جستجو

چینی‌ها در طول هفته گذشته از بسته حمایتی جدیدی برای بخش ساخت و ساز رونمایی کردند و نتیجه آن رشد قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها بود. بازار انرژی‌های کربنی دو هفته گذشته یک دست سبز شد و فلزات صنعتی نیز واکنش مثبتی به این موضوع داشتند.


ماه آگوست با افزایش قیمت دسته‌جمعی انرژی‌ها به پایان رسید. از نفت گرفته تا گاز، بنزین و زغال‌سنگ قیمت همگی در طول هفته گذشته رشد کرد. ابتدای ماه انتشار داده‌های اقتصادی ضعیف از کشورهای بزرگ بازار کامودیتی‌ها را متاثر کرد ولی در نیمه دوم ماه بسته حمایتی دولت چین برای بخش ساختمان‌سازی ریزش قیمت‌ها رو متوقف کرد. چینی‌ها در سال جاری بارها وعده حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی را دادند به آن عمل نکردند اکنون باید منتظر ماند و دید این‌بار حمایت‌ها به کجا ختم خواهد شد.

انرژی

نفت برنت با افزایش قیمت ۶ درصدی پرچم‌دار افزایش قیمت‌ها در بازار انرژی بود. قیمت نفت برنت در طول هفته گذشته ۶ درصد افزایش پیدا کرد و ماه آگوست را با افزایش ۷.۵ درصدی به پایان رساند.

هفته گذشته افزایش نرخ نفت مقدمه‌ای بر افزایش گاز، بنزین و زغال سنگ بود. داده‌های آماری نشان می‌دهد تقاضا برای زغال‌سنگ به خصوص از سوی چین روند صعودی دارد. ضمن اینکه اگر وعده بسته حمایتی جدید چین عملی شود احتمالا تقاضا برای نفت نیز در ماه‌های باقی‌مانده از سال ۲۰۲۳ افزایش پیدا می‌کند.

فلزات

بازار فلزات برخلاف بازار انرژی، هفته کم‌نوسانی را پشت سر گذاشت. قیمت طلا ۱.۳ درصد رشد کرد ولی قیمت نقره اندکی نزولی بود. سنگین‌ترین نوسان هفته نیز مربوط به لیتیوم است. قیمت لیتیوم در طول هفته گذشته ۷.۳۶ درصد کاهش پیدا کرد. قیمت لیتیوم در طول ماه آگوست ۲۴ درصد کاهش پیدا کرده‌ است.

بسته حمایتی جدید دولت چین منجر به رشد قیمت سنگ‌آهن در طول دو هفته گذشته شد. نشریه متال بولتن در گزارشی از عطش چینی‌ها برای خرید سنگ آهن در طول هفته‌های گذشته خبر می‌دهد.

صنعتی

فلزات صنعتی متاثر از اخبار کشور چین هفته پرتقاضایی را پشت سر گذاشت. چینی‌ها وعده حمایت از بخش ساخت و ساز را ارائه دادند و این بخش پرتقاضاترین بخش فلزات صنعتی در جهان است.

هفته سبز انرژی‌های کربنی

تقاضای عمده فلز روی در سطح جهان مربوط به بخش ساخت و ساز چین است به همین دلیل حساسیت بالایی به رکود یا رونق این بخش دارد. اگر وعده بسته حمایتی چینی‌ها این‌بار تحقق پیدا کند قیمت روی در کوتاه مدت رشد سنگینی خواهد کرد.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.