جستجو

اختصاصی معدن‎‌مدیا؛

رفع نیاز ارزی ابرپروژه‌های ملی مجموعه باید اولویت فولاد مبارکه باشد

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان، در گفت‌وگوی اختصاصی با «معدن‌مدیا» با اشاره به همسو بودن سیاست‌های گروه فولاد مبارکه با سیاست‌های ارزی حاکمیت، بیان کرد: البته ما همواره دغدغه‌هایی در این راستا داشته‌ایم اما همواره از مجموعه‌های پیشرو در رفع تعهدات ارزی بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در کنار تبعیت از سیاست‌های ارزی دولت و شفافیت کامل در این راستا، یکی از دغدغه‌های ما این است که در صورتی که ما ناچار باشیم مواد اولیه و سایر نهاده‌های تولید را با ارز آزاد تهیه کنیم اما محصولات صادراتی را با قیمت نیما و دستوری عرضه کنیم، روند فعالیت‌های مجموعه با چالش مواجه می‌شود.

مدیرعامل فولاد مبارکه تاکید کرد: نکته دوم این است؛ در شرایطی که ما موظف به حداکثر تولید و توسعه مداوم محصولات خود هستیم و در کنار فعالیت‌های اصلی مجموعه باید در حوزه‌ زیرساختی نیز سرمایه‌گذاری کرده و نیازهای خودمان را برطرف کنیم و همچنین ابتدا محصولاتمان را برای رفع نیاز کامل داخلی عرضه کنیم و سپس برای صادرات اقدام کنیم؛ برای توسعه و پیشرفت طرح‌های در دست اجرا که غالباً ابرپروژه‌های ملی هستند، خودمان نیز برای رفع نیازهای مجموعه به بخشی از ارز حاصل از صادرات نیاز داریم؛ فولاد مبارکه برای رفع نیازهای خودش باید در اولویت باشد.

وی افزود: اگر سیاستی دال بر این باشد که ما صرف نظر از نیاز خودمان، تمام ارز حاصل از صادرات را در بازار و سامانه عرضه کنیم و خودمان برای رفع نیاز داخلی مجموعه در صف تأمین ارز قرار بگیریم و کالاهای مورد نیاز ما مدت‌ها در گمرک بمانند و نتوانیم تخصیص بگیریم، این سیاست مورد نقد است.

طیب‌نیا ادامه داد: در برخی موارد که البته کم پیش می‌آید، ممکن است ما نتوانیم به دلیل تحریم‌ها دقیقاً در موعد مقرر رفع تعهد کنیم. گاهی نیز محصولی را برای توسعه پروژه‌هایمان نیاز داریم که در صورتی که امروز پیش‌پرداخت آن را تسویه کنیم، حدود یک سال و گاهی 1.5 تا دو سال طول می‌کشد تا این محصول به دست ما برسد.

وی بیان کرد: در این شرایط ما با چالش مواجه می‌شویم؛ اما این به معنای آن نیست که تعهدات ارزی خود را انجام ندهیم و ارز را به کشور برنگردانیم. بهتر است که بازبینی‌هایی در این قوانین انجام شود و ایرادات آن رفع شود.

رشد دوبرابری درآمد حاصل از صادرات «فولاد»

بر اساس گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران میزان صادرات در زنجیره آهن و فولاد کشور در 6 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به‌ طور میانگین ٢٠ ‌درصد رشد داشته و به سطح 6 ماه سال 1400 رسیده است. شمش فولاد با رشد 26 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 1401 و ثبت رقم 3.6 میلیون تن، بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص داده است.

در این میان، سهم شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین شرکت فولادساز کشور بالا است و وضعیت عملیاتی این شرکت رو به بهبود ارزیابی می شود و قطعاً در سال جاری رکورد صادرات بهتر از گذشته خواهد بود.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در مجموع عملکرد بهتری نسبت به سال گذشته داشته و عملیات تولید و فروش با قدرت و سرعت بیشتری انجام می‌گیرد؛ به ویژه آن که صادرات محصولات در سال جاری رونق بیشتری پیدا کرده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، بزرگ‌ترین شرکت فولادی کشور و منطقه، در 6 ماهه نخست سال 1402 بالغ بر 4 میلیون و 458 هزار تن انواع محصولات خود را به فروش رسانده که سهم صادرات از این میزان، 501 هزار تن بوده، این در حالی است که در همین مدت از سال 1401 مقدار فروش صادراتی 229 هزار تن بود.

به عبارتی، صادرات محصولات گرم، پوشش دار و سایر محصولات شرکت فولاد مبارکه اصفهان در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد جالب توجه 119 درصدی را نشان می‌دهد.

نرخ فروش محصولات در بازارهای خارجی نیز نسبت به سال گذشته افزایش داشته و به عنوان مثال، در 6 ماهه منتهی به شهریور سال گذشته به صورت میانگین هر تن از محصولات گرم را به نرخ 226 میلیون ريال به مشتریان خارجی خود فروخته که این نرخ در سال جاری به حدود 250 میلیون ریال افزایش یافته است.

به طور کلی، شرکت فولاد مبارکه از محل صادرات تاکنون بالغ بر 117 هزار میلیارد ريال درآمد کسب کرده؛ این رقم در نیمه نخست سال قبل 39 هزار میلیارد ريال بود.

بنابراین، آمارها نشان می دهد که این شرکت از محل افزایش مقداری صادرات و نرخ های بالاتر، تاکنون موفق شده درآمد صادرات را نسبت به سال قبل 2 برابر رشد دهد.

منبع: معدن‌مدیا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.