جستجو

متوسط قیمت آهن اسفنجی در آخرین معامله بورس کالا بیش از ۴ درصد افزایش پیدا کرد و به قیمت کیلویی ۱۲ هزار و ۷۴۱ تومان رسید. در آخرین معامله بورس کالا ۱۰۹ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شد و تمام این مقدار معامله شد.


متوسط قیمت آهن اسفنجی در آخرین معامله بورس کالا بیش از ۴ درصد افزایش پیدا کرد و به کیلویی ۱۲ هزار و ۷۴۱ تومان رسید. پیش از آن قیمت آهن اسفنجی در ۳ معامله متوالی از نیمه شهریور تا نیمه مهرماه نزولی بود ولی افزایش قیمت در آخرین معامله بورس کالا ریزش قیمت آهن اسفنجی در ۳ معامله قبلی را جبران کرد و قیمت به بالاترین میزان در طول ۳ ماه گذشته برسد.

در آخرین معامله بورس کالا ۱۰۹ هزار تن آهن اسفنجی عرضه و تمام این مقدار معامله شد. در هفته‌های گذشته تنها بخشی از عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا معامله می‌شد و سطح تقاضا در طول تابستان آنقدر کاهش پیدا کرد تا بورس کالا معاملات آهن اسفنجی را غیربهین‌یاب کرد ولی اکنون با آغاز نیمه سرد سال و محدودیت‌های توزیع گاز تقاضا برای آهن اسفنجی برای پر کردن انبارها افزایش یافته‌ است. سال جاری حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن آهن اسفنجی به ارزش حدود ۵۷ هزار میلیارد تومان در بورس کالا معامله‌ شده‌ است.

آهن اسفنجی از افزایش تولید تا افزایش قیمت

آمار غیررسمی نشان می‌دهد در طول ۶ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۲ تولید آهن اسفنجی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد رشد داشت. نیمه اول سال ۱۴۰۱ تولید آهن اسفنجی در کشور معادل ۱۷ میلیون ۸۰۸ هزار تن بود ولی این عدد در نیمه اول سال ۱۴۰۲ به ۱۸ میلیون ۸۷۱ هزار تن رسید. افزایش ۶ درصدی تولید آهن اسفنجی باعث شد در نیمه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸۹ درصد صادرات بالاتری داشته‌باشد. البته صادرات آهن اسفنجی با وجود این رشد به ۱ میلیون تن هم نرسید. شرکت‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، توسعه آهن و فولاد گل گهر، پارس فولاد سبزوار، فولاد غدیر نی ریز، صبا فولاد خلیج فارس و آهن و فولاد غدیر ایرانیان از اصلی‌ترین تامین‌ کنندگان آهن اسفنجی در نیمه اول سال ۱۴۰۲ بودند و سهم آنها از عرضه‌ها در بورس کالا بیش از ۹۰ درصد است.

چشم‌ انداز قیمتی آهن اسفنجی

سالانه با آغاز نیمه سرد سال تقاضا برای آهن اسفنجی در بورس کالا تقویت می‌شود و فعالان بازار به پشتوانه همین مسئله چشم‌انداز روشنی برای قیمت آهن اسفنجی دارند. در معاملات این هفته بورس کالا نیز قیمت میانگین موزون آهن اسفنجی ۹.۶ درصد بالاتر از قیمت پایه بود و این خبر خوبی برای افزایش قیمت در هفته‌های آینده است. برخی از فعالان بازار مدعی‌ اند قیمت آهن اسفنجی در تا یک ماه آینده به بالاترین قیمت سال ۱۴۰۲ می‌رسد.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.