جستجو

یک تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی معدن و صنایع معدنی گفت: در ماه‌های آبان و آذر به یک تعادل قیمتی که به بازارهای جهانی نزدیک تر است، خواهیم رسید.


کیوان جعفری طهرانی به پیش بینی قیمت‌ها و شرایط پیش روی زنجیره فولاد در شش ماهه دوم سال پرداخت و گفت: قیمت محصولات زنجیره فولاد به قیمت بازارهای جهانی نزدیک خواهد شد و در ماه های آبان و آذر نرخ محصولات واقعی‌تر می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر ملاک قیمت‌گذاری، قیمت‌های کشف‌شده در بورس کالا است ولی اگر قیمت‌ها در سامانه کدال را که اوایل هر ماه اعلام می‌شود، ملاک قیمت‌گذاری قرار دهیم تا حد زیادی تعیین‌کننده است؛ حتی بر قیمت‌های کشف شده در بورس نیز اثر دارد.

این تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی تصریح کرد: در ماه‌های خرداد و تیر قیمت سامانه کدالی به صورت هیجانی بالا رفت و به ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید ولی مرداد ماه با یک میلیون تومان کاهش به محدوده ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید و به نظر می‌رسد که این کاهش در ماه‌های آتی نیز ادامه داشته باشد.

به گفته وی، در ماه‌های آبان و آذر به یک تعادل قیمتی که به بازارهای جهانی نزدیک تر است، خواهیم رسید.

کیوان جعفری طهرانی با بیان اینکه اگر قیمت کل محصولات زنجیره فولاد به‌ویژه محصولات بالادستی در داخل بالاتر از بازار های جهانی باشد عملاً موجب فشار بر تولیدکننده فولاد و محصولات فولادی خواهد شد، خاظرنشان کرد: این موضوع در نهایت باعث افزایش قیمت تمام شده محصول خواهد شد و رقابت در بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی اظهارداشت: این نرخ بالا حتی بر روی صادرات تأثیر گذار خواهد بود، زیرا در مقایسه‌ای که بین این دو صورت می‌گیرد، بسیاری از افراد تحلیل خواهند کرد که چرا یک محصول را صادر کنیم در صورتی‌ که در بازار داخلی قیمت بالاتر است. البته باید به این افراد پاسخ داد که بازار داخلی هیچ‌گاه نمی‌تواند تمام تولیدات را جذب کند؛ پس به راحتی می توان نتیجه گرفت که قیمت‌ها در بازار داخلی تا حدی کاذب است و نباید رصد‌های صادرات به این دلایل از دست برود.

این فعال معدنی گفت: باید در فصل پاییز در انتظار تعادل قیمتی باشیم اما در مورد سه ماهه زمستان نمی توان اظهار نظری کرد، چون نرخ‌ها تحت تأثیر قیمت‌های سه ماهه ابتدایی بازار جهانی در سال ۲۰۲۴ خواهد بود و باید دید که عوامل مؤثر بر قیمت‌ها چیست؛ هرچند که این عوامل چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم بر قیمت‌های داخل کشور تأثیر گذار خواهد بود.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.