جستجو

قیمت مس با وجود اخبار مثبت تمام نشدنی هفته گذشته به کانال ۷ هزار و ۸۰۰ دلار سقوط کرد و اگرچه معاملات پایانی آخر هفته در قیمتی بالاتر از ۸ هزار دلار انجام شد ولی مس اکنون در کف قیمتی مهمی قرار داد. اگر خریداران موفق به حفظ کف ۸ هزار دلاری مس نشوند احتمال کاهش تا قیمت ۷ هزار و ۲۰۰ دلار و سپس ۷ هزار دلار وجود دارد.


انجمن بین‌المللی مس از افزایش ۲۶ درصدی عرضه این فلز گزارش داد، اگرچه این خبر تاثیر چندانی در عرضه و تقاضای مس ندارد، زیرا گزارش‌های مختلف مانند گزارش اخیر S&P Global نشان می‌دهد سطح تقاضای فعلی برای مس تا سال ۲۰۳۵ دو برابر خواهد شد در حالی‌که تقاضا به این نسبت رشد نمی‌کند. گزارش‌های مختلف از افزایش تقاضا و عرضه تقریبا ثابت مس در ابتدای سال جاری منجر به رشد قیمت این فلز در بازارهای جهانی شد و بسیاری از موسسات از مس ۱۰ تا ۱۱ هزار دلاری در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ می گفتند ولی اکنون در ۳ ماه پایانی سال ۲۰۲۳ قیمت مس در حال از دست دادن کف ۸ هزار دلار است.

قیمت مس با وجود اخبار مثبت تمام نشدنی هفته گذشته به کانال ۷ هزار و ۸۰۰ دلار سقوط کرد و اگرچه معاملات پایانی آخر هفته در قیمتی بالاتر از ۸ هزار دلار انجام شد ولی مس اکنون در کف قیمتی مهمی قرار داد. اگر خریداران موفق به حفظ کف ۸ هزار دلار مس نشوند احتمال کاهش تا قیمت ۷ هزار و ۲۰۰ دلار و سپس ۷ هزار دلار وجود دارد.

قیمت مس در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۶ درصد از ارزش خود را از دست داده‌است. البته شرایط بازار مس به مراتب بهتر از سایر فلزات پایه است، زیرا از سال ۲۰۲۲ به بعد قیمت بسیاری از فلزات پایه بیش از ۵۰ درصد ارزش خود را از دست داده‌اند ولی مس از محدوده قیمتی ۱۰ هزار و۷۰۰ دلار نزولی شد و این روند تا به امروز ادامه داشته است.

در نخستین روزهای سال ۲۰۲۳ وقتی چینی‌ها وعده رشد اقتصادی ۵ درصدی دادند، چشم‌انداز قیمتی مس روشن شد ولی کاهش واردات چین، قیمت مس را پیش از ورود به کانال ۱۰ هزار دلار نزولی کرد و با وجود کاهش شدید ذخایر مس در بورس فلزات لندن، بازار آتی بندر شانگهای و بورس فلزات آمریکا ولی قیمت این فلز سبز همچنان میلی به صعود ندارد. بحران غول‌های ساخت و ساز چینی، ورشکستگی اورگراند و کاهش تقاضای مسکن نیز دلایلی دیگری بود تا قیمت مس پشت سر هم کاهشی شود. اکنون مس برای بار چندم به حمایت قیمتی ۸ هزار دلار برخورد کرده‌ است.

با وجود ریزش قیمت مس در بازارهای جهانی ولی تولیدکنندگان داخلی این حوزه صورت‌های مالی قابل قبولی منتشر کرده‌اند. برای مثال فباهنر در شهریور ماه ۷۲۷ میلیارد تومان درآمد داشت. این عدد نسبت به شهریور ۱۴۰۱ و میانگین ماهانه در سال ۱۴۰۱ به ترتیب ۹۵ درصد و ۱۴ درصد افزایش یافته‌ است.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.