جستجو

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: چالش‌های موجود در بخش اکتشاف کشور در ابتدا به سازمان زمین‌شناسی و سپس به مراکز اموزشی ما مربوط می‌شود.


حسن طاهری با اشاره به وضعیت نامناسب اکتشافات معدنی در کشور نسبت به سایر نقاط دنیا، اظهار داشت: متاسفانه کشور در زمینه اکتشافات از وضعیت خوبی برخوردار نیست. مشکلات بخش اکتشافی کشور شامل چند مورد است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

وی با بیان اینکه در شناخت زمین‌شناسی ایران بسیار عقب هستیم، گفت: نظام طبقه‌بندی کانسارها در دنیا مصنوعی است؛ به معنای اینکه براساس شباهت‌ها، پدیده‌ها را تقسیم‌بندی می‌کنیم که این طبقه‌بندی در طول زمان تعادل برقرار می‌کند، یعنی براساس آن نیازها و طرز تفکری که دارید، تغییر می‌کند.

این فعال فولادی تصریح کرد: نظام طبقه‌بندی کانسارها در دنیا در یک برهه‌ای براساس هندسه و در یک دورانی براساس فلز انجام می‌‌شد اما این اواخر براساس محیط زمین‌شناسی تقسیم‌بندی صورت می‌گرفت. البته در حال حاضر بیشتر تقسیم‌بندی‌ها براساس پدیده‌های تشکیل دهنده می‌باشند لذا امروزه در دنیا به این موضوع پی برده‌اند که پدیده‌های تشکیل‌دهنده کانسارساز بسیار مهم است که متاسفانه ما در موضوع دانش زمین‌شناسی و شناخت زمین‌شناسی در ایران مشکل داریم.

طاهری با اشاره به نبود روش‌های جدید در اکتشافات کشور، گفت: ما از دانش عمومی بی‌بهره هستیم و دانش ما با دنیا به روز نمی‌شود. معضل دیگر در زمینه شناخت ما از زمین‌شناسی ایران است، خارجی‌ها کشور ما را بیشتر و بهتر از ما می‌شناسند.

این کارشناس معدن کشور، چالش دیگر معدنی در بخش آزمایشگاه‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: آزمایشگاه‌های ما دارای دستگاه‌های خوبی هستند اما متاسفانه دانش استفاده از این دستگاه‌ها وجود ندارد. زمانی که یک کار تحقیقاتی به مرحله اجرا می‌رسد متوجه می‌شویم که آنالیزهای ما از خطای بالایی برخوردار هستند، به این معنا که آزمایشگاه‌های موجود در کشور روال یکسان ندارند و در یک آزمایشگاهی نتایج خوبی حاصل می‌شود و در یک آزمایشگاه دیگر نتایج خوبی را مشاهده نمی‌کنیم که این مشکل به منابع انسانی و مدیریتی ما مربوط می‌شود.

وی درباره ارائه راهکاری برای حل این مشکل گفت: این پرسش سختی است؛ مانند اینکه بگویید وضعیت اقتصاد ما خراب است و چه راه‌حلی مدنظر دارید؟ اما رفع این چالش‌های موجود در بخش اکتشاف کشور در ابتدا به سازمان زمین‌شناسی و سپس دانشگاه‌ها مربوط می‌شود. تا زمانی که دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش را اصلاح نکنیم خیلی از این موارد تغییری نمی‌کنند، این عقب‌ماندگی‌ها را اگر در کشورمان بخواهیم به صورت ریشه‌ای اصلاح کنیم باید نظام تفکری، آموزشی و جهان‌بینی و اینکه مدیران ما چگونه فکر می‌کنند را بازنگری کنیم. گمان می‌کنم که مدیران ما اصلا فکر نمی‌کنند چون تفکر یک نوع مهارت است.

حسن طاهری بر تعامل با دنیا تاکید کرد و گفت: ما می‌توانیم در قالب پروژ‌ه‌های مشترک با شرکت‌های بزرگ دنیا همکاری کنیم و با این روش می‌توانیم به آموزش کارشناسان در کشور بپردازیم و کارشناسان متخصص تربیت کنیم. الان این کار انجام نمی‌شود و اگر بخواهیم در محیط خلاء زندگی کنیم و تعامل نداشته باشیم، پیشرفت نمی‌کنیم.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.