جستجو

اختصاصی معدن‌مدیا؛

محمدرضا موثقی‌نیا؛ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو امروز در نمایشگاه «روایت خدمت» که در هفته دولت و از تاریخ 4 تا 7 شهریور در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است، حضور پیدا کرد؛ وی در جمع خبرنگاران با اشاره به ناشناخته‌بودن حوزه معدن در جامعه، رسالت مهم خبرنگاران این حوزه را شناساندن این بخش به مردم دانست و این مهم را اولین گام در جهت جایگزینی معدن به جای نفت دانست.

موثقی‌نیا با اشاره به این که محدودیت‌های انرژی طی سال‌های اخیر موجب کاهش تولید شده است، بیان کرد: در صنعت ما کاهش تولید مستقیماً باعث کاهش درآمد می‌شود؛ به همین سبب در دولت فعلی تدبیری که اتخاذ شده در این جهت بوده که وابستگی صنایع را به برق شبکه سراسری از بین ببریم. در این راستا تا به امروز حدود 600 مگاوات نیروگاه جدید در صنایع افتتاح شده است و طبق پیش‌بینی‌ها طی یک سال آینده نیز حدود 1500 مگاوات برق وارد مدار خواهد شد.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو افزود: طبق تفاهمنامه‌ای که با وزارت نیرو منعقد شده، حدود ده هزار و 500 مگاوات ظرفیت نیروگاهی از طریق صنایع بزرگ به بهره‌برداری خواهد رسید که طبق برنامه‌ریزی در حال پیشروی است و در موعد مقررِ هر پروژه، به انجام خواهد رسید. پیش‌بینی‌ها این است که تا سال آینده، نزدیک به همین ایام، تقریباً دو هزار مگاوات برق صنایع و معادن وارد شبکه شده باشد.

معاون وزیر صمت به طرح‌های در حال اجرا در حوزه آب اشاره کرد و ادامه داد: اخیراً آبرسانی به مناطق گلگهر و چادرملو انجام شده و برخی طرح‌های ملی نیز در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال آینده نیز انتقال آب از دریای عمان به زاهدان و زابل صورت گیرد که بخش عمده آن مصرف مردمی و شرب خواهد داشت. همچنین طی 9-10 ماه آینده انتقال آب به اصفهان (پالایشگاه اصفهان، ذوب آهن و فولاد مبارکه) صورت می‌گیرد که در واقع این طرح‌ها عموماً مصرف مردمی دارند اما صنایع هم از آن بهره‌مند خواهند شد.

موثقی‌نیا به برنامه‌های این سازمان در خصوص حمل و نقل ریلی اشاره کرد و اظهار داشت: در تلاش هستیم کل نیاز صنایع و معادن به حمل و نقل را تجمیع کنیم. پیگیری‌هایی از شرکت راه آهن در حال انجام است که توافقاتی در این زمینه داشته باشیم؛ چرا که حجم بار از سوی معادن به صنایع بسیار زیاد است و برخی از خطوط راه آهن کشش این حجم بار را ندارند.

وی به پیگیری‌ها برای ایجاد یک برنامه مشترک با نهاد ریاست جمهوری در خصوص عناصر نادر خاکی اشاره کرد که منجر به ایجاد ارزش افزوده بیشتر در بخش معدن شود.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو اظهار داشت: طی سال‌های گذشته در خصوص تولید ماشین‌آلات سنگین اقدامات خاصی صورت نگرفته است. از طرفی واردات این ماشین‌آلات به دلیل مسائل بین‌المللی و سیاسی با مشکلات خاصی مواجه است؛ بنابراین این موضوع مهم در دستور کار ایمیدرو قرار گرفته که ماشین‌آلاتی که امکان واردات ندارند و همچنین در داخل نیز تولید نشده، وارد مرحله بومی‌سازی شود. به عنوان مثال یک دامپتراک 60 تنی توسط یک شرکت خصوصی بومی‌سازی شد که گام بعدی، ارتقا آن به ظرفیت صد تن است. ساخت ماشین‌آلات و قطعات مرتبط به آن از برنامه‌های در حال اجرای ماست که نتایج آن طی سال‌های آینده به منصه ظهور می‌رسد.

معاون وزیر صمت در خصوص واگذاری پهنه‌های معدنی در گینه به ایران برای تامین ماده اولیه آلومینیوم، بیان کرد: این تفاهم‌نامه سابقه‌ای بالغ بر 25 سال دارد. یک پهنه معدنی بوکسیت در اختیار ایران گذاشته شده و در این مدت نیز اقداماتی در این پهنه انجام شده اما تا زمان رسیدن به مرحله بهره‌برداری فاصله زیادی باقی مانده است؛ یکی از علل اصلی آن فاصله زیاد این پهنه تا بنادر است که چیزی حدود 350 کیلومتر می‌باشد و این امر هزینه حمل و نقل زیادی را تحمیل کرده و بهره‌برداری از معدن را از صرفه اقتصادی خارج می‌کند. به نظر می‌رسد باید اصلاحاتی در مکان‌یابی پهنه معدنی در این کشور انجام شود یا قراردادهای بلندمدت در جهت تامین بوکسیت برای کارخانه آلومینا صورت گیرد.

وی در خصوص تامین مالی پروژه‌ها بیان کرد: به دلیل اینکه در کشور ما صادرات محصولات معدنی مانند مس و فولاد صورت می‌گیرد، با هماهنگی‌های صورت‌گرفته با دستگاه‌های ذی‌ربط مانند بانک مرکزی، مجوز این امر را اخذ کرده‌ایم که بخشی از درآمد ارزی حاصل از این صادرات، برای تامین مالی پروژه‌های توسعه‌ای صرف شود.

موثقی‌نیا در پاسخ به سوالی در رابطه با تحقیق و تفحص از ایمیدرو اظهار داشت: جلسات متعددی در این خصوص برگزار شده و گزارش‌های نهایی تا حدوداً دو ماه آینده به مجلس ارائه خواهد شد.

منبع: معدن‌مدیا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.