جستجو

افزایش چشمگیر قیمت زغال‌سنگ موجب‌شده تا جنجال بر سر نحوه عرضه این محصول در بازار هندوستان بالا بگیرد. گزارش اخیر روزنامه فایننشال‌تایمز نشان می‌دهد گروه آدانی به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده زغال‌سنگ، احتمالا در این افزایش قیمت شدید، دست‌داشته‌است.

تجزیه و تحلیل سوابق گمرکی نشان می‌دهد که این شرکت هندی با استفاده از واسطه‌‌‌‌‌‌های دریایی هزینه سوخت را افزایش داده‌است. طبق سوابق گمرکی بررسی شده توسط این روزنامه، گروه آدانی، گروهی که از نظر سیاسی در دولت نفوذ دارد و بخش بزرگی از اقتصاد هند را تحت سلطه دارد، زغال‌سنگ را با قیمت‌هایی بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن بازار وارد کرده و از این محل‌میلیاردها دلار به جیب زده است.

این موضوع البته ادعایی قدیمی است مبنی‌بر اینکه آدانی، بزرگ‌ترین واردکننده زغال‌سنگ خصوصی کشور، هزینه سوخت را بی‌‌‌‌‌‌دلیل افزایش داده و‌میلیون‌ها مصرف‌کننده و کسب‌وکار هندی را مجبور به پرداخت اضافی برای برق می‌کند. سوابق مالی این شرکت نشان می‌دهد که طی دو سال‌گذشته، آدانی از واسطه‌‌‌‌‌‌های فراساحلی در تایوان، دبی و سنگاپور برای واردات ۵‌میلیارد دلار زغال‌سنگ با قیمت‌هایی که در برخی مواقع بیش از دو‌برابر قیمت بازار جهانی بود، استفاده کرده‌است. یکی از این شرکت‌ها متعلق به یک تاجر تایوانی است که اخیرا توسط فایننشال‌تایمز به‌عنوان سهامدار پنهان در شرکت آدانی شناسایی شده‌است. این روزنامه همچنین ۳۰ محموله زغال‌سنگ از اندونزی به هند را ردگیری کرده که طی ۳۲ ماه بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ توسط یکی از زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌های شرکت آدانی جابه‌جا شده‌است. در همه موارد بررسی شده، قیمت‌ها در سوابق واردات بسیار بالاتر از قیمت‌های موجود در اظهارنامه‌‌‌‌‌‌های صادراتی مربوطه بود. در طول سفرها، ارزش محموله‌های ترکیبی به‌طور غیرقابل حسابی بیش از ۷۰‌میلیون دلار افزایش یافته‌است. البته گروه آدانی هرگونه تخلف را رد می‌کند. در بیانیه این شرکت آمده است که؛ داستان فایننشال‌تایمز مبتنی بر یک «ادعای قدیمی و بی‌اساس» است و چیزی بیشتر از«یک بازسازی هوشمندانه و ارائه انتخابی از حقایق و اطلاعات اشتباهی که در دسترس عموم هستند» نیست.

منبع: دنیای اقتصاد

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.