعلام کردند اوکراین در پایان سال ۲۰۲۲ صادرات سنگ آهن را به ۲۳.۹۸ میلیون تن رسانده است. این در حالی است که میزان صادرات سنگ آهن از اوکراین در سال ۲۰۲۲ با کاهش ۴۵.۹ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ همراه بوده است.

به نقل از چندین منبع خبری، از نظر پولی نیز میزان صادرات سنگ آهن از اوکراین به خارج از کشور در سال ۲۰۲۲ به ۲.۹۱ میلیارد دلار رسیده است. بررسی ها نشان می دهد درآمد بدست آمده از صادرات سنگ آهن از اوکراین به کشورهای خارجی در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۸.۷ درصد نسبت به سال قبل افت داشته است.

در این میان معامله گران در روز چهارشنبه (۲۳ اگوست) گزارش دادند کاهش صادرات سنگ آهن از اوکراین به خارج از کشور در سال ۲۰۲۲ در پس زمینه تهاجم نظامی توسط فدراسیون روسیه، محاصره بنادر دریایی و کاهش مصرف مواد خام در بازار اتحادیه اروپا رخ داد. باید توجه داشت که اتحادیه اروپا به بازار اصلی برای ارسال محصولات MMC اوکراین پس از شروع یک تهاجم تمام عیار روسیه تبدیل شده است.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.