جستجو

قیمت زغال کک در استرالیا در هفته ۲۱ تا ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۳ به ۳۳۳ دلار در هر تن FOB استرالیا رسید. این در حالی است که قیمت زغال کک در هفته آخر سپتامبر نسبت به هفته قبل ۲.۷ درصد یا ۸.۷ دلار در هر تن افزایش یافته است.


فعالان بازار در روز سه شنبه (۱۰ اکتبر) اعلام کردند به طور کلی از ابتدای ماه سپتامبر شاخص قیمت زغال کک در استرالیا ۲۴.۲ درصد افزایش داشته است. بررسی ها نشان می دهد تا ۳۱ آگوست ۲۰۲۳، قیمت زغال کک استرالیا حدود ۲۶۸ دلار در هر تن فوب استرالیا بوده است.

به نقل از چندین منبع خبری، زغال کک چین در هفته ۲۱ تا ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۳ به مصرف کنندگان با قیمت ۲۸۰ دلار در هر تن CFR چین عرضه شد. این در حالی است که قیمت این محصول در هفته منتهی به ۲۱ سپتامبر حدود ۲۷۳ دلار در هر تن گزارش شده بود. بررسی ها نشان می دهد در ۳۱ آگوست ۲۰۲۳ قیمت زغال کک چین در سطح ۲۵۰ دلار در هر تن بوده است.

در این میان معامله گران گزارش دادند در هفته آخر ماه سپتامبر، قیمت زغال کک رشد ثابتی را نشان داد. این در حالی است که روند مشابهی برای زغال کک از ابتدای ماه سپتامبر و همچنین در سایر بازارهای مواد اولیه به ویژه در بازار سنگ آهن مشاهده شده است. همچنین بررسی ها نشان می دهد تقاضای فعال در چین و هند در ماه سپتامبر باعث رشد قیمت زغال کک در اکثر کشورها شد.

به نقل از چندین منبع خبری، افزایش قیمت زغال کک‌ با عرضه محدود مواد خام با کیفیت بالا در استرالیا توضیح داده می‌ شود. بر اساس پیش بینی تحلیل گران، چنین روندی در ماه اکتبر نیز مشاهده خواهد شد که از قیمت ها در سطوح بالا حمایت می کند.

بررسی ها نشان می دهد چشم انداز بلند مدت زغال کک نیز به رشد بیشتر اشاره دارد. باید توجه داشت که حداقل تا دسامبر ۲۰۲۳، تقاضای پایدار و در دسترس بودن کم مواد اولیه، قیمت زغال کک را تحریک خواهد کرد. در عین حال، یکی از معامله ‌گران مستقر در استرالیا از افزایش بیشتر قیمت‌ ها مطمئن نیست، زیرا در حال حاضر تقریباً به همان سطح قیمت کک رسیده‌ اند.

همچنین تحلیل گران بازار اعلام کردند از جمله عواملی که بر رشد پایدار قیمت‌ زغال‌ کک‌ در ماه سپتامبر تأثیر گذاشته است، سیاست چین در مورد بازرسی ‌های ایمنی در معادن زغال ‌سنگ داخلی است. باید توجه داشت که این امر باعث تعطیلی یا تعلیق کار در برخی از معادن زغال سنگ شد که به نوبه خود متالورژهای محلی را مجبور کرد تا مواد خام وارداتی را به ویژه از استرالیا سفارش دهند.

فعالان بازار اعلام کردند بررسی ها نشان می دهد پس از تعطیلات چین که در دهه دوم اکتبر به پایان می رسد، دولت چین ممکن است بازرسی های ایمنی در معادن زغال سنگ را کاهش دهد که این اتفاق احتمالاً تقاضا برای زغال کک استرالیا را کاهش می دهد و انگیزه ای برای تضعیف روند رشد برای قیمت این محصول ایجاد می کند.

به نقل از چندین منبع خبری، ماه سپتامبر با افزایش شدید قیمت کالاها مشخص شده است، در حالی که قیمت فولاد به دلیل تقاضای ضعیف کالاهای مصرفی در سطح پایین باقی مانده است، در حالی که انتظار می رفت در سطح بالاتری قرار گیرد. بنابراین هر حرکت صعودی قیمت مواد اولیه باعث کاهش حاشیه سود فولادسازان و تهدید به کاهش یا تعلیق ظرفیت ها می شود.

در این میان معامله گران گزارش دادند دلیل اصلی پایین بودن قیمت فولاد، مازاد عرضه در بازار چین است. از آنجایی که دولت این کشور هنوز محدودیتی برای تولید فولاد وضع نکرده است، فولادسازان کشور همچنان به افزایش تولید محصولات فولادی ادامه می دهند. در عین حال بررسی ها نشان می دهد تقاضای داخلی برای فولاد با حجم تولید مطابقت ندارد و بخشی از محصولات با قیمت ‌های کمتر از میانگین جهانی برای صادرات ارسال می ‌شود.

با توجه به اخبار منتشر شده، قیمت زغال کک‌ ممکن است در کوتاه مدت اندکی کاهش یابد، زیرا فولادسازان مستقر در چین ذخیره ‌سازی قبل از تعطیلات را تکمیل کرده ‌اند و دهه اول اکتبر با فعالیت کم در بازار چین در میان تعطیلات همراه شده است. اما انتظارات بلندمدت نشان می ‌دهد که زغال کک با کیفیت بالا با کمبود عرضه خواهد شد و قیمت‌ ها را حداقل تا پایان سال حمایت می ‌کند. به ویژه باید توجه داشت که هنوز هیچ پیشنهادی برای مواد اولیه برای تحویل در ماه نوامبر وجود ندارد.

معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه ژانویه در بورس کالای دالیان طی ۲۲ تا ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۳ به ۸۵۱.۵ یوان در هر تن رسید که معادل ۱۱۶.۶۴ دلار در هر تن می باشد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در هفته آخر سپتامبر حدود ۲.۵ درصد نسبت به هفته قبل کاهش یافته بود.

همچنین تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۱۰ اکتبر) اعلام کردند در پایان ماه سپتامبر، قیمت سنگ آهن در چین افزایش یافت و به سطح ۱۲۳.۴ دلار در هر تن رسید. باید توجه داشت که در ماه سپتامبر افزایش تقاضا در میان فولادسازان چینی و پر کردن فعال سهام قبل از تعطیلات در چین مشاهده شده است. بررسی ها نشان می دهد قیمت سنگ آهن تاکنون کاهش یافته است زیرا تقاضا از سوی مصرف کنندگان مستقر در چین در میان ایام جشن کاهش یافته است.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.