جستجو

با توجه به بررسی های به عمل آمده مشخص شد، قیمت سنگ آهن چین با کاهش ذخایر در بنادر چین، نسبت به هفته قبل افزایش یافته است.


داده های منتشر شده توسط HellenicShippingNew در روز شنبه (۲۱ اکتبر) نشان می دهد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه ژانویه که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را داشت، در هفته ۱۳ تا ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ به ۸۶۶.۵ یوان در هر تن رسید که معادل ۱۱۸.۴۴ دلار در هر تن می باشد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان در هفته منتهی به روز جمعه (۲۰ اکتبر) نسبت به هفته قبل ۲.۹ درصد افزایش یافته است.

فعالان بازار اعلام کردند وضعیت واقعی بخش فولاد کشور چین با روند بازار سنگ آهن مطابقت ندارد.

به نقل از چندین منبع خبری، معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه نوامبر در بورس سنگاپور در روز جمعه (۲۰ اکتبر) در محدوده 116.85 دلار در هر تن شنیده شد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس سنگاپور نسبت به قیمت شنیده شده در ۱۳ اکتبر حدود ۲.۳ درصد افزایش یافته است.

در این میان معامله گران گزارش دادند پس از پایان تعطیلات چینی که از ۲۹ سپتامبر تا ۸ اکتبر به طول انجامید، قیمت سنگ آهن شروع به کاهش کرد. بررسی ها نشان می دهد این روند در طول هفته آینده نیز ادامه یافت، زیرا بازار نگران چشم انداز تقاضای فولاد در کشور بود و حاشیه های سود در بسیاری از کارخانه های فولادی کاهش یافته بود.

به نقل از برخی تاجران، امید به محرک های اقتصادی بیشتر از سوی پکن و داده های مثبت تجارت کالا در سپتامبر به محدود کردن کاهش قیمت سنگ آهن کمک کرده است.

همچنین معامله گران در روز شنبه (۲۱ اکتبر) اعلام کردند از ۱۷ اکتبر، با بهبود روحیه سرمایه گذاران در میان تقویت نقدینگی بانک مرکزی چین در سیستم بانکی، قیمت ها شروع به از سرگیری کردند. باید توجه داشت که بانک مرکزی این کشور تراکنش های وام میان مدت (MLF) را به مبلغ ۷۸۹ میلیارد یوان انجام داده است. علاوه بر این، قیمت ها به دلیل عرضه محدود قراضه فولادی تقویت شده است و این امر تأثیر مثبتی بر مصرف و تقاضا برای سنگ آهن در چین داشته است.

به نقل از چندین منبع خبری، آخر هفته طولانی باعث کاهش حتی بیشتر در موجودی مواد خام در بنادر چین شد که عامل اصلی افزایش قیمت سنگ آهن در این کشور می باشد. بنابراین باید توجه داشت که موجودی سنگ آهن در انبارهای چین برای پنج هفته متوالی کاهش یافت و تا ۱۳ اکتبر به ۱۰۵.۲ میلیون تن رسید. بررسی ها نشان می دهد میزان اعلام شده برای موجودی سنگ آهن در انبارهای چین در تاریخ ۱۳ اکتبر پایین ترین سطح شنیده شده از ژوئن ۲۰۲۰ بوده است.

آقای Chen Peng تحلیلگر شرکت Sinosteel Futures گفت: فعالان بازار در روز شنبه (۲۱ اکتبر) اعلام کردند موجودی پایین سنگ آهن در انبارهای چین و اختلاف گسترده بین قیمت های اعلام شده در بازار معاملات آتی و بازار اسپات در واقع از قیمت سنگ آهن حمایت کرده است، اما داده ها نشان می دهد که بدبینی در بازار فولاد حاکم است.

به نقل از برخی تاجران، رشد قیمت سنگ آهن در چین در این هفته با داده های نا امیدکننده تولید محصولات فولادی در ماه سپتامبر مهار شده است. بررسی ها نشان می دهد در طول ماه سپتامبر ۲۰۲۳، فولادسازان مستقر در چین تولید را نسبت به ماه قبل حدود ۵ درصد و نسبت به سال قبل حدود ۵.۶ درصد کاهش دادند زیرا تولید کنندگان ظرفیت خود را به دلیل قیمت های بالای کالاها و تقاضای ضعیف کاهش دادند.

در این میان معامله گران گزارش دادند انتظار می ‌رود عمیق ‌تر شدن بحران در بخش املاک و مستغلات چین که بزرگترین مصرف‌ کننده فولاد جهان است، علی ‌رغم محرک ‌های بیشتر دولت، به کاهش تقاضای فولاد منجر شود.

بررسی ها نشان می دهد در هفته گذشته معاملات آتی سنگ آهن صرفاً در پاسخ به ارقام تولید ناخالص داخلی قوی و با بازبینی صعودی سه ماهه سوم چین در حال افزایش می باشد. باید توجه داشت که میزان تولید ناخالص داخلی چین در ماه سپتامبر حدود ۴.۹ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

همچنین معامله گران اعلام کردند آمارهای روزانه مصرف فولاد حاکی از آن است که تقویت قیمت سنگ آهن چین در هفته جاری به دلیل افزایش مصرف سنگ معدن توسط فولادسازان یا بهبود بازار مسکن نبوده، بلکه تنها به دلیل امید به بهبود تقاضا بوده است.

شرکت های فولادی مستقر در چین در سپتامبر ۲۰۲۳ واردات سنگ آهن را به ۱۰۱.۲ میلیون تن رساند. این در حالی است که میزان واردات سنگ آهن به چین در سپتامبر ۲۰۲۳ با کاهش ۴.۹ درصدی نسبت به ماه قبل همراه بوده است.

فعالان بازار اعلام کردند در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳، فولادسازان مستقر در کشور چین میزان واردات سنگ آهن را به ۸۷۶.۶۵ میلیون تن رساندند. این در حالی است که میزان واردات سنگ آهن به چین در ۹ ماه نخست ۲۰۲۳ حدود ۶.۷ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش یافته است.

به نقل از برخی تاجران، متوسط قیمت واردات سنگ آهن به چین در در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ حدود ۱۱۱.۹ دلار در هر تن گزارش شده است.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.