جستجو

قاره آسیا در حال پیوستن به جنبش روبه‌رشد فرایند کربن‌زدایی در صنعت فولاد با راه‌اندازی اولین سیستم تعیین پریمیوم برای فولاد سبز تولیدشده در این قاره است.


فولادسازان در قاره آسیا با هدف رقابت در بازارهای مشمول طرح مکانیزم تعدیل میزان کربن (CBAM) ارائه شده توسط اتحادیه اروپا و هم‌راستا با شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی، به دنبال راه‌اندازی اولین سیستم تعیین پریمیوم برای فولاد سبز تولیدشده در این قاره هستند.

طرح مکانیزم تعدیل میزان کربن، دارای تعرفه‌ای بر محصولات شدیدا کربن‌زا مانند فولاد است که موجب فراگیر شدن استفاده از سیستم قیمت‌گذاری برای کربن تولیدی در روند واردات به اتحادیه اروپا خواهد شد.

در همین راستا، از ژاپن و کره‌جنوبی به عنوان طلایه‌داران کربن‌زدایی در آسیا می‌توان نام برد. در حال حاضر برخی فولادسازان در این دو کشور محصولات فولاد سبز را از طریق ترکیبی از تکنیک‌های تولید فولاد سبز و محاسبات میزان کربن تولیدی به خریداران ارائه می‌دهند. گفتنی است که سیستم تعیین پریمیوم فولاد سبز آسیا در روز جمعه هشتم سپتامبر ۲۰۲۳ توسط موسسه «Fastmarkets» راه‌اندازی شد.

در همین رابطه، ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای فولاد سبز نورد مسطح با در نظر گرفتن اختلاف شاخص کویل نورد گرم، با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر ویتنام، ژاپن و کره‌جنوبی با تقبل هزینه بیمه توسط خریدار و هزینه حمل توسط فروشنده برای فولاد تولیدشده با حداکثر ۱٫۳ تن دی‌اکسید کربن تولیدی در گستره یک، ۲ و ۳ اعمال می‌شود.

افزایش مقدار تولید فولاد سبز

شرکت «Nippon Steel» در ژاپن، از روش موازنه جرم برای اندازه‌گیری میزان انتشار دی‌اکسید کربن خود به ازای تولید هر تن فولاد استفاده می‌کند. هم‌زمان شرکت «Nippon Steel» از کوره قوس الکتریکی جدید در واحد «Setouchi Works» خود برای کاهش انتشار کربن در فولاد تولیدی این شرکت با نام تجاری «Carbolex» استفاده خواهد کرد.

به علاوه شرکت «Nippon Steel» در نظر دارد از هیدروژن برای تولید مواد اولیه فولاد کم‌کربن از جمله آهن اسفنجی (DRI) بهره ببرد که نقش تاثیرگذاری در تولید فولاد سبز خواهد داشت.

همچنین شرکت «JFE Steel» بازاریابی فولاد سبز تولیدی خود تحت نام تجاری «JGreeX» را آغاز کرده است که تولید آن با فرایندهای بسیار پیشرفته در صنعت فولادسازی، دی‌‎اکسید کربن قابل توجه کمتری منتشر می‌کند. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ با گسترش طرح برنامه‌ریزی‌ شده از جمله استفاده از کوره‌های بلند بازیافت کربن، آهن اسفنجی بازیافت کربن، فرایندهای مبتنی بر هیدروژن و کوره‌های قوس الکتریکی، به برایند کربن صفر دست یابد. این شرکت در حال حاضر آزمایش‌هایی را با استفاده از فروکک به عنوان ماده اولیه جدید انجام می‌دهد.

شرکت «Hyundai Steel» در کره‌جنوبی نیز گستره بازاریابی فولاد کم‌‎کربن تولیدی خود تحت نام تجاری «HyECOsteel» را افزایش داده است و هدف آن، تولید فولاد با کیفیت و به‌کار رفته در تولید خودروها با استفاده از قراضه آهنی، آهن مذاب مبتنی بر روش کوره بلند و آهن احیا مستقیم مبتنی بر هیدروژن است. این شرکت با استفاده از فناوری «Hy-Cube» مبتنی بر روش کوره قوس الکتریکی و با همکاری هیوندای موتورز و شرکت تابعه آن کیا، توانسته است ورق فولادی کم‌کربن و با استحکام بالا تولید کند.

تقاضای صنایع پایین‌دستی برای محصولات سبز

شرکت «Posco» در نظر دارد با فولاد سبز تولیدی خود تحت نام «Greenate»، نیازهای متقاضیان صنایع پایین‌دستی خود را مبتنی بر شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی تامین کند. به علاوه این شرکت قصد دارد از تکنیک تولید فولاد احیای هیدروژنی «HyREX» خود بهره ببرد که از سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده و ۱۰۰ درصد هیدروژن در یک کوره احیا برای تولید آهن اسفنجی استفاده می‌کند. سپس محصول تولیدشده به عنوان ماده اولیه برای تولید فلز گرم در کوره قوس الکتریکی استفاده می‌شود.

شرکت «Posco» در مصاحبه خود با برخی از رسانه‌های محلی اعلام کرد که فولاد تولیدی ‌کم‌کربن خود را به شرکت «LG Electronics» به صورت پیش خرید واگذار کرده است. به علاوه، این شرکت یک قرارداد تامین فولاد سبز با شرکت خودروسازی «Volvo» و «Samsung Electronics» به امضا رسانده است.

شرکت «Baosteel» به دنبال راه‌اندازی یک واحد آهن اسفنجی مبتنی بر سوخت هیدروژن و گاز طبیعی در تاسیسات «Zhanjiang» خود در جنوب چین است. در عین حال شرکت «Hebei Iron & Steel» مستقر در شمال چین در نظر دارد فولاد تولیدشده با استفاده از آهن اسفنجی مبتنی بر هیدروژن را برای شرکت خودروسازی «BMW» تامین کند.

از سوی دیگر، شرکت «Meranti Steel» در تایلند به دنبال تولید کویل نورد گرم با عیار بالا با استفاده از روش احیا مستقیم مبتنی بر هیدروژن است. در سنگاپور، فعالان عمده بازار فولاد انتظار دارند اختلاف قیمت‌ها برای میلگردهای کم‌کربن تغییراتی را تجربه کند.

اگرچه موسسه «Fastmarkets» با ارائه سیستم جدید تعیین پریمیوم فولاد سبز آسیا قصد دارد موجب شفاف شدن وضعیت اختلاف قیمت‌ها برای فولاد کم‌کربن شود اما باید اعلام کرد که تولید محصولات سبز را نمی‌توان تنها به شرکت‌های فعال در بخش فولاد و زنجیره تامین آن و فروآلیاژها که پریمیوم برای آن‌ها تعیین می‌شود، محدود کرد.

به عنوان مثال، برخی از تولیدکنندگان سنگ‌آهن، برای محاسبه مخارج سرمایه‌ای مورد نیاز برای راه‌اندازی واحدهای جدید پرعیارسازی، نیازمند تعیین پریمیوم برای فولاد سبز تولیدی خود هستند، به همین دلیل قصد دارند در مناطقی مانند خاورمیانه که دارای منابع گاز طبیعی فراوان است و آن را به مکانی ایده‌آل برای تولید فلزات مبتنی بر سوخت گاز طبیعی یا هیدروژن تبدیل می‌کند، سرمایه‌گذاری کنند.

اگرچه بدون شک چنین محصولات فلزی تولید شده‌ای ابتدا به سمت بازار اروپا هدایت می‌شوند اما ممکن است متقاضیانی هم از دیگر مناطق جهان که نیازمند مواد اولیه‌ای همچون این محصولات کم‌کربن هستند، داشته باشند. اگر افزایش حجم تقاضا اختلاف قیمت آشکاری نسبت به مواد اولیه غیرسبز فولاد تولیدشده ایجاد کند، این مواد اولیه به طور طبیعی مستلزم تعیین پریمیوم سبز خواهند شد.

در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که حتی تولیدکنندگان زغال‌سنگ کک‌شو نیز اگر زغال‌سنگ متالورژیکی تولیدی آن‌ها با استحکام بالا و گوگرد پایین باشد، از تعیین پریمیوم برای فولاد سبز بهره خواهند برد. همچنین شرکت‌های فعال در حوزه معدن که دارایی‌های زغال‌سنگ کک‌شوی سخت با عیار بالا دارند، همچنان از مزایای کربن‌زدایی بهره خواهند برد. به علاوه برخی از فولادسازان به تلاش خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با استفاده از تولید کک با مقاومت بالاتر ادامه خواهند داد.

پریمیوم فولاد کم‌کربن، یک ابزار کاملا جدید در گذار به تولید فولاد سبز است اما بدون شک در سال‌های آینده شکل جدی‌تری به خود خواهد گرفت. این مسئله زمانی که تولیدکنندگان از مواد اولیه جهت تولید محصولات فولادی سبز منطبق با استانداردهای گستره یک تا ۳ برای حفظ سهم بازار خود استفاده می‌کنند، بیشتر نمایان خواهد شد.

منبع: فلزات آنلاین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.