جستجو

بسته حمایتی جدید چین برای رشد اقتصادی سال ۲۰۲۳ در کنار رونق سنتی فصل ساخت و ساز در ماه اکتبر و سپتامبر باعث شد تا قیمت سنگ آهن در هفته‌ گذشته صعودی شود و این موضوع خبر خوبی برای بازار محصولات فولادی خواهد بود.


هفته گذشته قیمت هر تن سنگ آهن وارداتی چین با افزایش ۷.۱درصدی به ۱۱۶ دلار رسید. در بورس فلزات لندن نیز قیمت هر تن سنگ آهن تا ۱۰۸ دلار افزاش پیدا کرد. قیمت سنگ آهن طی ماه‌های گذشته به شدت نزولی بود و هفته‌های گذشته نیز به مرز ۱۰۰ دلار به ازای هرتن رسیده‌ بود. شرایط بد داده‌های اقتصادی در کشورهای بزرگ همراه با کاهش تقاضا اصلی‌ترین دلایل ریزش سنگ آهن عنوان می‌شود. فعالان بازار انتظار داشتند قیمت سنگ‌آهن حمایت ۱۰۰ دلاری را از دست بدهد ولی برخلاف انتظارات سنگ آهن هفته‌ای‌ یک دست صعودی را پشت سر گذاشت.

مایک هنری، مدیرعامل شرکت بی اچ پی در مورد افزایش قیمت سنگ آهن گفت: تقاضای فولاد در چین ظرف هفته‌های اخیر رشد داشته است. این تقاضا از سمت آغاز فعالیت‌های ساخت مسکن، احداث نیروگاه‌های سبز، خودروسازی و تکمیل خانه‌های نیمه کاره رقم خورده است. تحولات چین به عنوان اصلی‌ترین دلیل رشد قیمت سنگ آهن مطرح می‌شود. دولت چین دوباره از بسته‌های حمایتی جدید برای رشد اقتصادی خبر می‌دهد، از طرفی کاهش موجودی سنگ آهن در بنادر چین منجر به رشد تقاضا برای سنگ آهن شد.

موجودی سنگ آهن در ۴۶ بندر چین سال گذشته بیش از ۱۴۰ میلیون تن بود ولی اکنون به ۱۱۸.۶ میلیون تن رسیده‌ است در مقابل تولید محصولات فولادی در چین طی سال جاری رشد کرده‌ است و احتمالا تا پایان سال روند صعودی دارد. همین مسئله از تقاضای بالقوه چینی‌ها در بازار سنگ آهن خبر می‌دهد. ضمن اینکه کاهش موجودی انبارهای چین در فصل افزایش تقاضاست. ساخت‌وسازها در چین به صورت سنتی در ماه سپتامبر و اکتبر افزایش پیدا می‌کند و با توجه به افزایش تقاضا برای محصولات فولادی از سوی بخش مسکن چین، قیمت سنگ‌آهن نیز بیش از هر زمان دیگری آماده آغاز یک رالی صعودی است.

مدیرعامل بی‌اچ‌پی در مورد تقاضای سنگ آهن می‌گوید: تولید یک‌میلیارد تن فولاد از سوی چین محرک مناسبی برای بازار سنگ آهن است. چشم انداز اقتصاد جهانی در کوتاه‌مدت نامشخص است. در این شرایط چین و هند تقاضای باثبات‌تری برای سنگ آهن دارند. این اخبار مثبت باعث شد تا قیمت سنگ‌آهن در طول دو هفته‌گذشته صعودی باشد، البته ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود زیرا باصعود قیمت سنگ آهن، قیمت فلزات پایه و محصولات فولادی نیز افزایش می‌یابد. در طول هفته گذشته نیز کاهش شدید قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن متوقف شد، در بازار آتی بندر شانگهای نیز قیمت میلگرد افزایش پیدا کرد.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.