جستجو

کیوان جعفری طهرانی کارشناس ارشد حوزه فلزات در پاسخ به امکان توسعه بازارهای صادراتی ایران گفت: شرایط خوبی برای توسعه صادرات به خصوص در ۳ ماه پایانی سال ۲۰۲۳ داریم ولی مالیات جدید ۲ درصدی به انضمام عوارض ۰.۵ درصدی صادرات فولاد در کشور ما عدد کوچکی نیست و به عنوان یک مانع عمل می‌کند.


وعده‌ چینی‌ها برای رشد اقتصادی ۵ درصدی در سال ۲۰۲۳ تا ماه هشتم میلادی محقق نشد و همین مسئله با واکنش منفی قیمت‌ها در بازار محصولات فولادی همراه بود. چینی‌ها بارها تلاش کردند تا با بسته‌های حمایتی بخش‌های مختلف اقتصاد بویژه بخش ساخت‌و ساز را از رکود خارج کنند ولی داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد دست‌کم تا پایان ماه هشتم میلادی موفق نبودند، با این حال آیا چشم‌انداز بازار محصولات فولادی در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۳ منفی خواهد بود؟ کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد حوزه فلزات با بیان اینکه رشد اقتصادی چین مایوس کننده بود، گفت: متوسط رشد اقتصادی چین در ۸ ماه ابتدایی بین ۳ تا ۳.۵ درصد بود و بعید است رشد اقتصادی در ماه نهم نیز افزایش چشم‌گیری داشته باشد. جعفری طهرانی معتقد است برای تحلیل دقیق بازار فولاد باید منتظر پایان تعطیلات اوایل ماه اکتبر در چین بود.

دولت چین در ابتدای ماه هشتم میلادی با مصوبه‌ای تلاش کرد تولید خودرو و کشتی را افزایش دهد. جعفری طهرانی در مورد تاثیر این مصوبه در بازار فلزات گفت: چینی‌ها تصور می‌کنند با افزایش تولید خودرو و کشتی تقاضا در بازار فلزات افزایش می‌یابد، به همین دلیل در این مسیر گام برداشتند. در طول یک ماه گذشته قیمت محصولات فولادی و سنگ آهن صعودی شد ولی عطش تقاضا در فاصله حدود یک هفته مانده به پایان ماه نهم میلادی فروکش کرد تا قیمت سنگ آهن دوباره ریزشی شود. جعفری طهرانی در این‌باره گفت: چینی‌ها در ماه سپتامبر مقدار زیادی سنگ آهن و مود اولیه خریدند ولی روند دپو کردن سنگ آهن و مواد اولیه در فاصله یک هفته مانده تا شروع تعطیلات متوقف شد و روند قیمتی آن نزولی شود.

آیا روند نزولی قیمت‌ها با پایان تعطیلات ادامه‌دار است؟ جعفری طهرانی گفت: برخی عقیده دارند روند نزولی ادامه پیدا می‌کند، من معتقدم روند نزولی قیمت‌ها پس از تعطیلات ادامه‌ پیدا می‌کند ولی خیلی سریع متوقف خواهد شد زیرا پس از اعمال تعرفه صادراتی روسیه، چین به دنبال سهم بیشتری از بازارهای صادراتی است.

غیبت ۱۵ ماهه روسیه از بازار محصولات فولادی

روسیه از اول ماه اکتبر تعرفه جدیدی بر صادرات محصولات فولادی وضع کرد، به تعبیر جعفری طهرانی این تعرفه صادراتی به معنای غیبت ۱۵ ماهه روسیه از بازار جهانی خواهد بود. این کارشناس ارشد حوزه فلزات در این‌باره گفت: کشورهای صادرکننده فولاد به خصوص چین از اعمال عوارض صادراتی توسط روسیه خوشحال هستند زیرا فرصت دارند تا بازارهای صادراتی خود را گسترش دهند. این کارشناس ارشد حوزه فلزات عقیده دارد، عوارض صادراتی فولاد روسیه به یک محرک در اقتصاد چین تبدیل خواهد شد. جعفری طهرنی افزود: چین به افزایش صادرات رو می‌آورد و همین مسئله تقاضا برای سنگ آهن و مواد اولیه را افزایش می‌دهد.
جعفری طهرانی در پاسخ به این سوال که آیا عوارض صادراتی فولاد روسیه خبر خوبی برای فولاد سازان ایران است گفت: شرایط خوبی برای توسعه صادرات به خصوص در ۳ ماه پایانی سال ۲۰۲۳ داریم ولی مالیات جدید ۲ درصدی به انضمام عوارض ۰.۵ درصدی صادرات فولاد در کشور ما عدد کوچکی نیست و به عنوان یک مانع عمل می‌کند.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.